۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۳۰۱۵۷۷
کارشناس مذهبی:

محور تربیت فرزندان خود کنترلی باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وافی گفت: باید در تربیت فرزندان روشی را اتخاذ کرد که موجب خود کنترلی فرزندان شود و در واقع روش واکسینه محوری است که بسیاری از افراد بزرگ در فرهنگ ما از این نوع تربیت برخوردار بودند.
حجت الاسلام وافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمد مسلم وافی کارشناس مسائل تربیتی رادیو معارف و مسؤول موسسه جهادی فرهنگی روایتگران نور، شب گذشته در کارگاه آموزشی تربیت فرزند در مسجد امام حسین خیابان مهدیه کرمان، در ادامه مباحث تربیتی شب های گذشته، گفت :در روش تربیتی آموزش محور؛ اشکالاتی وجود دارد که از جمله آنها؛ دریافت اطلاعات زیاد بدون واکسینه شدن است از این رو چنین فردی نه تنها از خانواده بلکه از محیط اطراف خود و اینترنت و ماهواره و شبکه های اجتماعی و غیره اطلاعات فراوان و ضد و نقیضی دریافت می کند و دچار سردرگمی می شود و در مواجهه با شبهات مختلف نمی داند چه کند.

 

حجت الاسلام وافی عنوان داشت: اگر دقت کرده باشید؛ می بینید که خانم هایی که زیاد به مجالس مذهبی می روند در زمینه تربیت فرزند دچار وسواس می شوند از این رو توصیه می کنیم در چنین شرایطی برای مدت کوتاهی رفتن به اینگونه مجالس را قطع کنند چرا که سیره اهل بیت (ع) در تربیت اینگونه نبوده است.

 

وی با بیان روایاتی از معصومین (ع) افزود: کسانی که از روش آموزش محوری برای تربیت فرزندانشان بهره می برند بدانند که تنها آنان نیستند که اطلاعات فراوان دینی را به فرزندان تعلیم می دهند بلکه فرزند آنها از منابع مختلف اطلاعات گوناگونی دریافت خواهد کرد لذا مطمئن نباشید که با این شیوه فرزندی متدین تربیت خواهید کرد.

 

این کارشناس امور دینی خاطر نشان کرد: فرزندان ما با مسائل فراوانی در جامعه روبرو می شوند که با تربیت ما مغایرت دارد که از آن جمله می توان به سریال های تلویزیونی اشاره کرد که برخی از آنها مانند سریال شمعدانی سرشار از مباحث ضد تربیتی است.

 

وی تأکید کرد: باید در تربیت فرزندان روشی را اتخاذ کرد که موجب خود کنترلی فرزندان شود و در واقع روش واکسینه محوری است که بسیاری از افراد بزرگ در فرهنگ ما از این نوع تربیت برخوردار بودند مانند شهید بابایی که قریب به 2 سال دختری در پی منحرف کردن او بود؛ اما موفق نشد در حالی که نه والدین این شهید بزرگوار روحانی بودند و نه اطلاعات دینی فراوانی داشت؛ بلکه خود کنترل بار آمده بود.

 

حجت الاسلام وافی ابراز داشت: با بررسی جوامع مختلف در می یابیم که با وجود انحرافات مختلف در اطراف انسان ها؛ افرادی هستند که در محیط ناسالم خود را حفظ کرده و سالم می مانند چراکه خود کنترل بار آمده اند. 

 

وی تصریح کرد: یکی از اساسی ترین و مهم ترین پایه ها و ستونهای تربیتی در روش واکسینه محور؛ ایجاد و تقویت شخصیت در فرزندان است که در مرحله نخست باید از طریق بررسی عملکرد فرزند در برابر مسائل مختلف متوجه شویم که فرزندمان از چه نوع شخصیتی برخوردار است.

 

این کارشناس رادیو معارف در ادامه اظهار داشت: پس از شناسایی شخصیت فرزند باید در جهت ایجاد یا تقویت آن حرکت نماییم و در نخستین مرحله با مسوولیت دادن به فرزند در او ایجاد شخصیت کنیم چرا که در این زمان است که فرزندان احساس می کنند؛ والدین جایگاه آنان را والا دانسته اند و آنان را به حساب آورده اند از این رو در صدد انجام هر چه بهتر امور محوله بر می آیند.

 

وی اضافه کرد: شاخص مسوولیت دادن به فرزندان در نظر گرفتن توان فرزندان است چراکه اگر مسوولیت محوله به آنان فراتر از توانشان باشد آن را پس می زنند و نه تنها چنین امری در آنان ایجاد شخصیت نمی کند بلکه موجب عدم خود باوری در آنان می شود.

 

حجت الاسلام وافی یادآور شد: نقش پدر در تربیت فرزند اساسی ترین و مهم ترین نقش است و این اشتباه است که نقش مادر را به عنوان اساسی ترین نقش بیان داشتند چراکه مادر نقش حامی و کمک کننده؛ هم برای فرزندان و هم برای پدر را در خانه دارد از این رو در بسیاری از موارد با ورود مادر در مسائل میان پدر و فرزند و تربیت آنان اوضاع تغییر می کند اما همه اینها در صورتی است که والدین در تربیت فرزند هماهنگ باشند و با اجرای سناریوهای تربیتی مختلف به صورت غیر مستقیم بر رفتار و کردار فرزند اثر مناسب بگذارند.

 

وی با اشاره به روایاتی از معصومین (ع) گفت: در آموزه های دینی داریم که پدر برای تنبیه فرزند خود فریاد بلند از راه دور بزند چراکه در این صورت فرزند احساس می کند وقتی پدر از دور چنین فریادی می کشد اگر نزدیک بود چه می شد؟ به اصطلاح با این کار حساب خود را کرده و متوجه خطایش می شود در چنین شرایطی نقش مادر این است که با آرامی به فرزندانش بگوید: هیس ساکت باشید مگر نمی بینید که پدر چقدر عصبانی است؟ وقتی مادر با فرزندان اینگونه برخورد کند فرزند بیشتر ابهت پدر را حس می کنند و پیش خود تصور می کنند که حتی مادر با این فریاد پدر ترسیده است لذا بیشتر حساب می برند.

 

حجت الاسلام وافی در ادامه بیان راهکار تربیتی افزود: برای پسران 12 الی 13 ساله خود حساب بانکی باز کنید و یک کارت عابر بانک برایش بگیرد و در برخی موارد مقدار کمی پول در آن واریز کنید و مسوولیت خرید چند چیز کوچک را به او محول کنید؛ اینگونه است که به او خود باوری می دهید چرا که در زمان های گذشته نیز پدران ما از این روش استفاده می کردند و به اصطلاح ما را مرد بار می آوردند.

 

وی بیان داشت: یکی از مهم ترین اصول تربیتی را می توان از این حدیث معصوم (ع) استخراج کرد که در پاسخ به این سوال که؛ چگونه فرزند خود را تربیت نماییم؟ فرمودند: نمی خواهد فرزندت را تربیت نمایی فقط مراقب باش که او را بد تربیت نکنی، از این حدیث بر می آید که چون فطرت انسان الهی و دارای سرشت نیک است از این رو اگر در معرض بدی ها قرار نگیرد همچنان پاک باقی می ماند؛ پس باید در این زمینه نیز دقت داشته باشیم.

 

این کارشناس امور دینی یادآور شد: از اصول تربیت این است که نا امیدی در آن نیست چراکه افراد بسیاری در طول تاریخ وجود داشتند که نشان دادند تا لحظه مرگ می شود به درست شدن انسانی امید داشت مانند حرّ که هدایت شد لذا نگوییم جوانان ما دین گریز اند و دیگر درست نمی شوند بلکه بگوییم چون دین را درست معرفی نکردیم از ما گریزان شدند چنانچه می بینیم همین جوانان در مجالس امام حسین (ع) شرکت می کنند و اهل بیت (ع) را دوست دارند.

 

وی در بیان راهکارهای اصلاح مشکلات اعتقادی برخی جوانان بیان کرد: باید به چنین افرادی دین واقعی را معرفی کنیم به هین منظور باید از کارشناسی با سواد، با سلیقه و دلسوز کمک بگیریم که مراجعه کننده را مانند فرزند خود بداند و او را یاری رساند.

 

حجت الاسلام وافی با بیان تاثیر برخی احکام مستحبی دین در زندگی خاطر نشان کرد: در اسلام اصلی به نام دقت وجود دارد که موجب افزایش حافظه در انسان می شود بنابراین می بینیم بسیاری از این امور مستحب موجب بالا رفتن میزان حافظه می شود چراکه افراد منظم و دقیق در انجام این امور ریز؛ به جهت دقتشان حافظه بهتری دارند.

 

وی در پایان با اشاره به خاطراتی از شهدا گفت: از شهدا بیشتر باید بگوییم جراکه مصداق تربیت واقعی آنان هستند و با اشاره به خاطرات آنان می توان درسهای تربیتی بسیاری بگیریم که در تربیت امروزمان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

گفتنی است در حاشیه این جلسه دو کتاب "من دیگر ما " نوشته عباس ولدی و کتاب "تربیت فرزند" نوشته آقای صفایی حائری از سوی این کارشناس گرانقدر معرفی شد تا حضار در زمینه های تربیتی از آن بهره مند شوند./9703/201/ب1

ارسال نظرات