۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۲۹۱۷۶۸

توصیه های آیت الله نوری همدانی به خواهران طلبه

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: علم فقه و علوم اسلامی از عالی ترین علوم است و هیچ شغلی با برکت تر و با فضیلت تر از طلبگی وجود ندارد و هنگامی که اساتید دانشگاه قصد داشتند مدرک دکترا را به رهبر معظم انقلاب اهدا کنند ایشان نپذیرفتند.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز چهارشنبه در دیدار با خواهران طلبه بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) برای حفظ اسلام دو گروه سرباز برای میدان علم و فرهنگ و تحقیق و همچنین میدان جنگ و جهاد با وسایل نظامی و دفاعی معین کرده است.

 

وی ادامه داد: گروه اول مانند شیخ مفیدها و شیخ طوسی ها با قلم، تحقیق و بیان و گروه دوم با نبرد در جبهه ها و حفظ مرزها، اسلام را گسترش و جامعه و تمدن اسلامی را تشکیل داده اند.

 

این مرجع تقلید با بیان این که برای هر دو گروه مقدماتی لازم است، خاطرنشان ساخت: چنانچه مجاهدان در میدان نبرد باید یک دوره آموزشی بگذرانند گروه اول نیز باید به عنوان طلبه تلاش کنند بلکه آموختن علم فقه و احکام الهی بسیار دشوار است.

 

وی با اشاره به این که برای طلاب رعایت چند اصل ضروری است، بیان داشت: نخستین اصلی که یک طلبه باید رعایت کند اخلاص است یعنی باید درس خواندن و درس دادن برای خداوند باشد و اگر انسان اخلاص نداشته باشد تلاشش به نتیجه نخواهد رسید.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی تلاش و کوشش را دومین اصل بیان کرد و گفت: علم به راحتی به دست نمی آید بلکه طلبه باید تحصیل را چندین سال با جدیت ادامه دهد و پلکان نردبان را به ترتیب پشت سر بگذارد تا به درجه اجتهاد برسد.

 

وی با تأکید بر این که طلبه ای که بی اراده باشد پیشرفت نخواهد کرد، اظهارداشت: طلبه باید دارای تصمیم و اراده باشد و اشخاصی مانند شیخ طوسی و کلینی به واسطه همت بلند به قله فضیلت دست پیدا کرده اند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این که در تاریخ برخی خانم ها تأثیرات فراوانی در جامعه داشته اند، تصریح کرد: شما خواهران که وارد حوزه علمیه شده اید تأثیرات فراوانی می توانید در جامعه داشته باشید زیرا اکثر جمعیت شامل خانم ها می شود.

 

وی آموختن ادبیات برای طلاب را ضروری دانست و خاطرنشان ساخت: طلاب آموزه های خود را یا با قلم به دیگران منتقل می کنند یا با بیان و اگر طلبه ای ادبیات را نیاموخته باشد نمی تواند قلم به دست بگیرد و یا این که با سخن شیوا آموزه های خود را به دیگران منتقل کند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی علم فقه و علوم اسلامی را از عالی ترین علوم بیان کرد و اظهار داشت: هیچ شغلی با برکت تر و با فضیلت تر از طلبگی وجود ندارد؛ هنگامی که اساتید دانشگاه قصد داشتند مدرک دکترا را به رهبر معظم انقلاب اهدا کنند ایشان نپذیرفتند.

 

وی تهجد و نمازشب را آخرین اصل ضروری برای طلاب دانست و بیان داشت: علمی که در حوزه بیان می شود مربوط به خداوند و ائمه معصوم(ع) است وبا سایر علوم تفاوت دارد بلکه این علم نور است و خداوند در دل هرکس که بخواهد ایجاد می کند.

 

این مرجع تقلید با بیان این که در هر جلسه چند کتاب را به میهمانان معرفی می کنم، گفت: کتاب صحیفه نور در 22جلد و کتاب دفتر تبیان در50 جلد و وصیت نامه امام خمینی(ره) را حتما مطالعه نمایید./1324/پ202/ج

ارسال نظرات