۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۲۹۱۸۱۲
در جمعیت دفاع از ملت فلسطین؛

مراسم رونمایی از کتاب کابوس یک رویا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم رونمایی از کتاب «کابوس یک رویا» با حضور جمعی از فعالان فرهنگی در جمعیت دفاع از ملت مظلوم فلسطین تهران برگزار شد.
راشل کوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در مراسم رونمایی از کتاب «کابوس یک رویا» که با حضور جمعی از مسؤولان و فعالان فرهنگی پیش از ظهر امروز در جمعیت دفاع از مردم مظلوم فلسطین برگزار شد کارشناسان با حضور نویسنده کتاب به نقد و بررسی کتاب کابوس یک رویا پرداختند.

 

حسین ریوران، مدیر فرهنگی جمعیت دفاع از ملت فلسطین در این مراسم با اشاره به شخصیت اصلی این داستان «راشل کوری» گفت: آرمان گرایی در مورد شخصیت این داستان قابل تحسین است، در حالی که تمام رسانه ها در اختیار لابی‌های صهیونستی هستند، این آرمان گرایی تصویر پردازی و انعکاس آن کار ستودنی است.

 

وی با اشاره به بخش های از این کتاب و سفرهای راشل کوری به غزه و کرانه باختری گفت: سرانجام شخصیت اصلی این کتاب در رفح به شهادت می رسد.

 

مدیر فرهنگی جمعیت دفاع از ملت فلسطین در ادامه افزود: آنچه رژیم صهونیست  انجام می دهد این است که آنها قصد دارد که همه چیز را نابود کند و شرایط جدیدی را به نفع خودشان به وجود آورند.

 

ریوران با اشاره به جنگ های صلیبی که نزدیک 200 سال طول کشید، بیان کرد: این دوره تاریک و سیاه در تاریخ بوده است، بخش های از جهان اسلام تحت تسلط صلیبی ها بود، آیندگان افرادی که این منجر به از دست دادن این سرزمین ها شدند را لعن کردند و افرادی که این سرزمین ها را آزاد کردند قهرمان می دانند، خدا نکند که ما جز افرادی باشیم که نسبت به آنچه در فلسطین می گذرد بی تفاوت باشیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه راشل کوری شخصیت اصلی داستان با الهام از حسی که داشت تخریب را آغاز پروژه صهیونیست ها می دانست، افزود: راشل در مقابل  تخریب ایستاد و به قیمت جان از تخریب خانه ها در گذرگاه رفح جلوگیری کرد و به شهادت رسید.

 

مدیر فرهنگی جمعیت دفاع از ملت فلسطین، اصل کتاب و تصویر پردازی آن را بسیار زیبا دانست و گفت: این کتاب نشان داد که هیچ کسی حق کشتن دیگران را ندارد، کار ستودنی در خلق این اثر انجام شد و فضایی را به تصویر درآورد که منجر شد تا آرمان ها حفظ شود.

 

ریوران، راشل کوری را شخصی نامید که در اوج رفاه بود ولی کشورش را ترک کرد و در ادامه افزود: او به غزه آمد تا در مقابل خرابه ها بایستد و از تخریب جلوگیری کند، نویسنده نیز به طور ماهرانه ای توصیف پردازی‌های کتاب را انجام داده است.

 

وی حق طلبی را مقام والایی دانست و اظهار داشت: انسان های خودساخته به این مقام والا می‌رسد و خود ساختگی شرط ورود به انجام هر کاری است، شخصیت راشل کوری دارای صبر، حلم، تحمل پذیری و حس شجاعت است و  در زندگی خانوادگی و کلاس درس دارای این ویژگی بوده است.

 

مدیر فرهنگی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با بیان اینکه انسان خود ساخته دچار کبر و غرور نمی شود، خاطرنشان کرد: حس انسان دوستی در همه جا باید نهفته باشد، نوع برخورد راشل در این داستان با سیاهان نشانه حس بشری و انسانی است که پیوستن به جنبش همبستگی با جوامع مستضعف را به نمایش می گذارد.

 

ریوران در ادامه صحبت های خود با انتقاد از وضعیت نامطلوب انجیوها و تشکل ها در ایران و کشور های اسلامی گفت:  در ایران و جهان اسلام انجیوها و تشکل ها مظلوم واقع شده اند در حالی که کشورهای غربی در این زمینه جلوتر از ما هستند و ما در اول راه هستیم.

 

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال در سفر نتانیاهو به انگلیس انجیوها با جمع آوری امضاها نسبت به محاکمه او تلاش می کنند، دولت هم مجبور است که به در خواست اکثریت آنها توجه کند و اگر اکثریت مردم مخالف ورود او به این کشور بودند بیانیه می دهد، انجیوها می تواند نظام را به چالش بکشد و نقش فراوان و تاثیرگذاری دارند.

 

مدیر فرهنگی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با بیان اینکه به تناسب پیشرفت انجیوهای دو نهاد فرهنگی و اجتماعی مورد غفلت هستند، گفت: انجیوهای سیاسی مثل جمعیت دفاع فلسطین در دنیا مورد توجه وزارت امور خارجه آن کشور است در حالی که در کشور ما این شرایط مهیا نیست.

 

ریوران در ادامه گفت: حس همبستگی در شخصیت راشل نهفته است که به انسان ها احساس امیدواری می دهد در حالی که امید به زندگی نیست دادن امید ارزش بسیاری پیدا می کند.

 

در ادامه این نشست سلطان شاهی، فعال فرهنگی و نویسنده به نقد کتاب کابوس یک رویا پرداخت و گفت: نیت های خیری در این مسیر بوده است و باید از این بابت از نویسنده کتاب تشکر شود.

 

وی با انتقاد از طراحی جلد کتاب و صفحه آرایی آن اظهار داشت: نسبت به طرح روی جلد کتاب، تصویرگری و صفحه آرایی نظر منفی دارم و می بایست مشخص می شد که این کتاب برای چه مقطع گروه سنی کودک و نوجوان است.

 

فعال فرهنگی عنوان کتاب کابوس یک رویا را نامفهوم دانست و گفت: کابوس و رویای هر دو نوعی خواب است که این دو در کنار هم معنای نامفهومی را ایجاد کرده است، صفحه آرایی کتاب و فونت ها باید به گونه ای باشد که خواننده با مشکل مواجه نشود.

 

سلطان شاهی با اشاره به اینکه نگاه های متفاوت برای حمایت ازمردم فسطین است، بیان کرد: یک نگاه به موضوع منافع است و اینکه رژیم صهیونیست در پشت مرزها قرار دارد، یک نگاه بشردوستانه برای آوارگان فلسطن است، نگاه سوم بحث ایدئولوژیکی و دینی است، اساس این اعتقادات توجه به جایگاه سرزمین قدس است.

 

وی در ادامه شخصیت راشل کوری را از دسه نوع سوم نامید و اظهار داشت: ریچل کوری از دسته انسان های است که بر اساس اعتقادات ایدئولوژیکی به مسأله فلسطین و مردم آن نگاه می کند.

 

فعال فرهنگی با بیان اینکه نباید شخصیت راشل کوری اسلامیزه و ایرانیزه می شد، گفت: راشل کوری با همین نیت خیرخواهانه می تواند سودمند باشد و نباید سعی می شد که به گونه ای دیگری به تصویر در می آمد.

 

سلطان‌شاهی با بیان اینکه سیر تکامل انسان ها مرحله به مرحله است و هیچ انسانی در ابتدا به درجه کمال نمی رسد، گفت: اگر فردی در مسیری به نقطه عالی رسید نشان از ضعف شخصیت او نیست، امروز انسان ها با فردای آن ها تفاوت دارد و این که از ابتدا راشل کوری در بدو تولد هاله ای از نور بوده است نباید اینگونه به تصویر در می آمد.

 

لیلا علوی، نویسنده کتاب کابوس یک رؤیا در ادامه نشست در رابطه با موضوعات مورد نقد کتاب گفت: در تصویر سازی، رنگ و صفحه آرایی تیم روانشناس، مترجم وجود داشته است و دلیل استفاده از رنگ قهوه ای در این کتاب این است که قهوه ای نماد استعمار است.

 

نویسنده کتاب با بیان اینکه این کتاب در کشور بلژیک به زبان انگلیسی رونمایی شده است، اظهار داشت: وقایع داستانی به صورت مستند است و هیچ سلیقه ای در کار نبوده است.

 

وی با بیان اینکه قصد نداشته است که کتاب را به صورت اسلامیزه و ایرانیزه کار کند، اظهار داشت: این کتاب برای مخاطبان نوجوان و جوان نوشته شده است و دلیل استفاده از عنوان شهادت برای راشل به این دلیل است که علمای ما از جمله شهدی مطهری می فرمایند که اگر هر کسی در دفاع از فلسطین بجنگد و در این راه کشته شود چه مسلمان و چه غیر مسلمان شهید است.

 

در ادامه این مراسم معصومه اباد عضو شورای شهر تهران کتاب را کار بسیار ارزشمندی دانست و اظهار داشت: از دیدگاه من کار زیبا و قشنگی بود به دلیل اینکه نویسنده ای جوان و از این نسل این کتاب را نوشته اند و با ظرفیت محدود و اندک می خواستم کتاب چاپ و نشر بیابد، کتاب برگ زرینی از تاریخ است و هر خواننده ای درک و برداشتی از مفهوم این کتاب دارد.

 

عضو شورای شهر تهران با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی (ره) می فرمایند که اگر هر کدام از مسلمان ها یک سطل آب به دست بگیرند رزیم اشغالگر صهیونیست را آب می برد، من هم خواستم این حرکت فرهنگی را انجام بدهدم.

 

آباد با بیان اینکه هر کتابی باید مورد نقد قرار گیرد، خاطرنشان کرد: کتاب باید خوانده، نوشته و بعد باید نقد شود، تنها قرآن کریم است که نیازی به نقد ندارد.

 

وی در رابطه با نگارش کتاب من زنده ام، گفت:  من خودم را نویسنده نمی دانم و تنها قصد داشتم که خاطرات خود را به تحریر در آورم وانبوه عواطف و احساسات را به نگارش در آورم.

 

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه کتاب باید حس داشته باشد، عنوان کرد: مسئله فلسطین درخت تنومندی است که شاخ و برگ بسیاری دارد و می تواند برای نشان دادن مظلومیت فلسطن و تداوم حق و باطل شکل بگیرد.

 

گفتنی است، رویای یک کابوس اولین کتابی است که در رابطه با مسائل استراتژیک فلسطین توسط لیلا علوی نوشته شده است./818/201/ب2

ارسال نظرات