۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۳۰۱۳۳۵
آخرین خبر از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

تولید و انتشار دو اثر قرآنی و یک اثر تاریخی

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آخرین آثار منتشر شده خود دو اثر قرآنی با نام «بدعت در نگاه قرآن» و «فرهنگ‌نامه علوم قرآنی» و یک اثر تاریخی با نام «تعامل شیعیان امامیه با دیگر مسلمانان» را به زیور طبع آراسته است.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آخرین آثار منتشر شده خود دو اثر قرآنی با نام بدعت در نگاه قرآن و فرهنگ‌نامه علوم قرآنی، و یک اثر  تاریخی با نام تعامل شیعیان امامیه با دیگر مسلمانان را به زیور طبع آراسته است.

 

لازم به ذکر است این آثار در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و مراکز فرهنگ و معارف قرآن و اطلاعات و مدارک اسلامی به عمل آمده است، که توضیح مختصری از هر کتاب و نویسنده آن در ذیل می آید:

 

تعامل شیعیان امامیه با دیگر مسلمانان به قلم سید عبدالله حسینی

شیعیان با وجود محدودیت‌ها و محرومیت‌های سیاسی و اجتماعی که در طول تاریخ با آن مواجه بوده‌اند، از مشارکت در عرصه‌های مختلف به‌ ویژه امور فرهنگی غافل نبوده و ضمن حضوری فعال در جامعه به تعامل با گروه‌ها و فرقه‌های دیگر اسلامی می‌پرداختند.

 

این کتاب تعامل شیعیان با دیگر مسلمانان را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و علمی و فرهنگی در سه قرن نخست هجری بررسی و تبیین می‌کند.

 

گفتنی است این کتاب در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) مورد پژوهش واقع شده است.

 

بدعت در نگاه قرآن نوشته علی محمد یزدی

مبارزه با بدعت، مصداق نهی از منکر است و باید مانند مصادیق دیگر آن، با شناخت کامل منکر و با آگاهی از عمدی‌بودن انجام منکر همراه باشد.

 

قرآن نخستین و قوی‌ترین مبارزی است که با بدعت‌گذاران درگیر شد؛ همزمان با تأسیس دین، دست کسانی را که در طول تاریخ به دین‌سازی پرداخته‌اند، رو کرد و در برابر کسانی قد علم کرد که خود را در مقام تشریع نشانده بودند.

 

کتاب حاضر که با محور قراردادن مباحث قرآنی به برخی از بدعت‌های رایج نیز اشاره کرده است در مرکز فرهنگ و معارف قرآن کار شده است.

 

فرهنگ‌نامه علوم قرآنی به قلم جمعی از محققان

فرهنگ‌نامه علوم قرآنی که مبتنی بر منطق نظام ‌یافته اصطلاح‌نامه علوم اسلامی است، از یک سو می تواند به مثابه منبعی مستند و معتبر مورد استفاده اهل تتبّع و تحقیق در علوم قرآنی قرار گیرد و از سوی دیگر می‌تواند اهل اصطلاح نامه و کاربران آن را به معانی و شواهد و اسناد شکل‌گیری اصطلاحات راهبری کند.

 

این اثر برای علاقه‌مندانی که در صددند در حوصله و مجالی اندک اطلاعات معتبری در باب هر اصطلاح بیابند، بسیار مفید خواهد بود؛ فرهنگ حاضر ـ که از بررسی بیش از چهارصد منبع و مدرک علوم قرآنی فراهم آمده است ـ دارای 4842 اصطلاح است که 2926 اصطلاح آن اصلی(مدخل) و 1926 اصطلاح ارجاعی مى‏باشد.

 

شایان ذکر است محققان مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی این پژوهش را انجام داده اند./1330/پ203/ف

ارسال نظرات