۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۱
کد خبر: ۲۹۲۳۷۷
آیت الله طبسی تبیین کرد؛

نقش سقیفه در گرفتاری‌های امروز جهان اسلام/ فاجعه منا نتیجه حاکمیت طاغوتی وهابیت است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله طبسی فاجعه منا را نتیجه حاکمیت طاغوتی وهابی ها دانست و گفت: مصیبت بزرگی برجهان اسلام فرود آمد و عزیزان زیادی از دست رفتند، اینها قربانی کینه و عداوت دشمن نسبت به حقانیت شیعه و ولایت امیرمؤمنان شدند.
آيت الله نجم الدين طبسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ساعاتی پیش هشتمین اجلاس بزرگداشت غدیر در تالار ولایت مشهد برگزار شد. در این مراسم که میهمانان خارجی نیز در آن حضور داشتند، آیت الله نجم الدین طبسی در سخنانی اظهار داشت: با استناد به کتاب الدَّرَجاتُ الرَّفیعَه، دوزاده نفر از بزرگان صحابه از جمله سلمان فارسی، ابوذر، مقداد، عمار و ابو ایوب انصاری مخالف جریان سقیفه و خروجی آن بودند.

 

دلیل طغیان مردم از دستور خدا در غدیر چه بود؟

وی افزود: بعضی ها فکر می کنند سقیفه یک جریان بود؛ مثل انتخابات آزاد یا یک اجماع سیاسی برای تعیین حاکم، اینها می گویند پیامبرخدا (ص) علی بن ابی طالب را به عنوان کاندیدای حکومت داری مطرح کرد و طبیعی است که عده ای این پیشنهاد رسول خدا را نپذیرند، به خاطر آن که طرح بهتری برای مدیریت جامعه اسلامی درسر داشتند.

 

آیت الله طبسی به توصیف وضعیت دوگانه امت اسلام پس از رحلت پیامبراکرم(ص) پرداخت و گفت: پس از رحلت رسول اکرم(ص) ما با دو مسیر روبه رو هستیم؛ یک طرف ما غدیر است با دستوری که خداوند متعال صادر کننده آن، جبرئیل امین حامل آن، محمّد مصطفی(ص) ابلاغ کننده آن و ولایت امیرالمومنین موضوع آن بود. درطرفی هم سقیفه است که برای زیرپا گذاشتن مهم ترین وصیت پیامبر و جداکردن کرسی خلافت از حضرت علی(ع) تشکیل شده بود. با این تفاسیر حقانّیت کدامیک روشن تر است؟

 

وی با اشاره به اوضاع مردم در روزهای پس از رحلت پیامبر، پرسید: اگر مسلمانان غدیر را به یاد داشتند و ظالمانه بودن سقیفه را می دانستند، پس چرا از اطاعت علی بن ابی طالب (ع) سرباز زدند؟ آیا وضعیت سیاسی آن روزها اینقدر روشن نبود و فتنه گران آینه حقانیت امیرالمومنین را برای مردم کدر کرده بودند یا اتفاق دیگری افتاده بود؟

 

آیت الله طبسی ادامه داد: اگرچه درآن سالها، عده ای با فتنه انگیزی و شرارت جریانات سیاسی را مغشوش کرده بودند و باغبارآلود کردن فضا، دست مردم را از دست امامشان که پیامبر در غدیر آن را بالا برده بود، جدا کردند اما باید مهم ترین جنبه کار را هم در نظر گرفت. تشکیل سقیفه با سیاست و حیله گری بود اما اجرایی شدن آن به وسیله زور و خشونتی بود که در کتب بسیاری به آن اشاره شده است.

 

دوران حکومت دشمنان امیرمومنان پر ازخفقان و وحشت بود

وی به داستان عبدالمالک بن شدّاد اشاره کرد و اظهار داشت: امروز ما یک هفته یا ده روز جشن می گیریم و در روز عیدغدیر به یاد آن روز عزیز، نام مبارک امیرالمومنین را به زبان می آوریم اما روزهایی هم بوده اند که اگر کسی نامی از حضرت می برد، گردنش را می زدند. کار به جایی رسیده بود که عبدالمالک بن شدّاد ناپسری حضرت حمزه (س) که در واقع پسرعموی ناتنی پیامبراسلام بود به معاویه گفت بگذار من چندلحظه کوتاه فضایل علی را برای مردم بگویم بعدکه ازمنبر پایین آمدم گردنم را بزن. درروایت آمده است که اجازه همین هم به او داده نشد و همان لحظه اورا از منبر پایین کشیدند.

 

آیت الله طبسی گفت: سفیان غامِری یکی از خرابکارانی بود که به دستور معاویه برای آشوبگری و ایجاد ناامنی به عراق فرستاده شد. از زبان خود سفیان نقل شده است که معاویه به من دستورداد هرکس که طرفدارتو نشد و هرکس که علیه علی شمشیر به نبرد و زبان به ناسزا نگرداند، سر ببریم و اموالش را غارت کنیم. معاویه بر سفیان غامری حکم کرده است که شیعیان علی حق حیات ندارند بنابراین آنها را بکش، اموالشان را به غارت ببر و آبادی هایشان را ویران کن.

 

تروریست های امروز از شاگردان معاویه، یزید و حجّاج بن یوسف هستند

وی با اشاره به عملکرد تروریست های تکفیری و وهابیون سعودی خاطرنشان کرد: می بینید این دستورکار چقدر شبیه دستورالعمل امروز داعش و وهابی هاست؟ وهابیت شجره ملعونه ای است که درزمان معاویه هم بود و این شجره ملعونه امروز هم وجود دارد و مزاحم شیعیان است اما میان جریانات زمان ما با زمان زمان معاویه یک تفاوت وجود دارد؛ شیعیان آل محمّد امروز قدرتمند هستند و دیگر اجازه نمی دهند دست نجس وهابی ها به نوامیسشان برسد.

 

آیت الله طبسی ریشه وضعیت امروز جهان اسلام و گرفتاری های موجود آن را در فتنه انگیزی سقیفه دانست و اظهار داشت: اگر حاکم شیعه باشد مثل حکومت مولایش علی (ع) به صلح و آرامش و رأفت و رحمت با برادر خود رفتار خواهد کرد اما اگر حاکم تکفیری و سلفی و وهابی باشد مثل اربابانش یعنی معاویه و یزید و حجّاج بن یوسف، هیچکس امان نخواهد داشت ورنگ امنیت را نخواهد دید، حتی اگر درمقدس ترین مکان ها باشد؛ چراکه مکّه مکرّمه درزمان یزید هم مورد اهانت قرار گرفت و امسال هم محل قتل عام حجاج بیت الله الحرام شد. قدرت گرفتن این منحرفان به خاطربی بصیرتی مسلمین درسقیفه است.

 

فاجعه منا نتیجه حاکمیت وهابی هاست

وی فاجعه منا را نتیجه حاکمیت طاغوتی وهابی ها خواند و تصریح کرد: اززبان یکی از حاجیانی که ازحادثه جان سالم به در برده بود و اورا راهی بیمارستان کرده بودند شنیدم که پرستاران بستری اش کرده وبرای بهبود حالش به او سرم وصل کرده بودند اما پلیس عربستان که به اتاق او رسیده بود و مدارک شناسایی اش را دیده و متوجه شیعه بودنش شده بود، او را از تخت پایین کشیده و با جمله «هذا رافضی» سرم را از دستش کشیده و او را رها کرده بودند تا جان بسپارد. رفتارهای این چنینی نمونه هایی از همان کینه ای است که روزی درسقیفه و روزی درکربلا دیده ایم.

 

آیت الله طبسی افزود: به اذعان مقامات سعودی، در منا شش هزار دوربین مداربسته وجود دارد. چطور است که شش هزار دوربین مداربسته، ندید که چهار هزار زائر زیر دست و پا درحال جان دادن هستند. افزون براین، اگر قطره ای آب به اینها می رسید تعداد شهدا بسیار کمتر می شد. به چشم خود دیدم که از رسیدن آب به حاجیان گرفتار ممانعت شد. در آن لحظات سخت، هیچکس جرأت کمک به حجاج را نداشت طوری که اگر کمکی می کردیم، مورد ضرب و شتم قرار می گرفتیم یا بازداشت می شدیم.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مصیبت بزرگی برجهان اسلام فرود آمد و عزیزان زیادی از دست رفتند. اینها قربانی کینه و عداوت دشمن نسبت به حقانیت شیعه و ولایت امیرمومنان شدند و ما برای آنها عزاداریم.

 

وی در انتها با بر زبان آوردن «الحَمدُ لِللّهِ الَذی جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسِّکین بِوِلایَهِ أَمیرِالمُؤمِنین» گفت: ان شاء الله خداوند متعال مارا از یاران واقعی و سیعیان راستین آن حضرت قرار بدهد.

 

شایان ذکر است در انتهای این مراسم دعای فرج امام زمان (عج) نیزبه صورت دسته جمعی قرائت شد./863/201/ب1

ارسال نظرات