۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۲۹۵۰۶۵
با سخنرانی آیت الله طباطبایی نژاد؛

چهاردهمین سالگرد آیت الله ایازی در بهشهر برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ چهاردهمین سالگرد آیت الله ابوالحسن ایازی و دو فرزند برومندش، پنج شنبه این هفته در رستمکلای بهشهر برگزار می شود.
سيزدهمين سالگرد آيت الله ايازي از علماي مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بهشهر، چهاردهمین سالگرد ارتحال آیت الله ایازی و دو فرزند بزرگوارش حجت الاسلام محمدرضا ایازی مدیر کل اسبق دادگستری گلستان و حجت الاسلام محمدجواد ایازی، مسؤول حوزه علمیه جعفریه رستمکلا، پنج شنبه 23  مهر ماه همزمان با اول محرم الحرام با سخنرانی آیت الله طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اصفهان برگزار می شود.

 

بر اساس این گزارش، این مراسم از ساعت 10 الی 14 پنج شنبه 23  مهر ماه در مسجد جامع رستمکلا و در جوار آرامگاه آن بزرگواران در کنار حوزه علمیه جعفریه رستمکلا، برگزار می شود.

 

مروری بر زندگینامه آیت الله ایازی(ره)

 

آیت الله حاج شیخ ابوالحسن ایازی(ره) در سال 1310 هجری شمسی در شهر رستمکلا از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر به دنیا آمد.

 

مراحل ابتدایی تحصیل را در محضر پدر بزرگوارش مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حیدر ایازی(ره)، آموخت، سپس وارد حوزه علمیه کوهستان شد و در محضر آیت‌الله کوهستانی(ره) کسب فیض کرد، مدتی هم در حوزه علمیه ساری به فراگیری علوم حوزوی پرداخت و پس از آن به حوزه قم سفر کرد و از محضر آیات عظام بروجردی، امام خمینی، و علامه طباطبایی(ره) بهره برد.

 

ایشان پس از 12 سال تحصیل در مکتب این بزرگان، بنا به پیشنهاد استادش آیت‌الله کوهستانی(ره) به حوزه علمیه نجف رفت و هشت سال در جوار بارگاه امیر دل‌ها، حضرت علی(ع) از محضر بزرگانی چون آیات عظام سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، سید محمود شاهرودی، میرزا باقر زنجانی، و میرزا هاشم آملی بهره بردند.

 

وی در سی سالگی موفق به اخذ درجه اجتهاد شد اما این موفقیت را از شاگردان و نزدیکانش پنهان نگه داشت و پس از آن به دعوت استادش مرحوم آیت الله کوهستانی(ره) و تقاضای مردم مازندران لبیک گفت و در 1341 شمسی به همراه خانواده‌اش به زادگاهش رستمکلا بازگشت.

 

در همان سال‌ به همت مردم رستمکلا، ‌بنای حوزه علمیه جعفریه با ظرفیت 200 طلبه را آغاز کرد و در مدت 40 سال تدریس در حوزه علمیه رستمکلا، چهار هزار روحانی تحویل جامعه اسلامی داد که از جمله تربیت‌یافتگان محضر این استاد اخلاق و عرفان، می‌توان به آیت‌الله صالحی مازندرانی و آیت‌الله موسی صالحی می توان اشاره کرد.

 

سال 1378، بیماری بر جسم آیت‌الله ایازی(ره) غلبه کرد، مدتی در بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر بستری بود، پس از ترخیص، برای فرزندش پیغام فرستاد که از حوزه علمیه قم به رستمکلا عزیمت کند و مدیریت حوزه علمیه رستم‌کلا را به ‌عهده بگیرد که در همین سال فرزند صالح ایشان از قم به زادگاهش بازگشت و درخواست پدر را اجابت کرد.

 

به ‌مرور، بر شدت بیماری مرحوم علامه ایازی اضافه شد، و ایشان 21 اسفند 80 در بیمارستان شفای ساری سپس 24 اسفند در بیمارستان کسری تهران بستری شدند.

 

ایشان یکشنبه 26 اسفند ماه 1380 برابر با دوم محرم الحرام 1423 دار فانی را وداع گفت./1317/203/ب3

ارسال نظرات