۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۳۰۱۱۰۰
استاد درس اخلاق حوزه علمیه خراسان:

تعظیم طلبه تعظیم علم است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان گفت: طلاب علوم دینی تامل و تدبر به آیات روحبخش و عمیق قرآن را سرلوحه امور روزمره خود قرار دهند.
حجت الاسلام طباطبايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جعفر طباطبایی استاد درس اخلاق حوزه علمیه خراسان، صبح امروز در جمع طلاب حوزه علمیه سلیمانیه مشهد به بیان آداب سجده ،بوسیدن دست وآداب قرائت قرآن پرداخت.


حجت الاسلام طباطبایی در ابتدا با اشاره به این که نخستین کسی که بر تربت امام حسین(ع) سجده کرد، امام زین العابدین (ع) بود که بعد از دفن سید الشهداء(ع) مقداری از خاک آن حضرت را برداشت و به مدینه برد و خود و اهل بیت رسول خدا بعد از آن بر خاک سید الشهداء سجده می کردند گفت شیعیان نیز با تأسی به ائمه اهل بیت(ع) که یکی از ثقلین هستند، سجده بر تربت سید الشهداء را مستحب می دانند و بر این کار مداومت می کنند


حجت الاسلام طباطبایی در ادامه به مورادی که سجده کردن صحیح می باشد پرداخت و افزود سجده بر زمین و هر آنچه از زمین می‌روید صحیح است؛ به این شرط که آنچه از زمین روییده، مورد استفاده خوراکی یا پوشاکی انسان نباشد؛ پس سجده بر گیاهانی؛ مانند گندم، جو و... صحیح نیست.


وی به بعضی از آداب بوسیدن پرداخت و تصریح کرد: بوسیدن دست سادات و علماء به دلیل سلاله پیغمبر بودن و  اینکه علما وصی پیغمبر هستند اشکال ندارد.


حجت الاسلام طباطبایی با اشاره به اینکه تعظیم طلبه تعظیم او نیست بلکه تعظیم علم او می باشد امام سجاد (ع) را نمونه کامل و باررزی برای این موضوع دانست و خاطر نشان کرد: امام سجاد برای دو نفر تمام قد می استادند یکی طلبه علوم دینی و دیگری داماد این امام همام به دلیل اینکه ناموس این امام همام را حفظ کرد.


استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان در پایان به اصلاح مو پرداخت و افزود: اصلاح موی سر به روش کشورهای غربی کاملا حرام است.


وی در ادامه به بعضی از آداب قرآن پرداخت و تاکید کرد طلاب علوم دینی تامل و تدبر  به آیات روحبخش و عمیق قرآن را سرلوحه امور روزمره خود  قراردهند


حجت الاسلام طباطبایی با توجه به اینکه خواندن آیت الکرسی در هیج جایی منهی عنه نیست به جاهایی که خواندن قرآن کراهت و ممنوع است اشاره کرد و افزود خواندن قرآن در رکوع ،سجده،توالت، حمام ،در حال جنابت و زنی که  نفساء است حرام می باشد.
/859/202/ب3

ارسال نظرات