۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۲۸۸۹۸۸
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

گفت‌وگوی فرهنگی لازمه صلح و همگرایی در جهان امروز است

خبرگزاری رسا ـ معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اکنون که خشونت و افراط‌گرایی لجام گسیخته مناطق مختلف جهان را در بر گرفته است، گفت‌وگوی فرهنگی می‌تواند تلاشی ارزشمند و سازنده در مسیر صلح و همگرایی برای مدیریت مشترک جهانی با مساعی و همکاری دول و جوامع مستقل تلقی شود.
ابوالقاسمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد جواد ابوالقاسمی معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیش از ظهر امروز در چهارمین «همایش روابط فرهنگی ایران و چین» که با حضور صاحب‌نظرانی از دو کشور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: این همایش با هدف شناخت هر چه بیشتر دو کشور بزرگ و قدیمی آسیا یعنی ایران و چین از یکدیگر و کوشش در گسترش تعاملات تبادل اطلاعات و همچنین گفت‌وگو درباره موضوعات مشترکی است که محققان و متخصصان دو کشور در این همایش دنبال می‌کنند.

 

وی افزود: ما به عنوان دستگاه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی اعلام می‌کنیم کشور و دولت ما با بهره‌گیری از پشتوانه‌های عظیم فرهنگی، تمدنی، و دینی خود همواره در مسیر صلح، دوستی و گفتگو با سایر ملل پیش‌قدم است.

 

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد: ما در راستای ایجاد فضای گفتگو در سطح بین‌المللی، علاوه بر برقراری مناسبات و روابط رسمی فرهنگی با نزدیک به 70 کشور جهان، همواره از فراهم آوردن فرصت‌های گفتگو و تبادل نظر با کشورها، فرهنگ‌ها و ادیان استقبال می‌نماید که تا کنون نیز تجربه‌های ارزشمند و سازنده‌ای را در این مسیر کسب کرده است.

 

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی اظهار داشت: اکنون که خشونت و افراط‌گرایی لجام گسیخته مناطق مختلف جهان را در بر گرفته است گفت‌وگوی فرهنگی می‌تواند تلاشی ارزشمند و سازنده در مسیر صلح و همگرایی برای مدیریت مشترک جهانی با مساعی و همکاری دول و جوامع مستقل تلقی شود.

 

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: بر همین اساس برپایی چهارمین دور از نشست روابط فرهنگی ایران و چین با توجه به موارد یاد شده بسیار حائز اهمیت است.

 

وی گفت: از دیگر موضوعاتی که در دستور کار این همایش قرار دارد موضوع احیای فرهنگی جاده ابریشم است، رییس جمهورر محترم کشور جمهوری خلق چین در سال 2013 پیشنهادی را به منظور احیای «کمبربند اقتصادی جاده ابریشم» و «جده ابریشم دریاری» مطرح و از تمامی کشورهای جهان به خصوص کشورهای مسیر این جاده دعوت به همکاری نمود که ایران می‌تواند در این طرح نقش مهم و تاثیرگذاری ایفا کند.

 

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران در این منطقه آشوب‌زده اگر نگوییم تنها کشور مطمئنا یکی از کشورهای امن منطقه است که به همراه فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی است.

 

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: امروزه در طرح احیای جاده ابریشم همکاری اقتصادی باید زمینه تبادلات و همکاری‌های فرهنگی کشورهای مسیر جاده را فراهم کند و زمینه‌ساز شناخت هر چه بیشتر مردم کشورهای منطقه از یکدیگر و احیای هویت آسیایی برای مقابله با هجمه هویت و فرهنگ غربی باشد.

 

وی افزود: دو کشور ایران و چین سابقه‌ای دیرینه در ارتباطات و تبادلات فرهنگی و اقتصای دارند و این سابقه مشترک تاریخی هم اکنون نیز در نگرش مشترک دولتمردان ایران و چین به مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیره چه در بعد داخلی و منطقه‌ای و چه در ابعاد جهانی به چشم می‌خورد که خود می‌تواند بهترین محمل برای گسترش همکاری‌های دو کشور و تبادل تجربیات در تمامی زمینه‌ها باشد

 

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی بیان داشت: به طور قطع بهره‌گیری از مناسب‌تر از ظرفیت‌های بالقوه موجود درحوزه روابط فرهنگی ایران می‌توان روابط دو کشور را بسیار بالاتر از آن چیزی که اینکه شاهد آن هستیم ارتقاء بخشد.

 

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: روابط ایران و چین از جهت اقتصادی و فرهنگی هنوز گنجایش توسعه زیادی دارد و اندیشمندان دو کشور از طریق برپایی اینگونه همایش‌های علمی می‌توانند اقدامات موثر را برای رفع موانع موجود بر سر توسعه روابط فرهنگی دو کشور بردارند، به امید روزی که شاهد منطقه‌ای آرام توام با صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با ملت‌ها باشیم./807/202/ب3

 

ارسال نظرات