۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۲۹۹۴۲۸

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری محفل بزرگ قرآنی در بنگلادش، برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای دینی زیمبابوه، دیدار رایزن فرهنگی با شخصیت‌های فرهنگی و علمی لبنان و برگزاری همایش دیوارنگاری تصویر شهدا در فضای عمومی در فرانسه از اخبار کوتاه سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی است.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خراسان

به گزارش خبرگزاری رسا، برگزاری محفل بزرگ قرآنی در بنگلادش،برگزاری نشست «تحولات جهان اسلام؛ ضرورت‌ها و زمینه‌های گفت‌وگوهای فرهنگی» در استرالیا، برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای دینی زیمبابوه، دیدار رایزن فرهنگی با شخصیت‌های فرهنگی و علمی لبنان و برگزاری همایش دیوارنگاری تصویر شهدا در فضای عمومی در فرانسه از عنایون اخبار کوتاه از سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی است.

 

محفل بزرگ قرآنی بنگلادش برگزار شد

محفل بزرگ قرآنی با حضور مشاور ارشد نخست‌وزیر بنگلادش و همچنین وزیر امور دینی این کشور و با سخنرانی معاون رایزنی فرهنگی کشورمان در محل مسجد بیت‌المکرم داکا (بزرگ‌ترین مسجد بنگلادش) برگزار شد.

  در این محفل بزرگ قرآنی که توسط بنیاد اسلامی بنگلادش برگزار شد، گوهر رضوی، مشاور ارشد نخست‌وزیر و مطیع الرحمان، وزیر اموردینی بنگلادش، سفیر کشور مصر و اصغر خسروآبادی، معاون رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش، محمد شمیم افضل، رییس بنیاد اسلامی بنگلادش و تنی چند از علما و شخصیت‌های برجسته دینی و فرهنگی به ویژه امور قرآنی این کشور و بیش از 5 هزار نفر از حافظان، قاریان و فعالان قرآنی بنگلادشی حضور داشتند و طی آن از تمامی حافظان، قاریان و داوران قرآنی که در سال‌های اخیر حایز رتبه و مقام شده بودند، در فضایی بسیار باشکوه و روحانی تجلیل به عمل آمد.

 

برنامه با تلاوت زیبای قاری برجسته بنگلادش، استاد شیخ احمد بن یوسف که پنج سال پیش رتبه دوم قرائت را در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تهران کسب کرده است، آغاز شد؛ سپس شمیم افضل‌خان، رییس بنیاد اسلامی بنگلادش در سخنانی فعالیت‌های قرآنی گذشته و برنامه‌های پیش روی بنیاد اسلامی بنگلادش را تشریح کرد.

 

پس از آن هم مطیع الرحمان، وزیر امور دینی بنگلادش به سخنرانی پرداخت و از بنیاد اسلامی به دللی اهتمام به امور قرآنی قدردانی کرد.

 

خسروآبادی در سخنان خود ضمن قدردانی از بنیاد اسلامی به دلیل همکاری تنگاتنگ و مؤثری با رایزنی فرهنگی ایران در امور قرآنی، خطاب به فعالان قرآنی حاضر در مراسم گفت: همه ما مسلمانان پیرو پیامبر رحمت (ص) هستیم. حضرت محمد (ص) سحابی مبارکی است که باران رحمت آن قرآن کریم است و شما قاریان، حافظان و خادمان قرآنی، در صورتی که عامل دستورات خداوند نیز باشید، قطرات بلورین آن باران رحمتید که بر سر بشریت باریدن می‌گیرد و بدون هیچ تبعیضی همه را سیراب می‌کنید و پاکی، سرسبزی و طراوت را به همراه می‌آورید.

 

وی ادامه داد: شما قطران باران رحمت الهی می‌توانید در کنار هم قرار بگیرید و همچون اقیانوسی باشید که در مواقع لزوم خروشان و پرتلاطم باشد و همچون دانه‌های زنجیر به هم متصل، مدافع دین پیامبر رحمت اللعالمین (ص) باشید.

 

بخش دوم برنامه با حضور و سخنرانی گوهر رضوی، مشاور ارشد نخست وزیر و برجسته‌ترین شخصیت شیعه در دولت بنگلادش ادامه یافت. همچنین در میان برگزاری سخنرانی‌ها، نعت حضرت رسول (ص) خوانده می‌شد و جوایز و هدایای قاریان و حافظان توسط سخنرانان و شخصیت‌های حاضر در مراسم اهدا می‌شد.

 

بنا بر اعلام این گزارش، در حاشیه این مراسم، خسروآبادی، معاون رایزن فرهنگی کشورمان در بنگلاش با وزیر امور دینی و مدیران بنیاد اسلامی بنگلادش دیدار کرد. وی در این فرصت کوتاه ضمن درخواست ارتقای فعالیت‌های قرآنی بین دو کشور ایران و بنگلادش، اظهار کرد: ایران می‌تواند تجارب ارزشمند خود را در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران که امروزه از معتبرترین مسابقات قرآنی جهان اسلام است را در اختیار کشور بنگلادش قرار داده و در برگزاری مسابقات بین‌المللی در این کشور کمک کند.

 

این پیشنهاد با استقبال مدیران بنیاد سالامی و وزیر امور دینی بنگلادش مواجه شد.

 

رییس مرکز اسلام دانشگاه ملی استرالیا:

ایران یک استثناء در میان کشورهای اسلامی است/ ایرانیان مایه افتخار جهان اسلام

امین صیقل، اندیشمند استرالیایی افغانی‌الاصل در نشست بررسی تحولات جهان اسلام با اشاره به این که ایرانیان مایه افتخار جهان اسلام هستند، گفت: ایران یک استثناء در میان کشورهای اسلامی است.

 

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست «تحولات جهان اسلام؛ ضرورت‌ها و زمینه‌های گفت‌وگوهای فرهنگی» را در محل این سازمان برگزار کرد. این نشست تخصصی با سخنرانی پرفسور امین صیقل، اندیشمند استرالیایی افغانی‌الاصل و با حضور مدیران و کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از نخبگان افغان، برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست محمد‌علی ربانی، رییس مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به معرفی سوابق علمی پرفسور امین صیقل پرداخت. در ادامه هم امین صیقل، در مقدمه سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور در ایران، کتاب «ظهور و نزول شاه و تبدیل ایران به حکومت اسلامی» را یکی از آثار شاخص خود درباره ایران دانست.

 

رییس مرکز اسلام و عرب دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه ملی استرالیا در ادامه مشکلات کلی جهان اسلام را در دو موضوع کلی مناقشات گروه‌های مذهبی در داخل دین اسلام و همچنین قدرت‌های خارجی قلمداد و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تنها کشور مسلمان معرفی کرد که توانسته است فشارهای بسیار زیادی را تحمل و به عنوان یک استثنا در میان کشورهای اسلامی حرکت کند.

 

امین صیقل همچنین گفت: نظام اسلامی ایران توانسته از استقلال و امنیت داخلی و خارجی خود دفاع و دین و فرهنگ و زبان و ادب و موسیقی ایرانی را در راستای ارزش‌های اسلامی حفظ کند.

 

صیقل در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به فعالیت‌های مرکز اسلام و عرب دانشگاه استرالیا که ریاست آن را برعهده دارد، افزود: در این مرکز تحقیقات بسیار ارزشمندی در خصوص اعتقادات و فرهنگ و اجتماع ایرانیان انجام شده است و تنها نهاد در استرالیا است که زبان، ادب و فرهنگ ایران را آموزش می‌دهد.

 

امین صیقل همچنین ایران را از منظر تاریخی و معاصر یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه خاورمیانه دانست و در این باره بیان کرد: ایران می‌تواند در مشارکت و همکاری بین کشورهای مختلف در خارج و داخل منطقه نقش مهمی ایفا کند.

 

وی تأکید کرد: امروزه نخبگان و هنرمندان ایرانی نه تنها مایه افتخار ایران؛ بلکه مایه افتخار جهان اسلام هستند.

 

تمین صیقل در پایان سخنان خود تنها راه ایفای نقش سالم و ثابت کشورها در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی را با توجه به آموزه های اسلام، علم عنوان کرد و گفت: با استفاده از علم می‌توان کشورهای اسلامی را از تفرقه و چالش نجات داد.

 

بنا بر اعلام این خبر، در پایان این نشست تخصصی، امین صیقل به سؤالات کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص مسایل افغانستان، گروه‌های تکفیری و رابطه ایران و استرالیا، پاسخ گفت.

 

دور دوم گفت‌وگوهای دینی زیمبابوه برگزار شد/ اسلام مشوق همزیستی مسالمت‌آمیز

 رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه با مشارکت کمیته گفت‌وگوی ادیان این کشور و سازمان زنان فاطمه الزهرا (س)، دور دوم گفت‌وگوهای دینی بین اسلام و مسیحیت را در زیمبابوه برگزار کرد.

به دنبال موفقیت همایش منطقه‌ای گفت‌وگوی ادیان در زیمبابوه که سال گذشته برگزار شد، رایزنی فرهنگی ایران در این کشور با مشارکت کمیته گفت‌وگوی ادیان زیمبابوه و سازمان زنان فاطمه الزهرا (س)، مبادرت به برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای دینی بین اسلام و مسیحیت) در سطح ملی کرد.

 

این دور از گفت‌وگوهای دینی اسلام و مسیحیت با عنوان «اشتراک مساعی و بردباری دینی و نقش آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی» در محل کالج آروپه، وابسته به کلیسای کاتولیک زیمبابوه و با حضور حدود 70 نفر از گروه‌های مختلف مسیحی (کاتولیک، پروتستان، اونجلیک، پنتاکستی) و مسلمانان شیعه و سنی، برگزار شد و در پایان شرکت‌کنندگان یک بیانیه 12 بندی صادر کردند.

 

محسن شجاع‌خانی، رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه، در این دور از گفت‌وگوها با قرائت ترجمه فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص هدف از گفت‌وگوهای دینی، توضیحاتی درباره تفاوت میان مجادله، مباحثه و گفت‌وگو ارایه کرد. وی سپس ابراز کرد: موفقیت همایش سال گذشته و استقبال از آن زمینه‌ساز این دور از گفت‌وگوها شد.

 

وی در ادمه تعاریفی از کلیدواژه‌های عنوان همایش ارایه داد و عنوان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد در جوامعی که بردباری دینی در آنها بیش‌تر است، رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و چشم‌گیرتر هم هست.

 

شجاع‌خانی همچنین افزود: مطمئن هستم با من هم عقیده هستید که هدف از همایش امروز به رخ کشیدن دانش و اطلاعتمان به یکدیگر و ارایه الگوهای پیچیده از توسعه اجتماعی نیست؛ بلکه هدف این است به خودمان تذکر دهیم که با بردباری دینی و اشتراک مساعی میان گروه‌های دینی می‌توان سرنوشت جامعه را در جهت بهتر و بالاتر رفتن تغییر داد.

 

سخنران بعدی سرفیم کیکوتیس، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس یونان در آفریقا بود که در بخشی از سخنان خود گفت: عدم بردباری دینی موجب بروز افراطی‌گری در جامعه می‌شود و حتی فرق مختلف یک دین را به جان هم می‌اندازد و این امر به خوبی در جوامعی مانند سومالی و اوکراین قابل مشاهده است.

 

وی افزود: در جهان امروز دیگر جای هیچ تردیدی نیست که گروه‌های مختلف دینی باید دست در دست یکدیگر به حل مشکلات اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه خود بپردازند و دولت‌ها نیز باید آنها را در این امر حمایت کنند.

 

کشیش نگاور مالونگا، بنیانگذار و رییس شبکه مسیحی تهیلا، سخنران بعدی همایش بود که در مقاله خود اشاره به این مطلب داشت که در کشورهایی که اشتراک مساعی و بردباری میان قومیت‌های دینی وجود دارد و دولت‌ها نیز از این همگرایی حمایت می‌کنند، معضلات اجتماعی و اخلاقی در حداقل قرار دارد.

 

وی تأکید کرد که نمونه بارز این مسأله ایران است که توسعه اجتماعی و اقتصادی آن ریشه در نظام این کشور دارد که اصول اولیه آن از دین برگرفته شده و در عین‌حال بردباری دینی در جامعه این کشور در حد اعلای خود است.

 

نگارو مالونگا افزود: سازمان‌های بین‌المللی باید نقش جدی‌تری در بردباری دینی در جوامع مختلف ایفا کنند تا از این طریق توسعه اجتماعی و اقتصادی در کشورها محقق شود.

 

چهارمین سخنران دور دوم گفت‌وگوهای دینی در زیمبابوه کشیش داچ، رییس کلیساهای کتاب مقدس و از اعضای کلیسا اونجلیک زیمبابوه بود. وی نیز در سخنان خود تأکید کرد که همزیستی مسالمت‌آمیز میان مسلمانان و مسیحیان، یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار بر توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

 

وی گفت: گروه‌های مختلف دینی باید به جای تعارضات، با بردباری، همکاری و اشتراک مساعی، انرژی خود را در خدمت مسایل اجتماعی نظیر آموزش، بهداشت و رفاه اجتماعی قرار دهند.

 

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که گروه‌های مختلف دینی می‌بایست در کنار یکدیگر آمده و ضمن تأکید بر اهمیت بردباری دینی در میان پیروان خود و آگاه‌سازی آنها از مضرات افراطی‌گری دینی، نقش تعیین‌کننده‌ای در توانمندسازی همه‌جانبه جامعه ایفا کنند.

 

حجت‌الاسلام علی مهدوی که از سوی مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای شرکت در مراسم دهه محرم به زیمبابوه اعزام شده بود، سخنران اول بخش دوم همایش (نوبت بعد از ظهر) بود که مقاله‌ای تحت عنوان «شباهت‌ها و مشترکات میان اسلام و مسیحیت» ارایه داد.

 

در این مقاله که همزمان با پاورپوینت نیز نکات مورد بحث نشان داده می‌شد، حجت‌الاسلام مهدوی در مورد مشترکات و شباهت‌های دو دین ابراهیمی اسلام و مسیحیت در موضوعات مختلف توضیح داد. موضوعاتی از قبیل: هدف از خلقت انسان، رحمت خداوند، رابطه خدا و انسان، اخلاق دینی، مقوله حجاب و غیره.

 

جوزف پاگانگا، از شورای کلیساهای آپوستولیک زیمبابوه هم دومین سخنران بخش بعداز ظهر برنامه بود که با اشاره به چالش‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه زیمبابوه، گفت: اشتراک مساعی مسلمانان و مسیحیان در زمینه‌های مختلف می‌تواند نتایج بسیار خوبی در رفع معضلات موجود داشته باشد.

 

وی همچنین پیشنهاد کرد که جلسات گفت‌وگو میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف در زیمبابوه به صورت مستمر برگزار شود تا از این رهگذر روح همکاری و اشتراک مساعی در جامعه گسترش یابد.

 

آخرین سخنران بخش بعداز ظهر این همایش شیخ عبدالله ماکوینجا، بنیانگذار و رییس مرکز اسلامی فاطمه الزهرا (س) بود که در مقاله خود ضمن اشاره به توهمات ایجاد شده در مورد اسلام، گفت: این مسأله باعث شده که حتی برخی از متفکران غربی نیز اسلام را مساوی با عدم بردباری و افراطی‌گری قلمداد کنند.

 

وی افزود: اسلام مشوق بردباری و همزیستی مسالمت‌آمیز در میان پیروان ادیان مختلف است و این مسأله به خوبی در آموزه‌های اسلامی مشخص است.

 

ماکوینجا با قرائت آیه 64 سوره مبارکه آل عمران و ترجمه انگلیسی آن بیان کرد: در آموزه‌های اسلام پیروان ادیان مختلف باید در کمال احترام، همدلی و به دور از پرخاشگری با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند و حقوق یکدیگر را رعایت کنند و با نظر به اشتراکات اصولی و رفتاری در کنار هم، زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند و بدین ترتیب شرایط لازم برای رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی را فراهم آورند.

 

قائم‌مقام حزب‌الله لبنان: پیام امام(ره) در مورد فلسطین الهی است

شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله در دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان، پیام امام خمینی (ره) در مورد فلسطین را یک موضوع الهی دانست که در آن وحدت علمای شیعه و سنی، حضور دارد.

 

رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در ادامه تعاملات خود با شخصیت‌های فرهنگی و علمی لبنان به منظور توسعه همکاری‌ها و تقویت آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های لبنان و همچینن تقدیم دعوتنامه دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به برخی از چهره‌‌های سیاسی و دینی این کشور، دیدارهایی با آنان انجام داده است که مشروح آنها در ادامه منتشر می‌شود.

 

دیدار با حجت‌الاسلام شیخ نعیم قاسم

درپی درخواست حجت‌الاسلام اراکی، دبیرکل و رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی مبنی بر تسلیم نامه عضویت حجت‌الاسلام شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان به عنوان یکی از اعضای شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی که قرار است نشست آن در ماه آینده در بیروت برگزار شود، محمدمهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان با شیخ نعیم قاسم، دیدار کرد.

 

شیخ نعیم قاسم ضمن قبول دعوت نامه، در خصوص موضوعات مسأله فلسطین و وحدت بین مسلمانان نکاتی را بیان کرد. وی گفت: پیام امام خمینی (ره) در مورد فلسطین یک موضوع الهی بود؛ چرا که ورود به فضای وحدت با علمای مذاهب کار سختی است اما مطرح شدن قضیه فلسطین، موضوعی است که هم شیعه و سنی برای حل آن متفق‌القول هستند و از جمله کارهای مهمی بود که صورت گرفت.

 

در ادامه محمدمهدی شریعتمدار، با بیان مطالبی در خصوص گفتمان وحدت، تقریب مذاهب و تفاوت‌های میان آنها گفت: متأسفانه رسانه‌ها بحث اختلاف بین مذاهب را از محافل علمی به سطح مردم کشانده‌اند. به طوری که این مسایل در ناخودآگاه گروهی از مسلمین و جوانان قرار گرفته و مشکلاتی را فراهم کرده است.

 

دیدار با حجت‌الاسلام سید علی فضل‌الله

رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در ادامه دیدار با شخصیت‌های دینی، فرهنگی و سیاسی لبنان و درپی درخواست حجت‌الاسلام اراکی، دبیرکل و رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی مبنی بر تسلیم نامه عضویت حجت‌الاسلام سید علی فضل‌الله در شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

سید علی فضل‌الله در این دیدار گفت: ما مشتاقانه علاقمند به فعالیت‌های فرهنگی هستیم؛ زیرا ارجحیت کار فرهنگی، هم قبل از سیاست است و هم بعد از سیاست.

 

وی از رایزن فرهنگی ایران درخواست کرد تا در خصوص فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای مجموعه مجتمع حسنین، جمعیت مبرات، شبکه رادیو و تلویزیون الایمان و البشائر دیدن کند و همکاری لازم را با آنها داشته باشد.

 

در ادامه محمدمهدی شریعتمدار با بیان خاطرات گذشته خود با مرحوم علامه سید محمدحسین فضل‌الله (پدر سید علی فضل‌الله و نخستین دبیرکل حزب‌الله لبنان) نکاتی را یادآور شد و در ادامه گفت: فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در لبنان به دلایل مختلف از جمله مسایل امنیتی در چند سال اخیر کاهش پیدا کرده است؛ اما درصدد احیای آنها هستیم. از جمله فعال کردن کتابخانه رایزنی فرهنگی و بخش آموزش زبان فارسی که مورد استقبال بسیاری از شیعیان لبنان اشت، در دستور کار قرار دارد.

 

دیدار با رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لبنان

پس از بررسی‌های رایزنی فرهنگی ایران در حوزه آموزش عمومی و دانشگاهی زبان و ادبیات فارسی لبنان و به منظور هماهنگی‌های لازم درباره مشکلات به وجود آمده در خصوص وضعیت این رشته، محمدمهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان همراه با هیأتی از کارشناسان رایزنی فرهنگی ایران، دیداری با نبیل خطیب، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لبنان انجام داد.

 

نبیل الخطیب در این دیدار گفت: با پایان دوره اول، به زودی مراسم فارغ‌التحصیلان دانشجویان زبان و ادبیات فارسی را در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لبنان جشن خواهیم گرفت.

 

وی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما عدم حضور استاد متخصص در رشته زبان و ادبیات فارسی است و استادانی که در حال تدریس زبان فارسی هستند، تحصیلاتشان با این رشته تطبیق ندارد و این خلاف اصول علمی و دانشگاه لبنان است.

 

وی همچنین گفت که هم‌اکنون اساتید زبان و ادبیات انگلیسی، فرانسه و یا سایر رشته‌های ادبیات، همگی دارای دکترای زبان و ادبیات هستند و این خود نقش مهم و باارزشی نزد دانشجویان و دانشکده دارد.

 

پس از آن محمدمهدی شریعتمدار، ضمن بیان نکاتی در خصوص مشکلات موجود در مورد اعزام استاد از ایران، با تأکید بر ضرورت تربیت استادان بومی و استفاده از اساتید ایرانی برای دروس تخصصی، پیشنهادهای خود را برای یک دوره انتقالی برای رسیدن به وضع مطلوب ارایه داد و مقرر شد که طرح مکتوبی تهیه و مورد مذاکره طرفین قرار گیرد.

 

وی در خصوص تأمین کتاب و منابع علمی برای کتابخانه دانشکده و استفاده از ظرفیت رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، دانشگاه آزاد اسلامی شعبه بیروت و نحوه تعامل و همکاری، مطالبی مطرح کرد که نبیل خطیب، ضمن استقبال از این همکاری، خواستار حل مشکلات اداری مرتبط با آن از طریق رییس دانشگاه لبنان شد.

 

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین در مورد ضرورت تشکیل جلسات گروه زبان و ادبیات فارسی و برگزاری نشست‌های تکریم استادان لبنانی این رشته که دارفانی را وداع گفته و یا بازنشسته شده‌اند، پیشنهاداتی را ارایه داد.

 

دیدار با دانشجویان ایرانی مقیم لبنان

گروهی از دانشجویان ایرانی مقیم لبنان به منظور بررسی و هماهنگی‌های لازم درباره محل اجتماع برای احیای انجمن دانشجویی، با نمایندگان سیاسی و فرهنگی ایران در لبنان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

در این دیدار که سفیر، رایزن فرهنگی، سرکنسول و یکی از کارشناسان سفارت کشورمان حضور داشتند، بر ایجاد ارتباط مجدد دانشجویان با یکدیگر تأکید شد و سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان، سخنانی را در جمع آنها ایراد کردند.

 

در پایان این نشست، ضمن تعیین مسئولان واحدها بر به روز بودن سایت انجمن و برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات هیأت مدیره و احیای فعالیت‌ها و جلسات انجمن تأکید شد.

 

رایزنی فرهنگی ایران نیز متعهد شد تا اتاقی برای دفتر انجمن و محلی برای برگزاری جلسات آنان فراهم کند.

 

بنا بر اعلام این گزارش، پس از انفجارهای صورت گرفته در دو سال قبل و جابه جایی محل رایزنی فرهنگی ایران، این انجمن تعطیل شده بود.

 

 

برگزاری همایش دیوارنگاری تصویر شهدا در فضای عمومی در فرانسه

همایش مطالعاتی«دیوارنگاری تصویر شهدا در فضای عمومی کشورهای مسلمان» در پاریس برگزار شد.

 

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این همایش مطالعاتی با همکاری گروه پژوهشی تاریخ فرهنگی و اجتماعی هنر دانشگاه سوربن، شهرداری تهران و مرکز مطالعاتی علوم اجتماعی مذهب فرانسه و با حضور جمال کامیاب، رایزن فرهنگی ایران در فرانسه، گیل‌آبادی، رییس مرکز ارتباطات بین‌المللی شهرداری تهران و جمع کثیری از دانشگاهیان و هنرمندان در گالری کولبر در منطقه دوم پاریس، برگزار شد.

 

محسن سلیمانی، پژوهشگر تاریخ هنر اسلامی، سپیده پارسا‌پژوه و انیس دویکتور و مارسلا لیستا، استاد سوربون پانتئون، اریمینا شیارا کالابرز، استاد انستیتو مطالعاتی و تحقیقاتی دنیای عرب و مسلمان، کیندا شاییب، میشل بواون، محقق مرکز تحقیقات ملی فرانسه، سسیل بوئکس، استاد مدرسه مطالعات علوم اجتماعی و زوئه کارل و فرانسوآ هوگت، از جمله سخنرانان این همایش مطالعاتی یک روزه بودند.

 

این پروژه مطالعاتی در کشورهای مختلف در قالب سلسله همایش‌های بین‌المللی، سمینارهای مطالعاتی و کارگاه‌های علمی دنبال می‌شود. در واقع تحلیل علمی گونه‌های مختلف ارایه تصاویر شهدا در فضاهای عمومی کشورهای اسلامی انگیزه‌ای شده تا در جریان نشست‌هایی درباره این پدیده، پرسش‌هایی در خصوص پویایی این تصویرگری ها و تأثیر آنها در ورای مرزها، تحول احتمالی آنها مطابق با تحولات سیاسی، اجتماعی، زمانی ... صورت بگیرد. بدین ترتیب سیر تحول و جایگاه این تصویرگری‌ها با پیش‌زمینه مذهبی یا غیره در چارچوب مباحث مطرح شده در این همایش مورد بررسی قرار گرفت.

 

نخستین نشست از این مطالعات، به موضوع شهدای جنگ ایران و عراق اختصاص یافت که روز 24 آوریل 2015 (4 اردیبهشت 1394) در تهران برگزار شد. در ادامه دومین نشست این مجموعه روز 17 اکتبر (25 مهر) در پاریس به موضوع فرآیند آفرینش تصاویر شهدا (نقاشی، عکاسی، تصویرگری با شابلون، تصاویر دیجیتال و ...) و متریال‌ها و زمینه‌های مورد استفاده برای این تصویرسازی‌ها (دیوار، موزه، اینترنت) پرداخته شده و آثار هنری فارغ از ویژگی‌های منحصر به فرد هر کشور، با توجه به جنگ‌ها و اسطوره‌های کشورهای مسلمان مربوطه مورد بررسی و مطالعه تطبیقی قرار گرفت.

 

طی برگزاری این نشست، پژوهشگران رشته‌های گوناگون(تاریخ هنر، مردم‌شناسی، علوم سیاسی، رسانه و ارتباطات، مطالعات مربوط به واقعیت مذهبی و ...) که بر روی کشورهای مختلف مطالعه می‌کنند، هنرمندان، مدیران و همچنین برنامه‌ریزان شهری که متصدی در اختیار قراردادن فضایی برای نمایش تصاویر شهدا هستند، شرکت داشتند.

 

عنوان سخنرانی محسن سلیمانی «توسعه و پویایی آفرینش‌های هنری در تصاویر شهدا روی دیوارهای تهران» بود.

 

وی در خصوص دیوارنگاری‌ها این چنین اظهار کرد: این تصاویر مفاهیم ادارکی را به بیننده انتقال می‌دهند. بنابراین، ترسیم چهره شهدا یکی از سوژه‌های مهم این دیوارنگاری‌ها در ایران اسلامی و یکی از شیوه‌های ارج‌گذاری به مقام شهدای جمهوری اسلامی ایران است.

 

سلیمانی گفت: برگزاری جشنواره‌های دیوارنگاری تحت عنوان «دیوارنگاری شهری، شاهدان شهر» در سال 1393 نقطه عطفی در طراحی دیواری با مضمون شهادت بود و این رخداد البته چهره شهر تهران را دگرگون کرد.

 

وی در ادامه بیان کرد: در کار تحقیقاتی خود که روی تحلیل و توصیف دیوارنگاری شهری متمرکز است، به طور ویژه، طراحی‌هایی با مضمون «تصویر شهدا» مورد بازنگری قرار گرفته است.

 

سلیمانی در پایان اینچنین نتیجه‌گیری کرد که می‌توان پروژه‌های آینده در زمینه دیوارنگاری را در چارچوبی فنی و با نگاهی زیبایی‌شناسانه و منطبق با وضعیت شهر تهران پیاده کرد؛ به گونه‌ای که عامه مردم و کارشناسان بتوانند رابطه‌ای کامل با این خلاقیت‌های هنری برقرار کنند.      

 

در ادامه دیگر سخنرانان این همایش یک روزه به بررسی پروژه‌های دیوارنگاری در بخش جنوبی لبنان پرداختند.

 

از جمله این سخنرانان اریمینا شیارا کالابرز با مقاله‌ای با عنوان «نمایش چهره شهدای حزب‌الله در منطقه حومه بیروت» و کیندا شاییب با مقاله‌ای با عنوان «نمایش و کار روی تصاویر شهدا در جنوب لبنان؛ چگونه دست اندرکاران در ارایه تصویری از شهدا نقش دارند؟» بودند.

 

این نشست به ابتکار انیس دوویکتور، استاد دانشگاه سوربون پانتئون و با همکاری سپیده پارساپژوه، محقق مؤسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه، برگزار شد.

 

 

مشکلات کنونی مسلمانان سیاسی است

 

‌رییس جمعیت موقوفات اسلامی فرانسه در دیدار معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مشکلات و اختلافات کنونی در جهان اسلام را سیاسی و نه فقهی، عنوان کرد.

 

حجت‌الاسلام محمدجواد ابوالقاسمی، معاون بین‌الملل این سازمان همراه با جمال کامیاب، رایزن فرهنگی ایران در پاریس با جلول محمد صدیقی، مدیر مؤسسه امام غزالی پاریس و نایب‌رییس جمعیت موقوفات اسلامی فرانسه در محل مسجد بزرگ پاریس دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

در این نشست ضمن اشاره به تأثیرات و پیامدهای ظهور جریانات افراط‌گرا و خشونت‌طلب مانند داعش در عرصه بین‌الملل، بیش از هر چیز ضرورت جدی تقویت اشتراکات و آموزه‌های وحدت‌بخش تمامی فرق اسلامی مورد تأکید قرار گرفت.

 

از جمله در ابتدای این دیدار جلول محمد صدیقی که هم اکنون راهبری امور مسجد بزرگ پاریس را نیز عهده‌دار است، ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی کشورمان در فراهم کردن زمینه‌های نشست و گفت‌وگوهایی از این دست با هدف ارتباط بیش‌تر میان مراکز دینی و اسلامی در فرانسه، اظهار کرد: مشکلات و اختلافات کنونی مسلمانان بیش از آنکه فقهی باشد، سیاسی است.

 

وی با اشاره به اسناد و مدارک بسیار زیاد مبتنی بر کثرت اشتراکات بنیادین فکری و اعتقادی در تمامی فرق و مذاهب اسلامی، تفاوت اختلاف دیدگاه‌های «درون‌دینی» را که امری عادی و منطقی دانست که در تمامی ادیان توحیدی وجود دارد.

 

وی افزود: علیرغم اینکه در مسیحیت از کتاب مقدس چندین روایت وجود دارد؛ اما چگونه می‌شود در دنیای اسلام با وجود داشتن کتاب مقدس واحدی که مورد پذیرش قطعی همه مسلمانان است و نیز داشتن پروردگار، پیامبر و قبله‌گاهی واحد، باید شاهد این همه جنگ، جدال و اختلافات خشونت‌بار فرقه‌ای و دینی باشیم؛ درحالیکه همواره به برادری با یکدیگر خوانده شده‌ایم.

 

مدیر مؤسسه امام غزالی همچنین بر جایگاه و اهمیت محبت اهل بیت (ع) در میان تمامی مسلمانان اشاره کرد و خود را نیز از جمله دوستداران و علاقمندان اهل بیت (ع) خواند.

 

 در ادامه محمدجواد ابوالقاسمی، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی به بسیاری کتاب و مراجع مهم تاریخی شیعی و نیز مذاهب مختلف اهل سنت و تلاش‌های فراوان انجام شده در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی برای تشکیل امت واحده اسلامی اشاره و اظهار آمادگی خود را برای ارسال و در اختیار قرار دادن این اسناد برای مؤسسه امام غزالی و مسجد بزرگ پاریس اعلام کرد.

 

وی در ادامه با تأکید بر خطر جدی و رو به گسترش گرایش‌های افراط‌گرایانه، خشونت‌طلب و تفرقه‌برانگیز کنونی در برخی از سرزمین‌های اسلامی، ضرورت گسترش دوچندان فعالیت‌های روشنگرانه از سوی عالمان و دانشمندان مسلمان را مهم دانست و از انفعال و سکوت برخی نهادها و مراکز مهم جهان اسلام در مقابله با پدیده‌های نوظهوری مانند داعش اظهار تأسف کرد.

 

بنا بر اعلام این خبر، در پایان این دیدار طرفین گفت‌وگو اهمیت حمایت از آرمان‌ها و تلاش‌های مقاومت‌طلبانه در فلسطین، لبنان و سوریه را مورد تأکید قرار دادند.

 

این دیدار با بازدید از بخش‌های مختلف مسجد زیبا و بزرگ پاریس که اکنون از جمله جاذبه‌های گردشگری فرانسه و مهم‌ترین مرکز فعالیت‌های فرهنگی و دینی مسلمانان فرانسه به شمار می‌رود، خاتمه یافت./998/ت302/ی

ارسال نظرات