۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۲۹۹۹۶۰
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان:

احسان به والدین سبب عزت و سعادتمندی انسان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جعفری با بان این‌که اگر می‌خواهید عزیز شوید به سراغ خداوند بروید، گفت: کسی که عزیز شود خود به خود به قلب‌ها رسوخ می‌کند، داشتن عمل صالح، پرهیز از کینه توزی، پیروی از علما و احسان و نیکی کردن به والدین موجب عزتمندی انسان خواهد شد.
احسان به والدين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا جعفری ظهر امروز در نشست اخلاقی در حوزه علمیه خواهران سیدالشهدا(ع) اصفهان، گفت: عزت و عزیز در فارسی معادل ندارد و به معنای گرامی و ارجمند می باشد، اما در عربی عزیز کسی است که دو خصلت نداشته باشد یکی عیب و دیگری نقص، البته بعضی نقص را با عیب یک معنا می گیرند در حالیکه عیب نداشتن و کمبـود یک چیزی است و نقص حاصل قیاس کردن با شیء دیگر است.

 

 
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: اگر خواستیـد عزیز شوید سـراغ خداوند بروید کسی که عزیـز شد خود به خود در قلبهـا رسوخ می کند، برای عزیـز شدن باید به خدا روی کـرد، ایمان به خدا داشته باشید و اگر می خواهید در دل دیگران جا شوید خدا را در دل خود جای دهیـد، عمل صالح داشته باشید، عملی که حکم عقل و تأیید عالم را داشته باشد، کسانی که اعمال صالح انجام دهند را صالحین گویند.
 
 
 
حجت الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: برای داشتن عزت تلاش کنید تا درخواستی از دیگران نداشته باشید چرا که حقیقتاَ عزت در بی نیـازی از دیگران است، اهل کینه نباشید، بی کینه بودن و گذشت انسان را عزیز می کند، برای این‌که عزت داشته باشید باید پیرو علما باشید، یکی از راه‌های به دست آوردن عزت دنبال عالم رفتـن است.
 
 
 
وی در ادامه تصریح کرد: اگر خواستید عزیز باشید باید از عزیز بپرسید که چه کار باید کرد، خداوند می‌فرماید: احسان به والدین کنید، "وقضی ربک ان لا تعبدوا الا ایاه وبالوالـدین احسانا" و "ان الله یامر بالعـدل و الاحسان" با همه عادل باشید غیر از پدر و مادر زیرا به ایشان باید احسان کرد، از محبت کردن به والدین و خرسند کردن آنها دریغ نکنید و با آنـان خوب معاشـرت کنید، همانطور که به ما دستور داده شده "ولاتقل لهما افٍ" موقع گرفتاری سفارش کنید دعایتـان کنند، از خدا بخواهید که در مسائل والدین به شما کمک کند.
 
 
 
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در پایان اظهار کرد: استاد مقامش از پدر بالاتر است، از ذوالقرنین سؤال کردند پدرت را بیشتر دوست داری یا استاد را؟ در پاسخ گفت: استادم را، به خاطر این‌که استاد روحم را بزرگ کرد اما پدر جسمم رابزرگ کرده است، خداوند بنده عابد و عالم را دوست دارد، اگر کسی به پدر حقیقی اش احسان کرد عملی بسیار نیکو انجام داده است و پدر حقیقی، مولا صاحب الزمان(ع) می باشند، حق ایشان بر ما این است که در راه خدمت به پدر تلاش کنیم و از حق او دفاع نموده و برای یاری ایشان یار و یاور جمع کنیم./1304/202/ب1
ارسال نظرات