۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۲۹۴۵۵۸
آیت الله مظاهری:

توفیق و همت دو نیاز انسان برای سیر الی الله است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که توفیق و همت دو نیاز انسان برای سیر الی الله است، گفت: همراهی توفیق و همت در جهت سیر الی الله، انسان را به بهشت می رساند و در صورت نبود یکی از این دو، انسان در زمره زیانکاران قرار می گیرد.
درس اخلاق حضرت آيت الله مظاهري در ماه مبارک در اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان صبح امروز در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی با بیان تفسیر سوره تکویر، گفت: انسان برای سیر الی الله به توفیق و همت نیاز دارد.

 

وی با اشاره به آیه بیست و هفتم سوره تکویر که می فرماید«إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ»، افزود: قرآن برای متذکر ساختن همه انسان ها نازل شده است ولی فقط متمسکین یعنی عمل کنندگان به دستورت قرآن به آن عزت‌مند می شوند.

 

آیت الله مظاهری بیان داشت: همه عالم وجود اعمالشان را تحت جبر انجام می دهند، مگر انسان که صاحب اختیار است و اعماش را از روی اختیار انجام می دهد.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه به ویژگی های اختیار در انسان ها اشاره کرد و ابراز داشت: ارتقا و تنزل مقام انسان در دنیا و آخرت به خاطر وجود قوه اختیار در وجود او است.

 

وی با انتقاد از بهانه گیری های برخی افراد که می گویند، شرایط موجود ما را به انجام گناه وادار کرد، گفت: انسان در دنیا تحت هر شرایطی می تواند راه مستقیم را انتخاب کند و به همین دلیل در روز محشر هیچ بهانه ای برای انجام گناهانش از او پذیرفته نیست.

 

آیت الله مظاهری در ادامه افزود: حرکت برای انجام کاری با حصول توفیق یعنی خواست خداوند و همت یعنی خواست انسان، صورت می پذیرد و تا یکی از این دو نباشد، هیچ عملی به فعلیت نمی رسد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: همراهی توفیق و همت در جهت سیر الی الله، انسان را به بهشت می رساند و در صورت نبود یکی از این دو، انسان در زمره زیانکاران قرار می گیرد.

 

وی با توجه به روایات معصومین ابراز داشت: پرواز انسان مؤمن به سمت خداوند با مرگ متوقف نمی شود و حتی در بهشت تا رسیدن انسان به مقام شهود ادامه خواهد یافت.

 

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با اشاره به مقام شهود، بیان داشت: مقام شهود یعنی جایی که به جز خداوند چیزی وجود ندارد و آن چیزی نیست مگر قرب الی الله./867/202/ب3

ارسال نظرات