۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۲۹۶۶۰۲
امام جمعه موقت مشهد مطرح کرد؛

عاشورا عامل بیداری جهان اسلام/ آمریکا به کمتر از محو اسلام قانع نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت مشهد در حرم رضوی گفت: عاشورا عامل بیداری اسلامی در جهان است که اگر نبود همان حوادث قبل از ایشان تکرار می شد، امروز ما هم اگر در برابر مستکبران و آمریکا که به کمتر از محو اسلام قانع نیستند، مقاومت نکنیم، اسلامی باقی نمی ماند.
حجت الاسلام فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام  محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد شب گذشته در ویژه برنامه شب ششم محرم الحرام حرم رضوی در رواق امام خمینی(ره) اظهار کرد: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) حادثه ای رخ داد که آثار سوئی در جهان داشت آن انحراف در رهبری بود که برخلاف غدیر عمل شد.

 

پیامدهای رحلت پیامبر

وی با اشاره به پیامدهای این واقعه برای امت اسلامی، گفت: اولین اثر سوء و تلخ این بود که دست امت اسلامی از دست امامش در یک واقع از یک اسلام شناس حقیقی جدا شد.

 

حجت الاسلام فرزانه افزود: با این که تعداد مسلمانان زیاد شد امام معرفت اسلامی زیاد نشد، مردم با کسانی که باید آموزش هایی درباره اسلام می دادند؛ در رأس شان حضرت علی(ع) سپس سلمان، مقداد و ابوذر قطع رابطه کردند.

 

امام جمعه موقت مشهد تصریح کرد: زمان خلیفه دوم بخشی از سرزمین اسلامی به ایران اضافه شد و گسترش پیدا کرد و اما معرفت اسلامی گشترس پیدا نکرد از آن فاجعه بدتر معرفی اسلام تحریف شده به مردم بود.

 

وی با مقایسه ترویج اسلام قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن، اظهار کرد: قبل از انقلاب کسانی که اسلام شناس بودند چون امام خمینی(ره) یا در زندان یا در تبعید یا فراری بودند همچنین ساواک کتاب هایی که محتوای اسلامی داشت، می سوزاند.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی فضا برای بیان معارف اسلامی باز بود و روحانیون در حدی که از اسلام و معارف الهی آگاهی داشه باشند، می توانند برای مردم مطرح و عنوان کنند چنان که شاهد هستیم در نماز جمعه ها، مساجد، اماکن مذهبی، رادیو و تلویزیون روحانیون به راحتی از اسلام سخن می گویند و تبلیغ می کنند.

 

حجت الاسلام فرزانه خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب حتی جرأت بحث و گفت وگو درباره نفت ایران نداشیم که کجا می رود و چه کسانی از فروش آن سود می برند اما پس از پیروزی انقلاب صحنه برای ترویج اسلام باز است و گاهی روحانیت از ظرفیت مردم و جوانان عقب افتاده است و نتوانسته خودش را به آن سطح مجهز و تغذیه کند.

 

شباهت دوران پس از پیامبر با قبل از انقلاب

وی افزود: زمان پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) مانند دوران قبل از انقلاب بود و کسی برای معرفی اسلام وجود نبود با این که تعداد مسلمانان زیاد شد اما آگاهی و معرفت نسبت به اسلام کم بود.

 

امام جمعه موقت مشهد با اشاره به این که حادثه سقیفه باعث اختلاف شد، بیان کرد: از رهبر جامعه به عنوان نخ تسبیح تعبیر می شود چنان که نخ آن مهره های تسبیح را مرتب در کنار هم نگه می دارد، رهبری مورد قبول الهی نیز امت را متحد و به هم متصل می سازد.

 

هراس دشمن از اتحاد امت های اسلامی

وی تصریح کرد: امروز دشمن از این جریان وحشت دارد که مبادا نخ تسبیح ایران تمام جهان اسلام را به هم وصل کند و اتحاد امت اسلامی تشکیل شود و تمام تلاش و توطئه های آنان برای جلوگیری از این اتحاد است.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: سومین اثر سوء وقتی مردم امیر مؤمنان؛ امام واقعی جدا شدند از این رو خواص و چهره های برجسته موثر در اسلام اعم از علما، استادان دانشگاه و انسان های فرهیخته سه وظیفه دارند؛ ئر وهله اول اسلام را به مردم معرفی و از حق رهبری حمایت کنند، دوم در صف اول اقامه امربه معروف و نهی از منکر باشند و سوم مراقب محرومان و پابرهنه باشند و از آنان دفاع کنند.

 

وی افزود: پس از انحراف رهبری خواص جامعه چون سعدبن ابی وقاص، طلحه و زبیر سراغ دنیا طلبی رفتند تصور کنید اگر مسؤولان جمهوری اسلامی در این مسیر قرار گیرند یا کسانی که به مسؤولیت می رسند به وادی دنیاطلبی دچار شوند چقدر خطرناک است.

 

امام جمعه موقت مشهد ابراز کرد: وقتی چهرهای برجسته جامعه اهل ثروت، تجملات و اشراف گرایی باشند برای مردم نیز فرهنگ می شود، در این شرایط که رؤوس جامعه گرفتار کاخ نشینی و تجمل گرایی اند، چگونه می توان به جوانان  گفت که دنبال علم و دانش باشند.

 

حجت الاسلام فرزانه با بیان اثر چهارم گفت: منافقان یعنی تیپ بنی امیه و ابوسفیان موفق به نفوذ در جامعه و امت اسلامی شدند سپس فرصت طلبی کنند و به قدرت برسند در نتیجه با ایجاد صفی عظیم مقابل امیرمؤمنان (ع) ایستادگی کنند.

 

وی ابراز کرد: اگر دشمن موفق به نفوذ در امت اسلامی شود از فضای ایجاد شده برای رسیدن به قدرت فرصت طلبی می کنند و آنجایی که باید ضربه خودش را بزنذ، می زند و معاویه این کار را کرد و با تعیین استانداری از سوی خود در شام  نفوذ کرد که اگر نفوذ نمی کرد بنی امیه 80 سال حکومت نمی کرد.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: این آثار موجب تغییراتی در امت اسلامی شد، قدرت بنی امیه ظرف 23 سال بعد رحلت پیامبر(ص) آنقدر قوی بود که حضرت علی(ع) در پنج  سال حکومت خود با این تغییرات جنگید و مبارزه با عوامل نفوذ، اشرافی گری و عوامل جهل وقت امیرمؤمنان(ع) را در این پنج سال گرفت.

 

وی تصریح کرد: جنگ صفین با جنگ با عوامل نفوذ، جنگ جمل با جنگ با اشرافیان و جنگ نهروان جنگ با جهل دینی بود وحضرت با وجود این جنگ ها فرصت لازم را برای رسیدن مقصود به خود در امت اسلامی پیدا نکردند و در نهایت هم به دست یکی از خوارج به شهادت رسیدند.

 

خواب امت اسلامی پس از شهادت امام علی

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: امت اسلامی پس از شهادت علی بن ابیطالب(ع) به خواب عمیقی فرو رفت به این معنا که از حوادث و رویدادهای جهان اسلام بی خبر بود، وقتی ما که از رویدادهای فلسطین، لبنان، افغانستان و یمن آگاه باشیم می توانیم از آن ها حمایت و کمک کنیم، بی خبری باعث بی تفاوتی می شود.

 

وی با بیان این که مسلمانان در تعیین سرنوشت خود نقشی نداشتند و سرنوشت آن ها بنی امیه به دست رقم می زد، اظهار کرد: مردم ایران امروز خود رهبر، اعضای خبرگان رهبری، اعضای مجلس شورای اسلامی و رییس جمهورشان را تعیین می کنند، تعیین سرنوشت در اخیتار خود مردم است در حالی که قبل از انقلاب تحت اختیار خودمان نبود وقتی امتی نتواند سرنوشت خودش را تعیین نکند در ان جامعه موثر نیست.

 

حجت الاسلام فرزانه افزود: در این شرایط امت اسلامی نمی توانستند سرنوشتان را خود رقم بزنند درحالی که در غدیرخم وقتی که پیامبراکرم(ص) حضرت علی(ع) را  به عنوان جانشین خویش معرفی کردند، مردم را فقط به بیعت دعوت کردند با این که از لحاظ اسلامی موظف بودند بیعت کنند اما از لحاظ فیزیکی جبری برای بیعت نداشتند.

 

وی با بیان این که امتی که نتوانند سرنوشتش را تعیین کنند انگار در خواب است، افزود: وقتی جامعه ای اختیارش به دست رهبر و امتش نباشد، سرنومشت ناموس، اقتصاد، سیاست، نظام و فرهنگی اش از دستش گریخته و به دست بیگانگان می افتد مانند مردم شیعه، بحرین و مصر که امروز سرنوشتان دست خودشان نیست.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: مردم پس از آن حادثه قدرت دشمن شناسی را از دست دادند، کسی که دشمن شناس نیست مثل فردخوابیده است و امروز این برای ما نعمت عظیمی است که قدرت دشمن شناسی داریم.

 

وی با بیان این که امت اسلامی مانند فرد خوابیده نسبت به دشمن شکست پذیر شده بود، اظهار کرد: مردم احساس مسؤولیت نسبت به امت اسلامی نمی کردند در حالی ما نسبت به مسلمانان احاد جهان مسؤولیم و پشتیبانی از مردم یمن، لبنان و فلسطین را وظیفه شرعی و دینی خود می دانیم و به آن عمل می کنیم.

 

عاشورا؛ عامل بیداری اسلامی

امام جمعه موقت مشهد خاطرنشان کرد: با حاکم شدن بنی امیه مردم  که در چنین خواب عمیقی فرورفته بود، نیاز به نهیب و فریادی داست تا بیدارش کند که آن عامل فقط حسین بن عل(ع) و قیام عاشورا بود.

 

وی افزود: امام حسین(ع) مردم را بیدار کرد؛ عامل بیداری امت اسلامی عاشورا است هنگامی که مردم متوجه بیعت نکردن امام حسین(ع) حسین با یزید شدند و معاویه عوامل خود را در شهرهای گوناگون برای بیعت گرفتن از امام فرستاده بود، این بیعت نکردن حسین بن علی(ع) تلنگری به امت بود که یک سال پس از فوت معاویه هزارنفر را در سرزمین منا جمع کرد، وضعیت جهان اسلام را تشریح و تصمیم به قیامش را بیان کرد.

 

حجت الاسلام فرزانه بیان کرد: امام در آن جمع چنین فرمودند خدایا تو می دانی برای رسیدن به قدرت، گرفتن دنیا و زر و زیور قیام و حرکت نکردیم، خدایا پرچم راهنمایی و هدایت تو را برانداختند، مردم حیران، گیج و گمراهند و ما قصد داریم راه درست را نشان دهیم، کشورهای ویران جهان اسلام را آباد کنیم، بندگانت مظلومانه کشته و اموالشان غارت می شود، برای امنیت مظلومان قیام می کنیم، برای احیا و عمل به سنت ها، واجبات، مستحبات و احکام تو قیام می کنیم.

 

وی با بیان این که عاشورا عامل بیداری است که اگر نبود همان حوادث دومرتبه رخ می داد، مطرح کرد: اگر امروز در برابر مستکبران و آمریکا که به کمتر از محو اسلام قانع نیستند، مقاومت نکنیم، اسلامی باقی نمی ماند.

 

امام جمعه موقت مشهد تأکید کرد: از عاشورا باید درس ایستادگی بگیریم، این ایستادگی قیمتی دارد که باید برای پیروزی بهایش را پرداخت و حسین بن علی(ع) با تقدیم جان، مال و اهل بیتش بهایش را به خوبی پرداخت./1308/201/ب3

ارسال نظرات