۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۲۹۷۷۶۳
استاد حوزه علمیه اقدمیه شهرضا:

بصیرت عاشورایی، مهم‌ترین ثمره عزاداری امام حسین است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اقدمیه شهرضا اقامه نماز و شعائر دینی را اصلی ترین پیام واقع عاشورا برشمرد و گفت: امام حسین(ع) در سخت ترین شرایط جنگ عمل به شعائر اسلامی را ترک نکردند و همین عامل سبب شد تا حضرت زینب(س) در سخنرانی با صلابت خود در شام، لشکر و حکومت یزید را در انظار عمومی رسوا کند.
سوگواره بصيرت عاشورايي

حجت الاسلام حبیب الله قاسمی، استاد حوزه علمیه اقدمیه شهرضا، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، بصیرت عاشورایی را مهم ترین ثمره عزاداری حضرت اباعبدالله برشمرد و تصریح کرد: عزاداری و حرکت هیئات مذهبی در واقع نمادی برای اعلام بیزاری از جنایاتی است که در روز عاشورا و طول تاریخ، بر علیه خاندان رسول الله واقع شده، امام هدف نهایی از برپایی هر یک از این مجالس، افزایش بصیرت و دانایی مردم است.

 

وی در ادامه افزود: اقدامات دستگاه خلافت اموی تا جایی بوده است که امام و یارانش را خارجی معرفی کردند، اما اقداماتی که آن حضرت در صحرای نینوا و روز عاشورا انجام دادند باعث شد، حضرت زینب(س)، دلایل مناسبی برای آشکار کردن حقایق داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه اقدمیه شهرضا عقب نشینی مردم کوفه، علی رغم ارسال نامه های فراوان، از مواضع خود را نشانه ضعف ایمان و سستی اراده آن ها دانست و تأکید کرد: کروهی از مردم با یادآوری بی وفایی مردم کوفه نسبت به حضرت علی(ع)، امام را از رفتن به آن سرزمین باز می داشتند، اما اگر ایشان به این نصیحت عمل می کردند، امروز حجت و دلیلی برای حقانیت آن حضرت وجود نداشت.

 

حجت الاسلام قاسمی عنوان کرد: دشتگاه خلافت اموی با استفاده از ابزار قدرتمند تبلیغاتی که در زمان حکومت معاویه فراهم شده بود تلاش داشتند تا ارکان اسلامرا متحول، و چهره دیگری از آن به نمایش بگذارند.

 

وی گفت: بسیاری از مردم به جنایات امویان اشراف داشتند اما به دلیل ضعف ایمان، عدم تسلط علمی در احکام در زمان نیاز به اقامه دلایل و ترس از بیان حقیقت سکوت می کردند، اما فردی مانند امام حسین(ع)، نمی توانست در برابر این جنایت بزرگ سکوت کند.

 

استاد حوزه علمیه اقدمیه شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، تقید به احکام و شرایع دینی را لازمه همراهی امام معصوم در شرایط مورد نیاز دانست و عنوان کرد: در طول مسیر حرکت امام به سمت کوفه و حتی در شب عاشورا افراد زیادی به دلیل بدهی مالی که به دیگران داشتند یا دینی از دیون شرعی بر عهده آن ها بود از همراهی امام بازماندند، و حتی خود آن حضرت ایشان را امر به بازگشت فرمودند.

 

حجت الاسلام قاسمی در ادامه این مطلب افزود: در زمان ظهور امام عصر نیز افراد زیادی به این دلیل از همراهی ایشان باز می مانند، بنابراین تقید تام به اصول دینی لازمه همراهی امام معصوم است.

 

وی در پایان، اقامه نماز و شعائر دینی را اصلی ترین پیام واقع عاشورا برشمرد و گفت: امام حسین(ع) در سخت ترین شرایط جنگ عمل به شعائر اسلامی را ترک نکردند و همین عامل باعث شد تا حضرت زینب(س) در سخنرانی با صلابت خود در شام، لشکر و حکومت یزید را در انظار عمومی رسوا کند./868/302/ب3

ارسال نظرات