۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۲۹۴۱۱۸
گزارش رسا از حال و هوای این روزهای قم؛

سربازان تبلیغی قم آماده اعزام به سراسر کشور

خبرگزاری رسا ـ با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و ایام تبلیغی، طلاب حوزه های علمیه در این روزها با حال و هوای خاصی به کلاس های درس و مباحثه می پردازند؛ طلبه ها در این چند روز باقی مانده به ماه محرم، وقتی همدیگر را می بینند از کجا و چگونه تبلیغ رفتن خود می پرسند.
اعزام مبلغان ماه محرم الحرام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و ایام تبلیغی، طلاب حوزه های علمیه در این روزها با حال و هوای خاصی به کلاس های درس و مباحثه می پردازند؛ طلبه ها در این چند روز باقی مانده به ماه محرم، وقتی همدیگر را می بینند از کجا و چگونه تبلیغ رفتن خود می پرسند.


گفت و گو با برخی مبلغان حاضر در حیاط فیضیه و دارالشفای قم از تجربه های خبری خوبی بوده، طلاب و روحانیان جوان این بار از برنامه های تبلیغی، محل تبلیغ و روش های تبلیغی خود گفته اند.


ضرورت تبیین مسائل مورد نیاز مخاطبان براساس موقعیت جغرافیایی و شرایط زندگی و آداب و رسوم هر منطقه بخشی از محورهای مورد تأکید مبلغان درباره تبلیغ ماه محرم بوده است.


بعد از معرفی خودم و خبرگزاری رسا به سراغ طلابی رفتم که هر کدام از شهرها و فرهنگ‌های مختلف با هدف تحصیل علوم دینی و تبلیغ اسلام در شهر و حرم اهل بیت(ع) جمع شده‌اند به گفت‌وگو و برنامه های تبلیغی آنها در ماه محرم پرداختیم.


روحانی باید به دنبال مخاطب برود


در ابتدا به سراغ حجت الاسلام محمد حسین توکلیان طلبه 31 ساله که در دروس خارج حوزه علمیه مشغول است رفتم.

 

وی گفت: ماه محرم قصد دارم برای تبلیغ به شیراز، شهرستان جهرم بروم و محور موضوعات هدف قیام امام حسین(ع)، آسیب شناسی عزاداری، مباحث اخلاقی آسیب های روابط بین جوانان بپردازم.


مبلغ حوزه علمیه گفت: نیاز مخاطب امروز جوانان آشنایی با دین است چرا که متأسفانه برخی جوانان دین گریز شده اند؛ از این رو باید روحانی به دنبال مخاطب برود نه مخاطبان دنبال روحانی باشند.


وی افزود: با توجه به مسائل روز دنیا باید در منبر به کلیات مباحث روز بپردازیم و آگاهی مردم را نسبت به آسیب‌ها و خطراتی که انسان های مومن را تهدید می کند، افزایش دهیم.


مبلغان براساس شرایط و موقعیت جغرافیایی مخاطبان به تبلیغ بپردازند


حجت الاسلام محمد صادقی دیگر طلبه ای که با 33 سال سن در درس خارج مشغول تحصیل است، گفت: رودسر در منطقه شمال مقصد تبلیغی من است و در این سفر تبلیغی قصد دارم بیشتر به مباحث سبک زندگی اسلامی و آشنایی با معارف اسلامی بپردازم.


وی ابراز داشت: در ایام تبلیغی اصولا طلاب مباحثی را آماده کرده اند ولی نباید مبلغان به این مطالب اکتفا کنند و باید براساس شرایط و موقعیت جغرافیایی و آداب و رسوم مخاطبان صحبت شود.


مبلغ حوزه علمیه افزود: در تبلغ، پرداختن به مسائل سیاسی روز تا حدی که نیاز مخاطبان است ضروری است و باید مردم را به آینده دلگرم کنیم.


اشاره به مسائل سیاسی


مبلغ دیگر حوزه علمیه با اشاره به محل تبلیغ و موضوعات تبلیغی خود گفت: ماه محرم امسال تصمیم دارم به شهرری سفر کنم و در مدارس و هیأت مذهبی مشغول تبلیغ شوم چرا که با توجه به تهاجم فرهنگی که جوانان و دانش آموزان را نشانه گرفته است، حضور در بین نسل جوان ضروری است.


وی تصریح کرد: باید تا حدودی که نیاز است به مسائل سیاسی اشاره کرد و باید شرایط مخاطبان را سنجید؛ البته این را هم باید توجه داشت که در ماه محرم پرداختن زیاد به مسائل سیاسی بازخورد خوبی از سوی مخاطبان نخواهد داشت.


بصیرت افزایی یکی از وظایف روحانیت و حوزه‌های علمیه است


حجت الاسلام سید عباس حسینی 34 ساله که در درس خارج مشغول است دیگر طلبه ای بود که به خبرنگار رسا گفت: از آنجایی که مبلغ بومی هستم طبق سال های گذشته تصمیم دارم به استان زنجان بروم.


وی اظهار داشت: محور اصلی من در تبلیغ، تبیین سیره و اهداف سیدالشهدا(ع) است و باید این مباحث را با ارتباط دادن با مسائل روز به خوبی تشریح کرد؛ نیازهای مخاطبان را باید با توجه به تحصیلات و منطقه جغرافیایی آنها سنجید تا بتوان مباحث را به خوبی بیان کرد.


مبلغ حوزه علمیه گفت: یکی از وظایف روحانیت و حوزه های علمیه روشنگری و بصیرت افزایی است؛ ولی سیاسی حرف زدن و مطرح کردن دیدگاه های حزب خاص خوب نیست.


پرداختن زیاد به مسائل سیاسی نتیجه عکس خواهد داشت

حجت الاسلام ابراهیمی فر دیگر طلبه درس خارج حوزه علمیه با سن 34 سال درباره تبلیغ محرم امسال گفت: مقصد تبلیغی من امسال خراسان شمالی شهرستان جاجرم خواهد بود.


وی افزود: طبق فضای فرهنگی حاکم بر جامعه بیشتر برای جوانان باید از مسائل اعتقادی، عقلی و اخلاقی گفت؛ با توجه به اینکه ایام تحصیلی دانش آموزان است قصد دارم طبق سال های گذشته روزها را برای تبلیغ به مدارس بروم و شب‌ها در مسجد و هیأت‌ها سخنرانی کنم.


حجت الاسلام ابراهیمی‌فر بیان داشت: در ایام محرم بالای منبر اگر کسی به مسائل جناحی بپردازد نتیجه عکس خواهد داشت، به نظر می آید در طول تبلیغ محرم، به مسائل سیاسی اشاره کلی شود.


مطالب تبلیغی باید طبق شرایط و آداب و رسوم منطقه تبلیغی باشد

با توجه به اینکه به اذان ظهر نزدیک می شدیم سراغ یکی دیگر از مبلغان سطح 4 حوزه علمیه قم با سن 37 سال و 12 سال سابقه تبلیغی رفتم که با خوشحالی از پیشنهاد مصاحبه استقبال کرد و گفت: طبق سال های گذشته از سوی یکی از مراکز نظامی قصد دارم برای تبلیغ به جزایر جنوبی سفر کنم.

وی گفت: با توجه به اینکه تبلیغ را در بین جوانان و سربازان خواهم بود تصمیم دارم به احکام «مبتلابه» و ضروری جوانان، مسائل سیاسی روز، روانشناسی، احکام مربوط به ازدواج و آسیب ها و تهدیدای شبکه های مجازی و ماهواره بپردازم.


حجت الاسلام بیاتی خاطرنشان کرد: در تبلیغ باید طبق شرایط و آداب و رسوم منطقه تبلیغی خود عمل کرد و مطالبی را که به نظر برای مردم آن منطقه ضروری است باید گفت./1325/
ز503/س

 

گزارش: علی اصغر خواجه الدین

ارسال نظرات