۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۲۹۸۹۸۵
در حوزه هنری تهران؛

آیین رونمایی از آلبوم عاشورایی خونین دلان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین رونمایی از آلبوم عاشورایی خونین دلان با حضور جمعی از هنرمندان عرصه نوحه خوانی در حوزه هنری تهران برگزار شد.
مداحي حجت الاسلام يعقوبي - نشست بصيرتي نيروي انتظامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از آلبوم عاشورایی خونین دلان با حضور جمعی از هنرمندان عرصه نوحه خوانی عصر شنبه نهم آبان ماه با موضوع بازخوانی نوحه های حسین بابای مشکین و اجرای نوحه های حاج عباس کیاماری در حوزه هنری تهران برگزار شد.

 

مهدی لطفی گردآورنده آلبوم عاشورایی خونین دلان در ابتدای این برنامه گفت: با پیشنهاد آقای فتعلی بیگی و  تلاشی که ایشان برای تهیه این آلبوم عاشورایی داشتند از شش سال قبل با همکاری حوزه هنری طی یک دوره سه الی چهار ماهه این اثر برجسته و فاخر ثبت و ضبط شد.

 

وی با اشاره به صداگذاری این اثر، نحوه ضبط و افکت ها اظهار داشت: برای تهیه این آلبوم وسواس زیادی به خرج داده شد، کار ضبط اثر در سه ماه در استدیو پژواک طول کشید، در این مدت سعی ما این بود تا در ضبط اثر امانتدار باشیم و اصالت های اثر را ضبط کنیم، در اجرای قطعات دقت بسیار شد و گاهی چند بار ضبط می شد تا اثر به نتیجه مطلوب برسد.

 

گردآورنده آلبوم عاشورایی در رابطه با تولید این اثر برجسته، عنوان کرد: برای تهیه این اثر فاخر قرار شد تا قطعات آوانگاری و مستند سازی شد، نحوه قراگیری عزادارن، نوع سینه زنی و ریتم ها شرایط خاصی دارد و امیدواریم که این اثر به خوبی تهیه شده باشد.

 

لطفی با اشاره به ویژگی های برجسته استاد کیاماری گفت: ما با واژه آلودگی هوا خاک و محیط زیست آشنا هستیم، بسیاری محققان می گویند که شب را با نور اضافه آلوده کرده ایم، کارشناسان می گویند اگر شب آلوده شود انسان آسودگی را از دست می دهد، یک آلودگی دیگر صوتی است که در عرصه فرهنگ و هنر این آلودگی زیاد شنیده می شود، بسیاری آواها و نغمات را نباید گوش داد اما استاد کیاماری نغمات برجسته را حفظ کردند بنابراین ما باید امروزه این نغمات و آواها را بشنویم.

 

در ادامه این برنامه داوود فتعلی بیگی پژوهشگر آیین های مذهبی با بیان اینکه در ایام ماه محرم به امام زاده حسن در جنوب شهر تهران می رفته است، خاطرنشان کرد: در همین مراسم ها بود که با هنر تعزیه و نمایش علاقه مند شدم و بعدها در زمینه تئاتر و پژوهش در زمینه تعزیه فعالیت کردم، با آقای کیاماری هم در همین مراسم ها آشنا شدم و باید از این گنجینه ها به خوبی استفاده کرد.

 

پژوهشگر آیین های مذهبی با انتقاد از اینکه مسؤولان کمتر به هنر تعزیه خوانی توجه کرده اند، گفت: آرزومند هستم که افرادی که مسؤولیت فرهنگی و هنری دارند به هنر تعزیه خوانی که به عنوان یک رسانه که قرن ها تأثیرگذار بوده است توجه بیشتری کنند، در زمانی که حوزه علمیه و روحانی در روستا نبوده است هنر تعزیه تأثیرگذار بوده است، امیدوارم مدیران به این میراث معنوی توجه ویژه ای را داشته باشند و شرایطی فراهم شود تا این گنجینه ها از دست نرود.

 

حجت الاسلام حمید آقایی پژوهشگر دینی با بیان اینکه در دماوند هیأتی بوده است که مداح آن مرحوم نصرالله کیاماری پدر عباس کیاماری بوده است، عنوان کرد: ایشان اشعار و نوحه های می خوانند و سایر عزادارن هم این نوحه ها را با ایشان همنوایی می کردند.

 

وی با اشاره به فعالیت مرحوم نصرالله کیاماری در هنر گچبری هم مهارت داشته است، گفت: مرحوم نصرالله کیاماری در در مسجد دماوند گچبری های دوران سلجوقیان را اجرا کرده است و نسلی تربیت کردند که مداح و نوحه خوان هستند و اشعار ایشان دست به دست می چرخیده است.

 

پژوهشگر دینی با انتشار فصل نامه رهاورد در دماوند بیان کرد: این نشریه مفاخر شهر دماوند را معرفی می کرد و از مهم ترین این مفاخر هم نصرالله کیاماری بودند که اشعار حسین بابا مشکین بود توسط نوحه های ایشان اجرا و جمع آوری شد.

 

حمیدرضا اردلان معاون هنری خانه هنرمندان در ادامه این نشست بیان کرد: نوحه های کیاماری تحت تأثیر تصنیف های با ریشه و اصالت هستند و معنای اخلاقی را در جامعه نشان می دهند.

 

وی با اشاره به ویژگی کیاماری و الگوی اشعار وی، اظهار داشت: نوحه های ایشان ما را با تنش روحی روبه رو نمی کند و در میان نوحه های وی صدای ناهنجار شنیده نمی شودشف لحن آن روح شما را نشانه گرفته و شما را به آرامشی دعوت می کند تا روایت تاریخی مذهبی را بشنوید.

 

معاون هنری خانه هنرمندان با بیان اینکه امثال استاد کیاماری اهل هیاهو نیستند، بیان کرد: ایشان اهل باطن و حقیقت عاشورایی هستند و دارای صاحب لحن هستند و اشعار ایشان تحت تأثیر معنا است.

 

در ادامه این نشست محمد رضا اصلانی مسند ساز و شاعر با اشاره به سابقه دیرینه هنر تعزیه از دوران مشروطیت در ایران گفت: هنر تعزیه در این سال ها مورد توجه قرار گرفت و هنرمندانی مثل همچون بکتاش، بیضایی، جابر عناصری، درویشی و حمید رضا اردلان کارهای بسیاری در این رابطه انجام دادند و آثاری را خلق کردند.

 

وی با بیان اینکه مرحوم  بابای مشکین روند جالبی در شعر معاصر دارند، بیان کرد: جریان شعر نو ما از بابای مشکین بوده است و شعر مدرن ما بیشتر این حال و هوا را داشته است.

 

شاعر و مستند ساز با بیان اینکه تعزیه امروز ما تولید نمی شود بلکه تکثیر می شود، گفت: تعزیه ما از هنر به صنعت تبدیل می شود در حالی که این نوحه ها زمانی تولید می شدند و فقط موسیقیایی نبود، همه از جمله زنان نیز در تولید تعزیه و کار تهیه لباس ها همکاری می کردند و بنابراین باید تعزیه را از جمود تکرار نجات دهیم.

 

در ادامه این برنامه محمد حسین ناصر بخت استاد دانشگاه هنر گفت: اتفاق مهمی در حوزه پژوهش و آیین عاشورایی انجام شده است که برگرفته از آیین های کهن ایران است، ما همه گذشته خودمان را متبلور می بینیم و تفکر ایرانی اسلامی را در آن شاهد هستیم.

 

وی با بیان اینکه آقا حسین بابای مشکین نوحه خوان و نقالی بزرگ ازهنر نقالی قاجار بوده است، خاطرنشان کرد: وی در زمینه سخنوری هم مهارت داشته است و مجالس سخنوری وی در کتاب تهران قدیم جعفر شهری آمده است او به عنوان سخنوری به قهوخانه می رفته است چرا که سخنوری آزمونی در بین جوانمردان بوده است.

 

گفتنی است که در این مراسم جمعی از هنرمندان و شاعران از جمله فاضل نظری، حسام الدین سراج و محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری حضور داشتند./818/203/ب3

 

ارسال نظرات