۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶
کد خبر: ۲۹۹۲۷۷
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد:

فرهنگ شهادت طلبی با خونریزی تکفیری‌ها تفاوت‌های عمده انگیزشی و اجرایی دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اخلاقی گفت: شهادت در راه خدا با تمام عظمت و شأن والای خود در صورتی می تواند در جامعه تاثیر واقعی و راستین خود را بگذارد که افرادی پس از شهادت شهید، راه و عقیده او را ترویج کنند.
حجت الاسلام اخلاقي

حجت الاسلام حسن اخلاقی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و معاون موسّسه جامعه المصطفی مشهد در حاشیه مراسم عزاداری شبهای ماه محرم که در محل حسینیه آیت الله خامنه ای مشهد برگزار می شد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: مکتب جهاد و شهادت بر پایه مرتبه ای از ادراک و شناخت معارف و ارزش های عقیدتی تعریف می شود، مرتبه ای که به آن بصیرت دینی می گوییم.

 

فرهنگ مقاومت و شهادت طلبی به منزله دوبال برای گفتمان انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام اخلاقی انقلاب اسلامی را سرمنشأ بسیاری از تحولات منطقه ای خواند و اظهار داشت: در سالهای اخیر دشمن بیشترین آسیب ها و خسارات را از ناحیه جمهوری اسلامی متحمّل شده است. فرهنگ جهاد و شهادت به همراه فرهنگ پایداری و مقاومت به منزله دو بال برای گفتمان انقلاب هستند که نظام اسلامی به واسطه وجود این دو بال توانسته است قلّه های رفیعی از موفّقیت را فتح کند.

 

امام حسین(ع) اُسوه شهادت طلبی و ایثار است

نماینده مردم مشهد در شورای شهر افزود: انسان ها در بستر نظام اسلامی به مرتبه ای می رسند که بقا و اعتلای دین را بر جان خود مقدّم می شمارند و به خاطر حفظ کیان دین، پا در میدان جهاد و شهادت می گذارند. مثالهای بارز این ادعا هم وجود شهدایی است که به هدف حفظ اسلام و انقلاب به مصاف با دشمن رفته و به شهادت رسیدند؛ همانطور که امام حسین (ع) نیز بقا و اعتلای دین را بر جان خود مقدّم شمرد و راهی کربلا شد.

 

سلفی گری باعث گسترش اسلام هراسی می گردد

وی با تبیین فلسفه شکل گیری گروه های تکفیری در منطقه خاطرنشان کرد: استکبار جهانی به این نتیجه رسید که فرهنگ ایثارگری و شهادت طلبی محور گفتمان اسلام ناب است و در همین راستا، توطئه شکل دهی جریان های سلفی و وهابیت تکفیری در منطقه را کلید زد تا با اسلامی نشان دادن این گروه های تروریستی، به گسترش هرچه بیشتر اسلام هراسی دامن بزند. در حقیقت، آن چه از اسلام و تحت عنوان گروه های جهاد اسلامی در رسانه های جهان انعکاس می یابد، نتیجه ای جز گسترش اسلام هراسی و سوء ظن به گفتمان پیامبر رحمت (ص) در پی نخواهد داشت.

 

فرهنگ شهادت طلبی با خونریزی تکفیری ها تفاوت های عمده انگیزشی و اجرایی دارد

حجت الاسلام حسن اخلاقی ضمن بیان تفاوت های گفتمان ایثارگری و شهادت طلبی با گروه های جهاد اسلامی جعلی سلفی تصریح کرد: دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران در برابر تجاوز رژیم بَعث عراق تبلور عینی و عملی گفتمان جهاد و شهادت است. جهادی که در آن روزها توسط رزمندگان مخلص اسلام صورت می گرفت با رویکرد تعالی بشر و نجات انسان از چنگال زیاده خواهان و مستکبران بود، همانطور که امام خمینی (ره) دفاع مقدّس را دروازه صدور گفتمان متعالیه اسلام ناب به اقصی نقاط دنیا نامیده بودند.

 

وی ادامه داد: جاهلیت متوقف بر دوعنصر غضب و شهوت است و امروز به وضوح آثار دخالت این دو عامل در اعمال گروه های تروریستی و تکفیری دیده می شود. در واقع، اعمال خشن و افراطی گروه های سلفی در منطقه از ناحیه خشم و غضب های جاهلی صادر شده است، نه ایمان و اعتقاد به ارزش ها و تعالیم دینی.

 

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد اظهار داشت: گفتمان جهاد و شهادت در مکتب اهل بیت (ع) سرشار از نکات دقیق و رئوفانه است. مثلا در فرهنگ شیعه، کودکان باید از آسیب های جنگ در امان باشند، حق هیچ گونه تعرضی به زنان تعریف نشده است و چنان چه طرف مقابل به اسلام روی آوَرَد و مکتب را بپذیرد، جهاد با او از عهده شیعیان خارج است. این در حالی است که از آتش غضب جاهلی تروریست های تکفیری حتی زنان و کودکان و مسلمانان نیز در امان نیستند.

 

وی افزود: در مکتب شیعه، اگر طرف درگیری حاضر به پذیرش قوانین حکومت اسلامی باشد ـ در عین حفظ عقیده و مذهب خود ـ، جنگ از تکلیف شیعیان خارج می شود. این در حالی است که علاوه بر شیعیان، حتی برادران اهل سنّت ما در سوریه و عراق نیز از آسیب ها و اقدامات سبوعانه وهابیت تکفیری در امان نیستند. مضاف بر آن که عاشوریان، مسیحیان، یهودیان و اسیر اقلیّت های محترم سوری و عراقی هم با تکفیر و جنایات تروریست ها دست و پنجه نرم می کنند.

 

تروریست های تکفیری دست پرورده رژیم صهیونیستی هستند

معاون فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه مشهد سلفی گری و گفتمان تکفیری را دست پرورده صهیونیسم خواند و گفت: جالب اینجاست که داعش و سایر گروه های تکفیری وهابی با صهیونیست ها روابط دوستانه دارند. اساسا اگر نگاهی به گفتمان جهاد میدانی در اسلام بیندازیم، صهیونیست ها به خاطر جنایات و حملات وحشیانه خود بر علیه مسلمانان نوار غزه در اولویت جهاد و مبارزه قرار می گیرند اما وهابیت نه تنها رژیم نامشروع صهیونیستی را تکفیر نمی کند بلکه صمیمانه به مبادلات اقتصادی و سیاسی با صهیونیست ها می پردازد.

 

وی تصریح کرد: در واقع مشهود است که تکفیری ها مورد حمایت و دست پرورده رژیم غاصب صهیونیستی هستند و البته حمایت های مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی آمریکا و اسرائیل نیز مؤیّد همین نکته است.

 

زنده نگه داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد با اشاره به یکی از فرمایشات رهبرمعظم انقلاب در خصوص فرهنگ شهادت خاطرنشان کرد: ایشان می فرمایند زنده نگه داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست. درحقیقت، شهادت در راه خدا با تمام عظمت و شأن والای خود در صورتی می تواند در جامعه تاثیر واقعی و راستین خود را بگذارد که افرادی پس از شهادت شهید، راه و عقیده او را ترویج کنند.

 

وی حضرت زینب (س) را امتداد دهنده راه امام حسین (ع) خواند و گفت: پس از فاجعه عاشورا، زینب کبری (س) با ایستادگی قهرمانانه خود توانست ابعاد کربلا را برای جامعه اسلامی غفلت زده آن دوران بازگو نماید و حماسه حسینی را جاودانه کند و اینگونه است که ارزش مجاهدت های فرهنگی حضرت زینب (س) کمتر از خون پاک شهدای کربلا نیست.

 

غفلت و بی بصیرتی در کمین جوامع اسلامی بوده و خواهد بود

حجت الاسلام اخلاقی در پایان تاکید کرد: غفلت از بصیرت دینی و فاصله گرفتن از فرهنگ ایثارگری و شهادت طلبی، بزرگترین خطری است که جامعه ما را تهدید می کند. ما از فتنه ها و لغزش های امت اسلامی زمان امام حسین (ع) در امان نیستیم و بعید نیست که در اثر غفلت و بی بصیرتی به عاقبت تلخ آنها دُچار شویم.

 

وی افزود: در حقیقت، گفتمان سلفی گری و تکفیری بر پایه جهل و نبود شناخت صحیح از معنای دین و بی بصیرتی تعریف می شود و ما نیز باید با تبیین، روشنگری و اقدامات فرهنگی به گسترش فهم و بصیرت دینی در بین مردم کمک کنیم تا گفتمان اسلام ناب محمّدی و فرهنگ متعالیه جهاد و شهادت در بین مردم گسترش یابد./863/301/ب3

ارسال نظرات