۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۳۰۰۶۱۲
سلمانپور:

جشنواره قرآن و عترت دانشجویان گامی مؤثر در مهجوریت زدایی از قرآن است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن شیراز برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان را گامی مؤثر برای مهجوریت زدایی قرآن کریم عنوان و بر لزوم مقدمه قرار گرفتن آن برای اسلامی شدن دانشگاه ها و تحول بنیادی در علوم انسانی بر مبنای قرآن تأکید کرد.
جشنواره

به گزارش خبرگزاری رسا،  دکتر محمدجواد سلمانپور، رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن شیراز اظهار داشت : بدون تردید خداوند فرصت هایی را در اختیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قرار می دهد تا با بهره مندی صحیح و به موقع از آن ها بتواند خود را معرفی نماید و به جایگاه بایسته خود در اذهان برسد . یکی از این فرصت های ناب میزبانی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان است .

 

سلمانپور با اشاره به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سی امبن جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور ، گفت : با توجه به اینکه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم متکفل این مهم شده است که تخصص و آموزش قرآن در سطوح مختلف را دارد ، برگزاری این جشنواره هم سطح با سایر دانشگاه ها نه تنها قوت نیست بلکه نقطه ضعف این دانشگاه تلقی می شود .

 

رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن شیراز در خصوص تأثیرات برگزاری این جشنواره جهت معرفی دانشگاه گفت : دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اداره نمودن خوب و نمونه این جشنواره باید خدمات و ظرفیت های خود را با اهداف چند وجهی معرفی و اثبات نماید.

 

این استاد دانشگاه در خصوص راهکارهای برگزاری هرچه مطلوب تر این جشنواره ، بیان کرد : قبل از هر امری دانشگاه باید اهداف چند وجهی خود را به روشنی تعریف نماید. بدیهی است اهداف دانشگاه باید بسیار فراتر و گسترده تر از هدف اصلی جشنواره که توسط وزارت علوم تعریف شده است باشد. زیرا دانشگاهی اقدام به این مهم قرآنی نموده است که خود خاص و متمرکز در قرآن است. هم سازمان اوقاف و هم وزارت علوم و هم سایر مراکز دانشگاهی در سطح ملی ، بلکه بین المللی انتظار ویژه و بالاتری از این دانشگاه دارند.

 

رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن شیراز افزود : در مرتبه بعد، دانشگاه باید تمام استعداد های سازمان اوقاف به خصوص معاونت فرهنگی سازمان و تجربه متراکم آنان در برگزاری مسابقات قرانی را به خدمت گیرد و انتظار همکاری بایسته و شایسته آنان انتظار به حق دانشگاه و دانشکده های سراسر کشور است.

 

سلمانپور هدف نهایی این جشنوارها را ترویج معارف و نهادینه کردن عمل به قرآن و پیشبرد مقاصد قرآن کریم دانست و اظهار کرد : با توجه به این که نفس جشنواره و مسابقه و خواندن الفاظ قرآن جنبه آلی دارد ، دانشگاه باید اولا

اهداف زیرین این مسابقات بخصوص در سطح دانشگاهی را به خوبی تبیین نماید و حتی اقدام به تحقیق و چاپ چند کتاب در این زمینه نماید و سپس سطح ترویجی معارفی آن را به تناسب دانشگاه افزایش دهد.

 

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در قم برگزار میگردد ، خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه مسابقات در شهر مقدس قم برگزار می گردد ضروری است برنامه های ویژه ای مانند دیدار با مراجع تقلید ، بازدید مراکز قرانی در قم و ... تدارک دیده شود و با همکاری با سایر نهادها در استان قم به ویژه شهرستان قم ، غیرت استانی را برانگیخته تا همه اشخاص و سازمان ها ، جشنواره را متعلق به استان و خود بدانند و اقدامات ظاهری و معارفی ماندگاری از این جشنواره در قم به یادگار بگذارند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز در خصوص نقش دانشکده های علوم قرآنی و سایر مراکز علمی و فرهنگی در برگزاری این جشنواره بیان کرد : تمامی دانشکده های علوم قرآنی شایسته است که فراخور استعداد ها و ظرفیت خود در برگزاری این جشنواره مشارکت نمایند. دانشکده ها می توانند با انجام فعالیت هایی همچون انتشار ویژه نامه جشنواره در مجلات موجود در دانشکده ، اطلاع رسانی مطلوب در سطح منطقه خود ، اختصاص ویژه نامه و شماره ویژه مجله علمی – تخصصی خود به جشنواره ، ارتباط با کانون های قرآنی دانشگاه های منطقه و برگزاری برنامه های ویژه همچون محافل قرآنی برای معرفی جشنواره ، برپایی نمایشگاه با موضوع توانمندی های دانشکده های علوم قرآنی در حاشیه برگزاری جشنواره در قم ، تجلیل از اهالی قرآنی و شاخصین استان های مربوطه به مناسبت جشنواره ، بر عهده گرفتن بخش هایی از جشنواره از سوی دانشکده ها و جلب همکاری نهاد های استانی همچون ادارات اوقاف جهت معرفی جشنواره ، در برگزاری آن سهیم باشند.

 

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره گامی مؤثر در مهجوریت زدایی قرآن کریم است ، تأکید کرد : اگر برگزاری جشنواره بر اساس اعتقاد و روش صحیح و با هدف مقدمه قرارگرفتن برای اسلامی شدن دانشگاه ها و تحول بنیادی در علوم انسانی بر مبنای قرآن صورت گیرد مهجوریت زدایی آن تعمیق و گسترده تر خواهد شد.

 

سلمانپور در خصوص اهداف اصلی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان گفت : اهداف متعدد و پلکانی باید برای آن تعریف نمود مثلا در مرتبه نخست تشویق دانشجویان به رجوع به قرآن . دوم ، تقویت دانشجویان قرانی و فعالیت های قرانی در دانشگاهها . سوم ، کشاندن اساتید بیشتر به سوی قرآن و انس با آن . چهارم ، ایجاد اعتقاد جازم در دانشگاه برای عملیاتی کردن آموزه های قرآنی . پنجم ، ایجاد اعتقاد در دانشگاه ها برای جهت گیری علوم بر اساس مقاصد قرآن . ششم ، الگوسازی اهل قرآن از میان نخبگان برای احاد جامعه . هفتم ، القای پیوند ناگسستنی قرآن و نخبگان و دانشگاه به جامعه و... از اهداف اصلی این جشنواره باشد./1325/د101/ف

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات