۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۲۹۴۰۹۵
پس از بازگشت از حج؛

سرپرست حجاج ایرانی از تحقق برنامه‌های حج امسال خبر داد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به خبرنگاران در تهران گفت: تقریبا تمامی برنامه‌هایی که برای حج 94 در نظر داشتیم محقق شد.
حجت الاسلام قاضي عسکراميرالحاج ايران درهمايش قدس در مكه مكرمه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکرنماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی پس از ورود به تهران درگفتگو با خبرنگاران در فرودگاه امام خمینی (ره) ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده در فاجعه منا گفت: جان باختگان این فاجعه در حال احرام و بعد از حضور در عرفات و مشعر و در حال انجام مناسک حج به لقاء الله پیوستند و روح آن‌ها در بهشت به پرواز در آمد و فردای قیامت هم در حال احرام و لبیک گویان در محشر حضور خواهند یافت.

 

سرپرست حجاج ایرانی در ارزیابی کلی حج امسال گفت تقریبا تمامی برنامه‌هایی که برای حج 94 در نظر داشتیم محقق شد. تاکنون 3 هفته دعای کمیل درمدینه برگزار شده است و دعای کمیل چهارم هم امشب در برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد همایش‌های بین‌المللی بهتر از سال‌های گذشته و آئین ها ومراسم دعای عرفه ، انس و معرفت ، برائت از مشرکان و مجموعه برنامه‌های سیاسی و عبادی حج تمتع به خوبی و با کیفیت برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر درباره دیپلماسی حج اظهار داشت : در حج تمتع امسال با سفرا، وزرای اوقاف و حج و مسئولین بعثه‌های کشورهای دیگر دیدار کردیم و برنامه‌هایی تنظیم شد که بعد از پایان مراسم حج به آنها پرداخته خواهد شد.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه توصیه‌های مقام معظم رهبری به مردم امسال بسیار جدی گرفته شد گفت: در زمینه بازارگردی کاهش بسیاری داشتیم و زوار به توصیه های مقام معظم رهبری توجه کردند.

 

وی به شعار حج امسال "معنویت، بصیرت و همدلی اسلامی" اشاره کرد وافزود : همه جا حضور معنوی زائران را مشاهده کردیم و مردم با فضیلت ما توانستند با فائق آمدن بر بحران ها ، اعمال خود را به پایان برسانند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه توصیه‌ها و خواسته های مقام معظم رهبری و مردم را در خصوص فاجعه منا به مقامات سعودی منتقل کردیم گفت: در حادثه منا 5 قاری بین‌المللی ، افرادی از صدا و سیما و وزارت خارجه ، حدود 10 نفر از روحانیون کاروان ها ، 17 نفر از مدیران و عوامل خدماتی را از دست دادیم که فقدان هر کدام برای ما یک ثلمه بزرگ بود.

 

سرپرست حجاج ایرانی افزود: دو جانباز عزیز که بعداز سالها حج نصیب شان شد فرزندان خود را آورده بودند تا به آنها کمک کنند و فرزندانشان در این حادثه جان باختند. همچنین خواهری داشتیم که سه برادر خود را در این فاجعه از دست داد.

 

وی با بیان اینکه در روز حادثه از ساعت 9 صبح تا یک شب هنوز جنازه‌ها در خیابان 204 مانده بود گفت: امداد رسانی بسیار کند انجام شد و بیمارستان‌ها آمادگی نداشتند همچنین مقامات سعودی مانع از امدادرسانی ما شدند.

 

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه تمام بیمارستان‌های سعودی و مکان‌هایی که احتمال داده می‌شد اجساد زوار ایرانی در آن نگهداری شوند جستجو شده است اضافه کرد : از لحظات اول وقوع حادثه ستاد بحران تشکیل و تلاش شد با مردم صادقانه و شفاف صحبت و اطلاع رسانی شود.

 

نماینده ولی فقیه فعالیت گسترده سازمان حج و بعثه برای شناسایی جان باختگان را یادآورشد و گفت: تیم های تفحص در شرایط نامناسب نگهداری اجساد روزانه 7 تا 8 ساعت زمان برای شناسایی جان باختگان ایرانی صرف می‌کردند و تاکنون بیش از 300 پیکر از مهاجران به کشور بازگشته است و 69 نفر دیگر نیز مفقود هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر درباره شایعه بیشتر بودن آمار تعداد کشته‌ها گفت: اطلاعات و آمارهایی که از کاروان‌ها گرفته‌ایم کاملا دقیق است و قطعا تعداد جان باختگان ایرانی 464 نفراست.

 

وی تاکید کرد: از همان لحظه اول عوامل بعثه و سازمان حج حقیقت یابی را آغاز کردند. از شاهدان عینی پرس و جو و اطلاعات با ارزشی جمع آوری شد . گزارش اولیه هم آماده شده است و از مردم می‌خواهیم به شایعات توجه نکنند.

 

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید برلزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب گفت: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب خواسته جدی ما و مقام معظم رهبری است زیرا باید مشخص شود چرا پلیس سعودی جمعیت زوارایرانی را به خیابان 204 هدایت کرد در صورتی که در سال‌های گذشته مسیر زائران ما از خیابان‌های دیگر بود و یا چرا راه حجاج بسته شد و با وجود آن همه امکانات چرا امدادرسانی درست و به موقع صورت نگرفت.

 

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با بیان اینکه هم اکنون سیر کارهای حج با موفقیت ادامه دارد گفت: اخباری که روزهای گذشته مبنی بر دستگیری تعدادی از زوار ایرانی مطرح شده است صحت ندارد .

 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: مسئولان سعودی معترف اند که حج ایران با برنامه‌ترین و منظم‌ترین حج است و شبهاتی که دشمنان ما منتشر می‌کنند روی افکار عمومی نتیجه‌ای ندارد.

 

سرپرست حجاج ایرانی درادامه تصریح کرد: احتمال دارد برای شناسایی برخی اجساد نیاز به آزمایش‌های DNA باشد و این امر هماهنگ شده است تا در کشور پیگیری شود.

 

وی با اشاره به اینکه تنها کشوری که توانست به صورت منظم کار شناسایی و انتقال پیکرهای جان باختگان را پیگیری کند جمهوری اسلامی ایران بود افزود برخی کشورها نیز تلاش می‌کردند تا مانند ما شناسایی جان باختگان شان به سرعت انجام شود ولی موفق نشدند.

 

نماینده ولی فقیه اضافه کرد : تصمیم داشتیم بخشی از زائران را زودتر به کشور منتقل کنیم که خودشان مخالفت کردند اما برخی از خانواده های داغدار با پیکرعزیزان شان به کشور اعزام شدند.

 

سرپرست حجاج ایرانی در خصوص مدیریت حج توسط کشورهای اسلامی گفت: این پیشنهاد باید کارشناسی شود و ما پیشنهادات دیگری هم داریم که پس از پایان موسم حج آن‌ها را ارائه خواهیم کرد.

 

نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت از اعلام شیوع ویروس کرونا توسط برخی افراد ابراز گلایه کرد و گفت: چند سال است در زمان فرا رسیدن موسم حج برخی افراد شایعاتی را مبنی بر شیوع ویروس کرونا مطرح می‌کنند و می‌گویند به استقبال حجاج نروید یا با آن‌ها روبوسی نکنید و یا ولیمه‌ها را عقب بیاندازید و بدین ترتیب موجب می‌شوند تا موجی از ترس میان مردم و دوری از حجاج ایجاد شود.

 

سوال اینجاست سالانه میلیون ها نفر به کشورهای خارجی می‌روند و برمی گردند و درباره هیچ کدام این گونه جوسازی نمی‌شود، چرا باید روی حج این قدر فشار بیاورند./1330/د102/ی

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
۲۰ میلیون چینی رو در سه شهر چین برای پیش‌گیری از ویروس قرنطینه کردن!
قائدتا الان سلبریتی‌هاشون باید انصراف میدادن، قهر میکردن، یقه چاک میکردن بعد هم پاسپورت و ویزای امریکا رو میگرفتن!
اما خب اینطوری نیست و سلبریتی هاشون موج سواری رویِ دردِ مردم بلد نیستن ؛)))
0
0