جامعه آمریکا دین رسمی را منکر می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عبدالعزیز ساشادینا، استاد کرسی مطالعات اسلامی دانشگاه جورج میسون ویرجینیا آمریکا امروز22 مهر در سمینار تخصصی جامعهشناسی دین در پنل اول با موضوع معنویت گرایی در دوران معاصر در تالار رجایی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی با طرح این پرسش که چالشی که عصر جدید برای ما آورده این است که ما چگونه می توانیم در زمان مدرن دین اختیار کنیم، اما شکار تنگ نظری ها نشویم؟ اظهار داشت: برداشت نسل جدید از دین به گونه ای است که می خواهد به فردیت توجه کند.
وی به بیان شاخصه های زندگی مدرن در تقابل با معنویت یا همراهی با آن پرداخت و بیان داشت: معنویتی که امروز به وجود آمده می خواهد از منیت افراد کم کند تا زندگی اجتماعی آسانتر شود و این نقطه مقابل زندگی مدرن است که به سمت فردیت تمایل دارد.
استاد کرسی مطالعات اسلام دانشگاه میسیون ویرجینای آمریکا با بیان این که زندگی روزمره مدرن خود بیگانگی را به وجود آورده است، افزود: روانشناسی، فیزیولوژیک و معنویت سه نیاز انسان است که هر سه این نیازها برای انسان حائز اهمیت هستند؛ این در حالی است که دین رسمی مسیحی و یهودی نتوانسته این سه نیاز را در کنار هم قرار دهد به همین دلیل نتوانسته اند جوانان را وارد کلیسا کنند.
جامعه غربی بر خصوصی سازی و فرد گرایی تأکید دارد
وی ضمن بیان این که جامعه غربی بر خصوصی سازی و فرد گرایی تأکید دارد، ابراز داشت: امروز مذهب درصدد است معنویتی را به وجود آورد تا کیفیت زندگی را با جمع کردن و ارتباط دادن انسان ها بالا ببرد و تعامل واقعی را ایجاد کند.
استاد کرسی مطالعات اسلام دانشگاه میسیون ویرجینای آمریکا با اشاره به این که یافتن تعامل واقعی با فهمیدن این جمله که من چه هستم به وجود می آید؟ گفت: باید دید آثار معنویت چیست و جوانان به دنبال چه آرمانی می روند.
وی ضمن بیان این که امروز جوانان به دنبال یافتن معنویتی خاص هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه غربی تعاملات انسانی بسیار ضعیف است و همه نسبت به هم شکاک هستند؛ این در حالی است که در جامعه ایرانی ضوابط شدت دارد ولی در این جامعه نیز این روابط در حال کم رنگ شدن است.
جامعه آمریکا دین رسمی را منکر می شود
وی درادامه به بیان ساختارهای اجتماعی در ایران پرداخت و گفت: امروز در ایران حس شهروندی ضعیف است که در این مسیر می توان دینداری معنوی را به کمک حس شهروندی آورد.
ساشادینا با اشاره به این که جامعه آمریکا دین دار است؛ اما دین رسمی را منکر می شود، گفت: هر دین داری که تحت فشار سیاسی و اجتماعی به وجود آید، خللی در آن رخ خواهد داد و یکی از تفاوت های اساسی ایران و آمریکا این است که در ایران تحت یک دین رسمی سیاست ها پیگیری می شود؛ در حالی که در آمریکا این گونه نیست.
وی تأکید کرد: هر زمان که دین از بالا تعیین شود، نفاق رخ خواهد داد؛ اما زمانی که دین از پایین به بالا به وجود می آید، دلیلی ندارد که نفاق و تزویر به وجود آیند. اظهار کرد: در نهادهای فرهنگی غربی روندی وجود دارد که بیشتر به معنویت توجه میکند و همان معنویتی که به هیچ دین رسمی متعلق نیست.
وی عنوان کرد: مفاسد زندگی در غرب چهار هدف مهم را دنبال میکند که یکی از آنها زندگی فعالانه، دوم محبت و دوستداشته شدن، سوم آموختن و چهارم باقی گذاشتن میراث برای نسل بعد است و از نظر روانشناسی و جامعهشناسی نسل تازه به معنویت توجه میکند و اگر به درستی نگاه کنیم درمییابیم که این چهار نیاز مهم با یکدیگر پیوستگی دارد.
درغرب چارچوب های دین رسمی آرامش نمی آورد
ساشادینا با بیان این که انسان به این دلیل به سمت معنویت حرکت میکند که آرامش درونی پیدا کند، گفت: متأسفانه چارچوبهای دین رسمی نتوانسته این آرامش را به انسان بدهد در غرب کلیساها فعالند اما از نسل جوان کسی به آنجا نمیرود.
استاد دانشگاه ویرجینیای آمریکا با اشاره به روابط انسانی در ایران اظهار کرد: روابط بین افراد در ایران محکمتر است اما این در حال کمرنگ شدن بوده و مردم محبت و اعتدال را میطلبند و دنبال حقیقتی هستند که در زندگی آنها را بهتر راهنمایی کنند.
استاد کرسی مطالعات اسلامی دانشگاه جورج میسون ویرجینیای آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: مسألهای که در معنویتهای نوظهور دیده میشود این است که این ادیان نوظهور خلاف دین رسمی معرفی میشود.
وی ادامه داد: در حقیقیت نهادهای فرهنگی غربی بیشتر به معنویت به معنای معنویت عمومی توجه میکنند، یعنی این افراد یک دین رسمی مانند مسیحیت دارند اما به آن متعلق نیستند و بیشتر به دنبال معنویت هستند.
ضعف اقناع معنوی ادیان رسمی مسیحی و یهودی
استاد کرسی مطالعات اسلامی دانشگاه جورج میسون آمریکا با تأکید بر این که سلامتی جسمی و معنوی انسان به هم پیوسته است، ابراز کرد: در عصر جدید اکثریت مردم در جستجوی معنویت هستند و ادیان رسمی مسیحی و یهودی تاکنون نتوانسته آنها را در امور معنوی اقناع کند زیرا دین رسمی با مسنترها پیوند خورده و جوانها بیشتر تشنه معنویت هستند.
وی با بیان این که همه دانشگاهها در آمریکا درس دینشناسی و اسلام شناسی البته بهتر است بگوییم درس دشمنشناسی را ارئه می کنند، اظهار کرد: در واقع دینی که در دانشگاهها معرفی میشود، اسلام اسپیریتوآلیتی(Spirituality) یا همان عرفان تطبیقی، مسیحیت و یهودیت اسپیریتوآلیتی است و اینها تحت نفوذ ارزشهای معنوی هستند و جالب است بدانید که پس از گذشت تقریبا یک قرن اکنون روشنگری تحت فشار است.
ساشادینا بیان کرد: با اینکه این افراد فردگرا هستند و مسیحیت نیز مسیحیت تفردگرا است اما در عصر جدید به دنبال سبک زندگی هستند تا انسان را دوباره با خدا کانکت کند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال همسایگان در آمریکا پس از گذشت سال ها هیچ شناختی از یکدیگر ندارند زیرا در آنجا همه میخواهند خصوصی باشند اما در حال حاضر معنویت به عینیت رابطههای انسانی منجر شده است و این رابطههای صادقانه میتواند حال این عینیت فردگرایی را شکست داده یا آن را تعدیل کند.
روابط انسانی در جوامع غربی ضعیف است
وی با بیان این که در جوامع غربی روابط انسانی ضعیف است، تصریح کرد: قبله گاه انسان جدید مدرن این است که چگونه خدمت کند تا به خدا برسد یعنی علاوه برمناسک رسمی به دنبال یک حقیقت عمیق است؛ همچنین یکی از مسائلی که در معنویتهای نوظهور مشاهده میکنیم البته نوظهور به معنای مگاتیو و منفی آن، این است که هنگامی که به اسپیریتوآلیزم(معنویتگرایی) توجه میکنیم متوجه انتلکتوآلیزم(روشنگری) نیز باشیم زیرا حرکتی که خلاف عقلانی شدن دین است منجر به نوعی بنیادگرایی خلاف عقل میشود.
استاد کرسی مطالعات اسلامی دانشگاه جورج میسون آمریکا با اشاره به تمایزات بین ایران و آمریکا عنوان کرد: یک تفاوت اساسی این است که در ایران همیشه دین تحت عنوان یک دین رسمی فعالیت میکند در حالی که در آمریکا یک سکولاریزم شدید وجود دارد./934/ب202/د