۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۲۹۰۲۳۴
پژوهشگر حوزه علمیه خراسان:

عید قربان بیانگر رحمت الهی است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان گفت: عید قربان یادآور درس و فداکاری در راه خدا می باشد و وظیفه و تکلیف عموم مسلمانان و مومنان است که پیرو راه و روش حضرت ابراهیم بوده و سنت های دین توحیدی آن حضرت را بی کم و کاست اجرا کنند
احمد رضا قوامي

احمدرضا قوامی دربندی پژوهشگر حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: عید قربان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که مسلمانان به جهت اطاعت حضرت ابراهیم (ع) از پروردگار عالم در امر به قربانی فرزندش اسماعیل (ع)، آن را گرامی می‌دارند.


پژوهشگر حوزه علمیه خراسان افزود: عید قربان بیانگر رحمت الهی است؛ چه آنکه حضرت ابراهیم(ع) در جریان ترجیح خدا بر فرزند خود مشمول عطوفت الهی  شد.

 

وی تصریح کرد: با توجه به این که حضرت ابراهیم از سوی خداوند متعال مأمور شد تا فرزندش اسماعیل (علیه السلام) را قربانی کند، پس از سربلندی از آن امتحان، خداوند گوسفندی را فرستاد تا وی آن را به جای فرزندش قربانی کند، بر این اساس یک سنت ابراهیمی به نام قربانی کردن شکل گرفت.


پژوهشگر حوزه علمیه خاطر نشان کرد: حضرت امام موسى بن جعفر (ع)، از پدرش حضرت امام جعفر صادق روایت کرده که فرمود: على بن ابى طالب خوشش مى‏آمد از مردى که خود را در طول سال در شب عید فطر، شب  عید قربان، شب نیمه شعبان و  اولین شب از ماه رجب برای عبادت فارغ مى‏نماید.

 

قوامی با توجه به روایت محمد بن مسلم از امام باقر (ع) که قربانى براى کسى که قدرت داشته باشد از کوچک تا بزرگ، واجب است، و آن سنتى از سنت‌ها است عنوان کرد: قربانی کردن برای کسانی که در حج حضور ندارند یک سنت و عمل مستحبی است، ولی تأکید زیادی بر انجام آن شده تا جایی که در روایات مختلفی به این امر دینی سفارش شده تا حد ممکن ترک نشود.

 

وی گفت: اگرچه برگزار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما قربانی کردن امری پسندیده و خیرخواهانه ای است که مسلمانان در سراسر جهان می‌توانند در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.

 

کیفیت به جا آوردن نماز عید قربان

پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: در جریان جنگ بنی قینقاع، پیامبر اسلام (ص)، ابولبابه را به عنوان جانشین خود در مدینه تعیین نمود و پرچم را به دست حضرت حمزه؛ عموی بزرگوار خود داد و غنیمت را به پنج بخش تقسیم کرد که چهار قسم آن را بین اصحاب تقسیم نمود و یک بخش آن را خودش برداشت.


وی یادآور شد بنابر قولی، این اولین خمسی بود که حضرت برداشت و سپس حضرت در حالی که عید قربان بود، به مصلی رفت و نماز عید را با مسلمانان به جا آورد و این اولین نماز عیدی بود که حضرت به جا آورد که در سال دوم هجری برگزار شد.

 

کارشناس پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان یادآور شد: نماز عید قربان در عصر حضور امام یا نایب خاصّ او، واجب است امّا در این عصر مستحبّ است و لازم است مومنین این نماز را در فضای باز بخوانند و طریقه خواندن این نماز  به صورتی است  که در  هر رکعت بعد از خواندن حمد و سوره، سه تکبیر بگوید، و بهتر آن است که در رکعت اول پنج تکبیر بگوید، و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند، وبعد از تکبیر پنجم تکبیر دیگرى بگوید به رکوع رود، و دو سجده بجا آورد و بر خیزد، ودر رکعت دوم چهار تکبیر بگوید، و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند، و بعد از تکبیر چهارم تکبیر دیگرى بگوید و به رکوع رود، و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهّد بخواند ونماز را سلام دهد.

 

وی افزود :در قنوت نماز قربان، هر دعا و ذکرى بخوانند کافى است، ولى بهتر است همان دعای عید فطر به قصد امید ثواب خوانده شود.


قوامی دربندی در پایان تصریح کرد: عید قربان یادآور درس و فداکاری در راه خدا می باشد و وظیفه و تکلیف عموم مسلمانان و مومنان است که پیرو راه و روش حضرت ابراهیم بوده و سنت های دین توحیدی آن حضرت را بی کم و کاست اجرا کنند./859/302/ب3

ارسال نظرات