۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۹۵۸۱۹
معاون آموزش مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین مطرح کرد؛

ضرورت بهره‌گیری از ابزارهای تأثیرگذار برای فرهنگ‌سازی در زمینه نذری‌ها

خبرگزاری رسا ـ‌ معاون آموزش مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین با بیان این‌که باید از ابزارهای تأثیرگذار برای فرهنگ سازی در زمینه نذری‌ها بهره گرفت ابراز داشت:‌ برای فرهنگ سازی باید از ابزارهای تاثیرگذار استفاده شود،‌ بویژه در این ایام اداره تبلیغات باید به این موارد بپردازد، مبلغین نیز باید در این راستا به طور هماهنگ و منسجم در مکان‌های مختلف فعالیت کنند.
نذر

حجت‌الاسلام سعید اسماعیل زاده،‌ معاون آموزش مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با بیان جایگاه نذر در اسلام گفت: ‌قطعا موضوع نذری در دین اسلام وجود دارد،‌ زیرا در غیر این صورت علما با آن مخالفت می‌کردند، آیات و روایت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد مانند نذر کردن امیرمؤمنان(ع) وقتی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیمار بودند.

 

معاون آموزش مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین در ادامه افزود: نذر و قسم شرایط خاصی دارند که متأسفانه آن شرایط رعایت نمی‌شود و به همین دلیل اثر مطلوبی هم ندارد.

 

وی با اشاره به دلیل افزایش نذری در ماه محرم بیان کرد: نذرهایی که برای ائمه(ع) بوده مؤثر است،‌ همچنین در ماه محرم حس مذهبی مردم فعال می‌شود، بنابراین افزایش نذری در این م اه امری طبیعی است،‌اما این امر در کشور به معضلی تبدیل شده،‌ این‌که هماهنگ با هم در چهار یا پنج جا نذری پخش می‌شود پسندیده نیست و باید این امر دارای انسجام شود.

 

حجت‌الاسلام اسماعیل زاده ادامه داد: ‌امروز بیشتر نذری‌ها غذا است،‌ این در صورتی است که قربانی به عنوان نذری مطرح بوده اما غذا نه و بیشتر نذرها به صورت روزه گرفتن بوده است، بنابراین لازم است رسانه‌ها با روش‌های خاص به فرهنگ سازی بپردازند و این امر را گوشزد کنند که بهتر است نذری‌ها در مکان‌هایی مانند بهزیستی و سالمندان هزینه شود.

 

وی با اشاره به این‌که باید از ابزارهای تاثیر گذار برای فرهنگ سازی در زمینه نذری‌ها بهره گرفت ابراز داشت:‌ برای فرهنگ سازی باید از ابزارهای تاثیرگذار استفاده شود،‌ بویژه در این ایام اداره تبلیغات باید به این موارد بپردازد، مبلغین نیز باید در این راستا به طور هماهنگ و منسجم در مکان‌های مختلف فعالیت کنند.

 

این کارشناس دینی با بیان این‌که آگاهی مردم از ماندگاری نذرهای غیر مادی می‌تواند نقش مهمی در پرداختن به نذرهای غیرمادی باشد بیان کرد: برای این‌که نذر غیر مادی، فرهنگی و معنوی افزایش پیدا کند باید اثر و ماندگاری و رحمت‌هایی را که از جاودانگی آن شامل نذر کننده خواهد شد را بیان کرد.

 

حجت‌الاسلام اسماعیل زاده در پایان در بیان نقش حوزه‌های علمیه در ترویج نذر صحیح، عنوان کرد:‌ نذر موضوع پربحث و دغدغه‌ای برای حوزه‌های علمیه نبوده و در اولویت کاری آن‌ها نیست، بنابراین به طور عمیق به این موضوع پرداخته نشده و فرهنگ سازی قوی در این زمینه انجام نداده است،‌این درحالی است که حوزه علمیه قابلیت پرداختن به این موضوع را دارد و با توجه به این‌که آن از شعائر دینی است و در درست انجام نشدنش حوزه علمیه نیز نقش دارد، باید آن را جزء اولویت‌های خود قرار دهد./955/302/ب2

ارسال نظرات