۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۲۹۵۴۹۰
سخنران حرم رضوی:

نهضت حسینی به عاشورا ختم نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان این که نهضت امام حسین(ع) به دو بخش تقسیم می شود، گفت: کربلا و عاشورا نقطه میانی نهضت حسینی است که شهادت امام و یارانشان تدوین گر پیام نهضت حسینی و اسارت اهل بیت ایشان پس از واقعه عاشورا منتشر کننده پیام آن در جهان بود.
نهضت حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد، پیش از ظهر امروز در سلسله برنامه های تبلیغی محرم الحرام حرم رضوی در رواق امام خمینی(ره) با تبیین «ساختار نهضت حسینی»، اظهار کرد: شناخت نهضت ابا عبدالله الحسین(ع) بر دو گونه تفصیلی و اجمالی میسر است؛ یعنی پا به پای قیام و نهضت حسینی از نخستین روز همراه شویم کلمات، نامه ها و گفتگوهای حضرت در نهضتشان را از بیان زیبای خود حضرت در طول نهضت به دست آوریم که این گونه تجزیه و تحلیل نیازمند فرصتی طولانی است.

 

شهادت و اسارت؛ ساختار نظام حسینی

وی تصریح کرد: روش دیگر معرفت و شناخت سیمای اجمالی نهضت است که به واسطه آن شاخص ها و نمایی از نهضت امام حسین(ع) روشن می شود.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان این که نهضت حسینی از مدینه شروع و در مدینه هم پایان می پذیرد، بیان کرد: نقطه پایانی نهضت حسینی کربلا و عاشورا نیست بلکه از دو بخش اول قبل از کربلا و عاشورا و بعد از آن تشکیل شده است؛ بخش اول در قالب شهادت خلق پیام می کند و بخش دوم در قالب اسارت پیام نهضت را پخش و منتشر می کند که این دو مکمل هم هستند.

 

شهادت؛ تدوین گر پیام عاشورا

وی افزود: بخش نخست تدوین گر پیام نهضت و بخش دوم نشر دهنده آن است که اگر بخش دوم نهضت حسینی رقم نمی خورد بخش اول از بین می رفت و بخش دوم با سه خطر انکار، تحریف و توجیح روبرو می شد.

 

استاد حوزه علمیه مشهد ابراز کرد: بخش اول همزمان با مرگ معاویه و روی کار آمدن یزید است که در مکه گسترش پیدا می کند، با کربلا به اوج می رسد، با شهادت رنگ خون می گیرد و بخش نخست در روز عاشورا پایان می گیرد.

 

وی ادامه داد: در بخش دوم کاروان اسیران با به دست گرفتن پرچم قیام حسینی  و حرکت از کربلا به سمت کوفه این شهر را متحول می سازد، سپس با طی کردن چهل منزل از کوفه تا شام، شام را نیز دگرگون می کنند.

 

اسارت؛ منتشر کننده پیام عاشورا

سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: با این حرکت پیام نهضت حسینی در جهان منتشر می شود، نه تنها حزب اموی به چالش کشیده می شود بلکه آن را نابود می کند و سرافراز و پیروز به مدینه باز می گردند.

 

وی مطرح کرد: هنگام برگشت کاروان اسیران به مدینه «محمد با ابراهیم بن طلحه» از امام سجاد(ع) پرسید چه کسی پیروز میدان شد؟ و حضرت بسیار روشن و واضح پاسخ را از زبان خود او گرفتند که مقایسه کن ببین هدف دشمن چه بود و ما دنبال چه چیزی بودیم و به طور اجمالی حضرت اشاره کردند که حزب اموی به دنبال نابودی اسلام بود.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی تصریح کرد: امویان با توحید و نبوت در جنگ بودند و با ساماندهی جنگ هایی چون بدر و احد به سرکردگی ابوسفیان برای از بین بردن اسلام در تلاش بودند.

 

وی افزود: دلیل اینکه بنی امیه حضرت علی(ع) را مورد جسارت قرار می دهد و نسبت به ایشان بی ادبی و گستاخی می کنند، مشکلی با خود ایشان نداشتند در واقع هدفشان شکستن پیامبر(ص) است.

 

هدف امویان نابودی اسلام بود

استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: آن ها با حضرت علی(ع) براساس نبوت و توحید درگیر می شدند، زیرا نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند هرکس من مولای اویم علی نیز مولای اوست و هرکس به علی اهانت کند به من اهانت کرده است.

 

وی افزود: هدف آن ها نابودی توحید بود اما وقتی در جنگ مقابل همدیگر نتوانستند به مقصدشان برسند، در پیکره اسلامی و شبکه ولایی نفوذ کردند و تا با به دست گرفتن قدرت در برابر ارزش های اسلامی قد علم کنند.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان این که کربلا و عاشورا نقطه میانی نهضت حسینی است، اظهار کرد: نهضت امام حسین(ع) با حرکت از مدینه به سمت مکه آغاز شد، با حرکت از مکه به کربلا استمرار گرفت و با حرکت کاروان اسیران از کربلا به شام پایان یافت.

 

وی با یان این که شناخت اجمالی قیام و نهضت امام حسین(ع) به دو بخش شهادت و اسارات تقسیم می شود، بیان کرد: این دو بخش در هفت محور باهم مشترک و در سه محور متمایز هستند؛ رهبری و مدیریت هر دو نیمه از سوی انسانی معصوم نخستین نقطه مشترک است زیرا در بخش اول مدیریت با سیدالشهدا(ع) و در بخش دوم مدیریت نهضت با زین العابدین(ع) بوده است.

 

رهبری فردی معصوم در هر دو نیمه نهضت

سخنران حرم رضوی تصریح کرد: وضعیت پس از شهادت ابی عبدالله الحسین(ع) و جمعی از یاران و اصحابشان در عاشورا به دلیل نبود رهبر آشفته و به هم ریخته نمی شود زیرا امام سجاد(ع) آن را مدیریت می کنند.

 

وی با اشاره به این که تدام بخش مسیر انسان به سوی خدا پس از رسول اکرم(ص) کسی است که امتیازات ایشان را دارا باشد، خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) در بعد علمی و عملی متصل به خدا بودند و خداوند علم کامل به ایشان عنایت کرده بود بنابراین کمال علمی و عصمت عملی دو شرط هادیان الهی است که پس از رسول خدال باید ادامه پیدا کند تا انسان بتواند پشت سر او حرکت کند.

 

استاد حوزه علمیه مشهد یادآور شد: پیامبر(ص) در جریان غدیرخم حضرت علی(ع) را جلو دار و پیشوای مردم معرفی می کنند که برای طی کردن مسیر الهی این خط سیر باید ادامه پیدا کند از این رو هر حرکتی که معصوم جلو دارآن باشد، ارزشمند و قابل پیروی است./1308/201/ب1

ارسال نظرات