۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۲۹۳۶۵۴

آیین افتتاحیه ششمین دوره دانش‌افزایی «شجره طوبی»

خبرگزاری رسا ـ آیین افتتاحیه ششمین دوره دانش‌افزایی «شجره طوبی» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
شجره طوبي

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه ششمین دوره دانش‌افزایی مطالعات زنان و خانواده «شجره طوبی» صبح امروز، 15 مهرماه با حضور 16 نفر از زنان فرهیخته و فعالان مؤسسات مردم‌نهاد از کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش، به همت اداره‌کل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

 

در ابتدا، صدیقه حجازی، مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،گفت: بزرگترین هدف ما در این سازمان به ویژه در بخش زنان، ایجاد تعامل و آشنایی بین زنان فرهیخته ایران و جهان به ویژه جهان اسلام است.

 

وی اظهار کرد: همانطور که خداوند متعال بقای نسل آینده و حفظ هویت و میراث فرهنگی را در وجود زن و هویت زن قرار داده است، در این دوره و در شرایط حساس جهان امروز که با مسایل فرهنگی مواجه هستیم، بالطبع وظیفه فرزندپروری و انتقال عقاید فرهنگی به نسل‌های آینده از وظایف مهم زنان محسوب می‌شود.

 

مدیرکل امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه خانواده هسته اصلی جامعه محسوب می‌شود، گفت: با توجه به تحولاتی که در جهان کنونی رُخ می‌دهد، رُشد تکنولوژی و تجلی وسایل ارتباطی نوین و هجوم فرهنگی از سوی غرب، خانواده را به عنوان هسته اصلی جامعه تهدید می‌کند؛ لازم است تا میان زنان تعامل بیشتری ایجاد و از طریق گفت‌وگو، راهکارهایی متناسب با فرهنگ بومی اتخاذ شود.

 

وی با اذعان اینکه بایدجایگاه زنان مسلمان در خانواده تقویت شود، گفت: امروزه تفاسیر مختلفی از سوی گروه‌های افراطی نسبت به اسلام ارائه می‌شود که با وجود این، با تعاریف جدیدی از سبک زندگی در جوامع مسلمان مواجه هستیم؛ از این‌رو زنان باید فرزندشان را برای پذیرش مسئولیت‌های آینده آماده کنند.

 

حجازی ادامه داد: نقطه مشترک مسائل فرهنگی زنان دنیا به ویژه زنان جهان اسلام، دور ماندن از هویت اسلامی این بانوان است. با توجه به رُشد و نمو تبلیغات غرب نسبت به اسلام هراسی و حجاب هراسی لازم است تا نسبت به این حوزه سطح، اطلاعات و میزان دانش خود را افزایش دهیم و زنان به عنوان رکن اصلی خانواده موظف به آگاهی بخشی فرزندان خود می‌باشند.


وی، با اشاره به برگزاری ششمین دوره دانش‌افزایی «شجره طوبی»، بر ضرورت آشنایی هرچه بیشتر بانوان مسلمان با دیدگاه اسلام درباره زن و خانواده تأکید کرد و گفت: امید است تا با برگزاری این دوره مسائل مربوط به جهان اسلام و نقش زنان و فعالیت‌های فرهنگی که می‌توان در آینده مورد بررسی قرار داد، تبیین شود.

 

حجازی در سخنان پایانی خود، ضمن عرض تسلیت فاجعه دردناک منا و ابراز همدردی صمیمانه با بازماندگان این حادثه تلخ، خاطرنشان کرد: تاسف عمیق خود را ابراز می‌دارم و امیدوارم در حاشیه برگزاری این دوره شرایطی فراهم شود تا مسایل مربوط به این حادثه غم‌انگیز مورد کنکاش قرار گیرد و اینگونه حوادثی که چهره اسلام را در بین جهانیان مخدوش می‌کند را با حضور بانوان و اندیشمندان هند، پاکستان و بنگلادش مورد بحث قرار دهیم.

 

وجود ذهنیت منفی در باب جهان اسلام بیانگر جریانی قوی
در ادامه این مراسم، محمدعلی سابقی، مدیرکل فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به داستان قرآنی حضرت مریم(ع)، گفت: زنان در سراسر جهان نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در اداره امور خانواده و جامعه دارند.


وی، افزود: زن در طول تاریخ مورد ستم واقع شده است چه آن زمان که از زن به عنوان یک کالا نام می‌بردند، چه در جامعه کنونی که به اسم آزادی زن و فمنیسم ،همچنان چون شیء او را می‌پندارند؛ با بررسی کوتاهی درباره جایگاه زن می‌بینیم که در حق زن ظلم و جفا شده است.


سابقی، با اشاره به جایگاه زن در پیش از اسلام عنوان کرد: زن تا پیش از اسلام مقامی بس نازل داشت، این اسلام بود که اولین بار در تاریخ از انسان بودن زن و هم ردیف بودن زن در جایگاه انسانی سخن گفت.


وی، یادآور شد: تا قبل از اسلام از بی ارزشی زن حکایت می‌شود، اما پس از مبعوث شدن پیامبر اکرم (ص) اسلام باعث تحولی در ذهن جهانیان درباره جایگاه زن شد.


سابقی، با اذعان اینکه فراگیری علم و دانش از جمله ارزش‌های والای انسانی برشمرده می‌شود، گفت: پس از نزول قرآن، زنان صدر اسلام با الهام از این کتاب آسمانی همپای مردان در ایجاد نهضت‌علمی درخشیدند و همواره اسلام بر فراگیری دانش برای زنان و مردان تأکید دارد.


مدیرکل فرهنگی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به شرکت زنان فرهیخته و فعالان مؤسسات مردم‌نهاد از کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش در دوره دانش‌افزایی «شجره طوبی»، گفت: امید است تا با برگزاری این دور از کارگاه‌های آموزشی مسائل مختلف از وجه زن و نقش آن در جامعه از دیدگاه اسلام و تشریح آن بیان شود.


وی، تبلیغات مستمر را مهم‌ترین ابزار غرب برای تخریب چهره حقیقی اسلام دانست.


سابقی، افزود: در اسلام خانواده به عنوان هسته اصلی جامعه یاد می‌شود و جایگاه زن از ارزش والایی برخوردار است که با رواج اسلام هراسی از سوی غرب می‌تواند تهدیداتی را برای خانواده و چهره و نقش زنان در جامعه به دنبال داشته باشد.


وی در پایان، تأکید کرد: لازم است تا بیش از پیش سطح اطلاعات خود را نسبت به ارزش اسلام، ارزش خانواده، جایگاه مقدس زن در اسلام افزایش دهیم و تلاش کنیم فرزندانمان را در چارچوب دین اسلام تربیت کنیم.


بنابر اعلام این خبر، ششمین دوره دانش‌افزایی مطالعات زنان و خانواده «شجره طوبی» با ارائه مباحثی از جمله بررسی و تبیین حقوق بشر از منظر اسلام و غرب با تأکید بر حقوق زنان، جایگاه و حقوق زن در آیات و احادیث و سیره نبوی (ص)، نقش و مسئولیت‌های زن و آسیب‌های وارد بر خانواده (مقایسه تطبیقی آن در اسلام و غرب)، تبیین نظام حقوقی اسلام در حوزه زنان و مقایسه تطبیقی حقوق زن در اسلام و غرب، زن در نظام ارزشی، معرفتی، و حقوقی، تأثیر رسانه بر سبک زندگی و تبیین سبک زندگی اسلامی، نقد و بررسی اسناد و کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه زنان و سیاست‌های فرهنگی آمریکا در آسیا، توسط اساتید ایرانی به زبان انگلیسی تا روز جمعه، 24 مهرماه دایر خواهد بود./998/د101/ف

 

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات