وجود ۸۰۰ آیه از قرآن در منابع شیعه و اهل سنت برای اثبات ولایت حضرت علی
![حجت الاسلام سيدمحمد حسيني قزويني، رييس مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر](/Original/1388/08/30/IMAGE633947326792001250.jpg)
به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسینی قزوینی شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه اکمال دین به ولایت علی (ع) تحقق یافت، گفت: برای فهم هر موضوعی دانستن پیشینه و سابقه آن لازم است که ولایت حضرت امیر (ع) هم در این زمینه مستثنا نیست.
وی با بیان اینکه آیت الله بروجردی بارها تأکید کردند برای تبیین ولایت حضرت امیر (ع) از حدیث ثقلین استفاده کنید، افزود: ایشان می گفت حدیث ثقلین با زمینه خوبی که دارد از تأثیرگذاری بسیار خوبی در قلوب برادران اهل سنت برخوردار است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: علمای دیگر تأکید دارند که برای تبیین ولایت حضرت امیر(ع) باید از آیه عشیرة الاقربین آغاز کرد زیرا در آنجا رسول خدا(ص) سه مسأله اساسی مطرح کردهاند که مسأله توحید، نبوت و ولایت حضرت امیر (ع) این سه موضوع اصلی است که حضرت در آن زمان خطاب به حضرت علی (ع) فرمود این برادر من، جانشین من و خلیفه من در میان شماست.
حجت الاسلام حسینی قزوینی تصریح کرد: علامه امینی مستقیما روی حدیث غدیر رفتهاند و بیان شده که 300 آیه در قرآن در حق حضرت علی (ع) نازل شده که 300 آیه نشانگر کثرت است ولی در کتاب «علی فی القرآن» بیش از 800 آیه از منابع شیعه و سنی در حق امامت، ولایت و منزلت حضرت علی بیان شده است.
وی با بیان اینکه آیه 45 سوره زخرف میفرماید «که ای پیغمبر من، از انبیای گذشته سؤال کن» گفت: در مورد اینکه سؤال حضرت رسول (ص) از پیغمبران گذشته باید چه باشد در منابع شیعه و اهل سنت آمده که «حضرت میفرمایند در معراج ملکی به من روایت کرد خدای عالم به من وحی کرد که از انبیاء سؤال کنم و بپرسم هدف از بعثت آنها چه بوده است که در پاسخ همه انبیا به من فرمودند که خدای عالم ما را مبعوث کرده به رسالت تو و ولایت حضرت علی (ع)» که ابن اساکر، صعلوی، علامه حسکانی از عالمان و مفسران برجسته اهل سنت در کتابهای خود این حدیث را ذکر کرده اند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آیه 24 سوره صاف و آیه 37 سوره بقره بیان میکنند که هنگامی که حضرت آدم ابوالبشر اولین کسی که لباس نبوت را به تن کرده وقتی از بهشت بیرون رانده شد روز شب و شب روز با گریه سر میکرد تا اینکه خداوند به او توبه را آموخت و برای توبه به او کلماتی را یاد داد که ابن عباس و عمر خلیفه دوم بهخصوص ابن عباس در این زمینه چنین بیان میکنند که حضرت رسول (ص) فرمودند آن کلماتی که بر قلب حضرت آدم توسط خداند القاء شد و خداوند به واسطه آن حضرت آدم را بخشید ولایت حضرت رسول(ص) و حضرت امیر (ع) بود که ابن تیمییه حرانی هم که از سران وهابیت است در کتاب خود از ابن عباس به این موضوع اشاره دارد.
حجت الاسلام حسین قزوینی با بیان اینکه آیه 24 سوره صافات میفرماید که وقتی در قیامت همه را نگه میدارند تا از آنها پرسش شود موضوع این سؤال که خداوند به تندی بیان میکند ولایت حضرت امیر (ع) است و ابن حدی حیتمی مکی در کتابی که بر ضد شیعه نوشته بنام سواعدالمعرقه و صفحه عبدالرحمن ترکی پسر یکی از بزرگان وهابی عربستان هم بر این موضوع تأکید دارد.
وی افزود: در سوره شوری آیه 23 خطاب میشود که حضرت رسول (ص) برای رسالت پاداش دیگری دارد و آن پاداش جز مودت و ولایت عزیزانش نیست که در این زمینه بیش از 50 روایت از اهل سنت بیان شده که مراد از قربی که پیغمبر اکر(ص) فرمودند علی بن ابی طالب حضرت زهرا(س) و فرزندان این دو بزرگوار هستند.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: قالوتی در تفسیر روح المعالی جلد 23 صفحه 80 بعد از اینکه سند مختلف و روایان این حدیث را ذکر میکند می گوید که بهترین اقوال این است که منظور از قربی ولایت حضرت امیر (ع) و خاندان ایشان است
حجت الاسلام حسین قزوینی با بیان اینکه روزه داری 18 ذی الحجه معادل 60 سال روزه داری است، ادامه داد: در آیه 67 سوره مائده بیان میکند که ای رسول آنچه به تو وحی شده است ابلاغ کن که اگر از ابلاغ پیام خودداری کنی رسالتت کامل نشده است و این در حالی است که رسالت حضرت رسول (ص) قبل از خلقت آدم و نسل انسان وجود داشته؛ بنابراین آنچه حضرت بیان ابلاغ میکردند از اهمیتی به اندازه رسالت ایشان برخوردار بود.
وی اظهار کرد: ابن سعد صاحب نعمات، احمد بن حنبل از مفسران اهل سنت در خصوص این آیه در 18 هجدهم ذی الحجه نازل شده و قادوسی در تفسیر روح المعانی جلد ششم صفحه 193به نقل از عبدالله بن مسعود میگوید که آنچه حضرت رسول (ص) باید ابلاغ میکرد ولایت حضرت امیر (ع) و مودت ایشان بوده که شوکانی در کتاب عبدالبقیع همین این روایت را از عبدالله بن مسعود بیان می کند می کند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: خمیر بغدادی از پشتوانههای اهل سنت هم در خصوص آیه سوم سوره مائده مبنی بر اکمال دین به مقام ولایت حضرت امیر (ع) اشاره می کند.
حجت الاسلام حسینی قزوینی با بیان این اینکه همانگونه که قبل از اسلام عمل کردن به دین مسیحیت موجب ایمان میشد و قبل از مسحیت هم عمل کردن به دین یهود موجب اکمال ایمان میشد قبل از نزول آیه ولایت هم اسلام منهای ولایت حضرت امیر (ع) پذیرفته بود ولی بعد از این نزول این آیه اسلام منهای ولایت حضرت امیر (ع) از کسی پذیرفته نیست.
وی با اشاره به این از فردی مانند ابو هریره کمتر از یکسال را با حضرت رسول (ص) بوده در منایع اهل سنت بیش از 5 هزار 780 حدیث بیان شده که در حالی که حضرت امیر (ع) از طفولیت با حضرت رسول بوده احادیث کمی نزدیک به 200 حدیث نقل شده ( در حالی که باید بیش از 12 هزار حدیث از ایشان نقل می شد) و از حضرت زهرا(س) تنها 18 حدیث در منایع اهل سنت آمده در حالی که از همسران پیامبر مانند عایشه بیش از 200 حدیث در منایع اهل سنت بیان شده که ایشان اوج مظلومیت حضرت امیر(ع) حضرت زهرا(س) و فرزندان ایشان است.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر آیه 6 سوره احزاب که میفرماید که پیغمبر بر جان ها و نفوس شما مؤمنان ولایت دارد، گفت: براساس همین آیه دوستی و پذیرش ولایت حضرت امیر (ع) بر مسلمانان واجب است.
حجت الاسلام حسینی قزوینی یادآور شد: حضرت علی (ع) قبل از غدیر هیچ دشمنی با کسی نداشت که حضرت رسول بخواهد دوستی ایشان را به کسی یادآور شد بلکه مراد حضرت رسول در غدیر از کلمه مولی سرپرستی و ولایت حضرت امیر (ع) بر تمامی اهل عالم بود./968/پ202/ی