نقش آموزش و پرورش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم شب خاطره ها به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس که بعدازظهر امروز پنج شنبه دوم مهر ماه در حوزه هنری تهران برگزار شد، با اشاره به نقش وزارت آموزش و پرورش در سال های دفاع مقدس گفت: بیش از 36 هزار شهید دانش آموزی و اعزام بیش 550 هزار دانش آموزی به مناطق جنگی در سال های دفاع مقدس از دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش است.
وی در ادامه اظهار داشت: بیش از 5 هزار معلم و فرهنگی شهید در وزارت آموزش و پرورش و اعزام بیش از 90 هزار معلم به جبهه را در سال های دفاع مقدس داشته ایم.
وزیر آموزش پرورش با اشاره به نقش آموزش و پرورش در کمک های مردمی توسط مدارس سراسر کشور گفت: این کمک ها از طریق مدیران مدارس، مراکز تربیت و معلم، اولیای دانش آموزان و دانش آموزان با اهدای کمک ها از طریق مدارس به جبهه ها صورت گرفته است.
فانی با بیان اینکه ارسال این کمک ها در روحیه رزمندگان تاثیرگذار بود، بیان کرد: این کمک ها توسط دانش آموزانی که ارادت به رزمندگان داشتند و با دست خط های آنها که تآثیر در روحیه رزمندگان داشت، به جبهه ها ارسال شد.
وی با اشاره به ادامه تحصیل رزمندگان در جبهه های دفاع مقدس و وقفه تحصیلی که برای آنها به وجود آمده بود، گفت: با حضور رزمندگان در جبهه وقفه تحصیلی برای آنها ایجاد می کرد، ایجاد مجتمع های آموزشی توسط آموزش و پرورش به ادامه تحصیل آنها کمک کرد.
فانی با بیان اینکه طرح مدارس شاهد در سال 65 به در خواست امام (ره) اجرا شد، اظهار داشت: این طرح در اقدام آموزش و پرورش برای حمایت از خانواده شهدا و رزمندگان بود، مدارس شاهد از مدارس خوبی بود که خانواده شهدا اعتماد داشتند و فرزندانشان را ثبت نام کردند، این اقدامات آموزش پرورش برای حمایت از خانواده شهدا و رزمندگان دفاع مقدس و بازماندگان شهدا کار ارزشمندی بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به خاطره برگزاری ستاد جنگ آموزش و پرورش در سال 64 تا 68 گفت: در آن زمان معاون آموزشی آموزش پرورش بودم که وزیر آموزش و پرورش دکتر اکرمی حکم مسول ستاد جنگ آموزش پرورش را به عهده من گذاشت، صبح ها هفته ای دو جلسه داشتیم و برنامه های جنگ رصد می شد چرا که وضعیت جنگ در آموزش و پرورش تأثیرگذار بود.
فانی با بیان اینکه زمان موشک باران در آموزش و پرورش باید اعلام می کردیم که فردا مدارس باز و یا بسته است، تصریح کرد: زمان موشک باران برخی مدارس در خطر موشک باران بود و مدرسه ای در شهرستان میانه مورد حمله موشک باران قرار گرفت و دانش آموزانی شهید شدند.
وی در ادامه گفت: تعطیلی مدارس نیز در آن زمان منجر به عقب ماندن تحصیلی دانش آموزان می شد، در هر دو حال ستاد جنگ آموزش و پرورش مسوول رسیدگی به این مسائل بود و برای همین از تلویزیون برنامه های آموزشی پخش می شد که در مقاطع مختلف تحصیلی به آموزش دانش آموزان می پرداخت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مساله امنیتی در سال 66 و تعطیلی مدارس تا اردیبهشت آن سال، گفت: دکتر اکرمی وزیر آموزش پرورش اعلام کردند که در جلسه روسای سه قوه رییس جمهور و رییس قوه قضاییه و رییس مجلس مدارس می بایست تا 25 اریبهشت آن سال تعطیل شود.
وی در ادامه افزود: تعطیلی مدارس نیاز به هماهنگی داشت و در نهایت در آن سال کلاس جبرانی در تابستان برای دانش آموزان برگزار شد که یک پنجم باقی مانده از درس های را که باقی مانده بود فرا بگیرند تا در مهر ماه و با آغاز سال تحصیلی با مشکل روبه رو نشوند.
فانی با اشاره به خاطره مدیر کلی خود در مدیر کلی آموزش و پرورش استان کردستان در سال 60 تا 64 گفت مرحوم پروزش که وزیر آموزش و پرورش بودند من را احضار کردند و گفتند که ما در چند منطقه از جمله در آذربایجان غربی، بوشهر و شهر تهران در بخش مدیریت آموزش عمومی نیاز به مدیر داریم.
وی با بیان اینکه مدیر کل قبلی استان کردستان در 19 شهریور سال 60 ترور شدنده بودند، گفت: در این حادثه راننده ایشان شهید شدند و آقای سلیمانی نیز جانباز هستند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه صحبت های خود در رابطه با اینکه چگونه مسؤولیت مدیریت آموزش و پرورش استان کردستان را به عهده گرفتند، بیان کرد: از مرحوم پرورش پرسیدم که اولویت شما کدام منطقه است و ایشان منطقه کردستان را مطرح کردند، تا آن زمان هم من منطقه کرستان را تنها در حد کتاب جغرافیا می شناختم، منطقه ای که ضد انقلاب، کماندوها، دموکرات در آن منطقه حضور داشتند.
فانی با بیان اینکه برای گردآوری گزارش از وضعیت استان کردستان به این منطقه سفر کردم، در ادامه افزود: به همراه چند نفر از دوستان عازم این منطقه شدیم، جاده ها تا گردنه صلوات آباد از 8 صبح تا 4 بعد از ظهر باز بود و بعد از آن ساعت دیگر در دست ما نبود و دست ضد انقلاب بود.
وی با اشاره به سفر خود به استان کردستان و تهیه گزارشی از اوضاع و شرایط این استان، خاطرنشان کرد: در آن سفر گزارش خوبی جمع آوری شد گزارش هشت صفحه ای را به شورای معاونین آموزش دادیم که این شرایط در استان کردستان است، این برنامه ها باید اجرا شود و به ما هم اختیار انجام هر کاری داده شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعدای از روستاهای استان کردستان در اختیار ضد انقلاب بود، گفت اعلام کردم که همه روزها در استان کردستان سال اول مهر است و به محض اینکه سپاه و ارتش منطقه ای را از حضور ضد انقلاب پاک سازی می کرد فردا مدرسه باز می شد.
فانی با بیان اینکه در کردستان کار فرهنگی در اولویت بود، اظهار داشت: برخی اعتقاد دیگری داشتند و اینکه کار نظامی را در اولویت می دانستند اما شهید بروجردی موافق انجام کارهای فرهنگی در این استان بودند.
وی با اشاره به طرح هجرت و اعزام نیروی فرهنگی از سراسر ایران به کردستان، بیان کرد: کردستان نیاز به نیروی انقلابی داشت، در نهایت از بین 600 نیروی داوطلب به این استان بسیاری از آنها پس از مصاحبه و شرایط سختی که در آن منطقه بود غربالگری شدند و در این منطقه به فعالیت های فرهنگی پرداختند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در راستای سیاست شهید بروجردی گروه پیشمرگان مسلمان کرد تشکیل شد، ابراز داشت: این افراد نقش مهمی در حفظ استان کردستان داشتند، از این روش مبادرت به تربیت نیروی انسانی بومی در این منطقه با احداث مراکز تربیت معلم کردیم و امروز مدیران رده های بالای استان کردستان تربیت شده مراکز تربیت معلم آن سال ها هستند.
فانی با اشاره به اینکه در همه جای ایران فرهنگ انقلاب از خانواده به افراد انتقال داده شد، اظهار داشت: در استان کردستان فرهنگ انقلاب از طریق دانش آموزان به مردم انتقال پیدا کرد و در روز سوم خرداد در سنندج روز آزادسازی خرمشهر مردم خود جوش برای شادمانی به خیابان ها آمدند و نقل و شیرینی پخش کردند.
وی در رابطه با نقش امروز آموزش پرورش در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: بیش از 13 میلیون دانش آموز در 105 هزار مدرسه تحصیل می کنند و از دستاورد انقلاب و فرهنگ ایثار و شهادت است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی 93 و 94 بیش از شصت هزار دانش آموز به اردوی فرهنگی راهیان نور اعزام شدند، گفت: این دانش آموزان در سلامت کامل و بدون مشکلی به این سفر ها رفتند و بخشی از هزینه سفر را خود دانش آموزان متقبل شدند.
فانی با بیان اینکه مشارکت و تربیت متضمن بقای دفاع از فرهنگ ایثار و شهادت است، خاطرنشان کرد: در دهه چهل انقلاب اسلامی آموزش و پرورش باید بتواند در تداوم حرکت انقلابی ایثارگرایانه انقلاب نقش اساسی داشته باشد./818/201/ب3