۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۹۶۳۷۵
حجت الاسلام والمسلمین کازرونی:

حیا برخاسته از عقل آدمی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین کازرونی در حرم رضوی گفت: میزان انسانیت آدمی را با عقلش می سنجد که حیا گوهرگران بهای آدمی از آن بر می خیزد و با حرص و طمع دچار آفت می شود.
حجت الاسلام کازروني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن کازرونی، عضو مجلس خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز در سلسله برنامه های تبلیغی محرم الحرام حرم رضوی با تأکید بر داشتن حیا اظهار کرد: حیا گوهر گران سنگی برای بشر و برخاسته از عقل آدمی است، آدم دیوانه حیا و پروایی ندارد و در جمع کارهایی می کند که حتی از یک کودک سرنمی زند.

 

وی به این فرموده مکرم اسلام(ص) «چهارگوهرگران بهایی در عالم است که باید قدرش را دانست، منتها این گوهرها آفت هایی هم دارد» اشاره کرد و افزود: اینکه آدمی درست را ازنادرست و خوب را بد تشخیص و تمیز می دهد، نعمت بزرگی است اگر همه نعمت ها بدون عقل نصیب انسان شود بی فایده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: عقل گوهر گران بها و شاهکار خداوند است و هیچ چیز در این عالم زیباتر از عقل نیست، خداوند در آب و خاک به ما عقل داده چون اصل ما از خاک است و اگر همه بشر جمع شوند نمی توانند به خاک عقل بخشند.

 

آفت عقل؛ غضب

وی با بیان این که کسی که عقل ندارد تکلیفی هم در عالم ندارد، اظهار کرد: به نقل از پیامبر اکرم(ص) آفت عقل غضب و خشم است؛ هنگام خضب و عصبانیت عقل به درستی عمل نمی کند از این رو فرد خشمگین دست به کارهایی می زند که پس از فروکش کردن خشمش از رفتار خود متعجب و پشیمان می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی ابراز کرد: باید مراقب بود عقل آفت زده نشود؛ 99 درصد کارهایی که انسان هنگام خشم انجام می دهد سپس پشیمانی بار می آورد از این رو تأکید شده است هنگام خشم تصمیم گیری نکنید.

 

آفت ایمان؛ حسد

وی با اشاره به دومین گوهر که دین است، اظهار کرد: گوهری ارزشمندتر از دین در عالم نیست که آفتش حسد است و از آن جا که انسان حسود دردسرساز است، دینش حفظ نمی شود.

 

آفت حیاء؛ حرص و طمع

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: سومین گوهر عالم حیا است؛ حیا سرمایه بزرگی برای ما و وجه تمایز ما با حیوانات است، آفت حیا طمع است و انسانی که دچارطمع، حرص و آز هیچ کسی و هیچ عملی پروایی ندارد.

 

وی ابراز کرد: کسی که در گفتار و رفتارش حریم و حرمت را حفظ می کند، نمی تواند آدمی که دائم در حال بی حیایی است را تحمل کند.

 

آفت عمل صالح؛ غیبت

به گفته سخنران حرم رضوی گوهر چهارم عمل صالح و نیک و آفتش غیبت است که اگر به جان آدمی بیفتد همه چیز را نابود می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی خاطرنشان کرد: گوهر آدمی به چهار چیز است که این چهار گوهر آدم را به انسانیت می رساند؛ میزان انسانیت آدمی را با عقل او می توان سنجید، کسی که عقل ندارد، نه اهل حیا نه اهل دینمداری نه اهل کار خیر است از این رو نمی توان او را در زمره آدمیان به حساب آورد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: عقل پایه دین و ایمان، منشأ و نقطه آغازین تمام کمالات عقل است اگر عقل نباشد تفاوتی بین آدم و حیوان و سایر موجودات عالم نیست، خدا به ما عقل داده است و حیای آدمی از آن بر می خیزد./1308/202/ب1

ارسال نظرات