۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۲۹۰۰۹۵
استاد اخلاق حوزه علمیه مطرح کرد؛

دعای عرفه؛ دستورالعملی جهانی برای سعادت بشر

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که انسان با خواندن دعای عرفه مقام عبودیت را درک می‌کند، گفت: دین یک ظاهر دارد و یک باطن و دعای عرفه باطن دین و عبادت خدا را نشان می دهد و می توان این دعا را یک دستورالعمل جهانی برای سعادت بشر دانست.
محمدرضا صفايي بوشهري

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری، استاد درس اخلاق حوزه علمیه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پس از حمد و ثنای الهی و گرامیداشت روز عرفه، گفت: تجلی توحید و شناخت خدا درروز عرفه است، یعنی حاجی می تواند در عرفات فهم خود را افزایش دهد و با این فهم زندگی کند.

 

وی اظهارداشت: روز عرفه در واقع یک دانشگاه بزرگ معرفت است و انسان حاجی در عرفات و حتی غیر حاجی در این روز به خود و خدای خود بیشتر توجه می کند و می فهمد که تمام وجودش فقر بوده و غنی و بی نیاز فقط ذات اقدس الهی است و با این فهم یاد می گیرد غنای نفس داشته باشد و از هوا و هوس ها دوری کند.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با اشاره به یکی دیگر از مظاهر روز عرفه یعنی عبودیت، ابراز داشت: انسان در روز عرفه و با خواندن دعای عرفه مقام عبودیت را درک می کند و می فهمد عبودیت راز موفقیت و سعادت او بوده و هم چنین با تأمل در این روز به معارف علوم دینی را دست پیدا می کند.

 

وی ابراز داشت: انسان در روز عرفه متوجه می شود اگر بخواهد خود را در اختیار دیگران قرار دهد و از خدا فاصلا بگیرد، بیچاره و ذلیل خواهد شد چرا که عزت از جانب خدا به انسان می رسد نه غیر خدا همچناکه از مضامین همین دعای عرفه است که خطاب به خدا می گوییم «خدایا خودت مرا عزیز کن ولی عجب و تکبر را ازمن دور کن» و در روایتی زیبا امیرالمؤمنین نیز این مطلب را بیان می کند که«العزیز بغیر الله ذلیل».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با تأکید بر اینکه بهترین عمل در این روز طاعت الهی است، بیان داشت: ما می توانیم در روز عرفه و با دعای در این روز سنگ بنای عبودی خود رابگذاریم، چون در قسمتی از دعای عرفه آمده «بارالها تو خود مرا عابد درگاهت قرار ده و از شیطان و هواهای نفسانی دور بگردان».

 

وی افزود: حاجی بعد از انجام مناسک و پس از بازگشت از حج و همچنین انسانی که روز عرفه را پشت سر می گذارد، وظیفه دارد با دعای عرفه زندگی کند و سعی کند مضامین بلند آن را در جان خود عجین کند چرا که این دعا، بیان اوج عظمت خدا به زبان انسان کامل بوده و در حد وسع و فهم ما بیان شده است.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه دعای عرفه را مسیری بسیار مهم برای شناخت توحید خدا برای همه مردم دانست و ابراز داشت: نباید دعای عرفه به همین روز خلاصه شده و فراموش شود بلکه هم باید در طول سال خوانده شود و هم در آن تأمل و تدبر صورت بگیرد.

 

وی در پایان اظهار داشت: دین یک ظاهر دارد و یک باطن و دعای عرفه باطن دین و عبادت خدا را نشان می دهد و این دعا در واقع یک دستورالعمل جهانی برای سعادت بشریت است./1330/ت302/ی

ارسال نظرات