۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۳۰۱۵۷۸
در نشست فصلی ائمه جماعات منطقه 9 تهران؛

راهکارهای ترویج و توسعه مفاهیم دینی در شهر تهران بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ ائمه جماعات منطقه 9 تهران در نشستی صمیمی راهکارهای تعامل بیشتر با مسؤولان شهری و ترویج و توسعه مفاهیم دینی در شهر تهران را بررسی کردند.
نشست فصلي ائمه جماعات منطقه 9 تهران حجت الاسلام والمسلمين ناصحي حجت الاسلام هاشمي حجت الاسلام صادق‌زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست فصلی ائمه جماعات منطقه 9 تهران غروب سه‌شنبه 19 آبان، با حضور حجج اسلام عبدالمقیم ناصحی عضو شورای شهر تهران، جواد صادق زاده رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، یوسف ناصری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه مصطفی خمینی، هاشمی امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) منطقه مهرآبا د جنوبی، جناب آقای سید علیرضا حسینی شهردار منطقه 9 تهران و جمعی از ائمه جماعت مساجد منطقه در مسجد صاحب الزمان(عج) مهرآباد جنوبی برگزار شد.



ناهنجاری‌های اجتماعی در ایام محرم غیرقابل تحمل است/لزوم بهره‌گیری از روحانیت در هیئات مذهبی

در بخش سخنران ویژه این مراسم حجت الاسلام ناصحی با اشاره به ماه محرم و صفر، گفت: ایام سوگواری امام حسین(ع) فرصتی است که مردم با حضور در مراسمات عزاداری و مجالس سیدالشهدا بتوانند به عزاداری بپردازند، در این خصوص نیز ما شاهد هستیم که مردم از این هیئات بسیار استقبال می‌کنند.



وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که مراسمات عزاداری و هیئات مذهبی ما را تهدید می‌کند این است که این مراسمات بدون حضور روحانی برگزار می‌شود، باید دستگاه‌های ذیربط همچون سازمان تبلیغات اسلامی تلاش کنند تا روحانیت در مجالس عزا حضور داشته باشند.



حجت الاسلام ناصحی در خصوص وظایف روحانیان، بیان داشت: باید به موضوعاتی همچون احادیث بسیار پرداخته شود، ضمن این‌که حوزه‌های علمیه و روحانیان تلاش خود را به‌کار بگیرند تا جلسات عزاداری با کیفیت بالاتری از نظر مفهومی برگزار شود.



عضو شورای شهر تهران با تقبیح برخی از ناهنجاری‌های موجود در جامعه، تصریح کرد: بسیار زشت و شرم‌آور است که عده‌ای در شب‌های محرم با ظواهر زننده در کنار دسته‌های عزاداری ظاهر می‌شوند، اما نکته اصلی اینجاست که اگر جلسات با ارزش و دارای کیفیت بالا از نظر مفاهیم عاشورا برگزار شود همین افراد نیز می‌توانند در مسیر صحیح قرار بگیرند.



حجت الاسلام ناصحی اضافه کرد: امسال در ایام سوگواری سالار شهیدان مواردی مشاهده شد که بسیار زننده و غیرقابل تحمل بود، افرادی با آرایش موی سر خود نام مبارک سیدالشهدا(ع) را بر روی سر خود حک کرده بودند که این اعمال به هیچ‌عنوان قابل پذیرش و تحمل نیست.



وی در خصوص جایگاه مراسمات سینه‌زنی و عزاداری، اظهار کرد: به‌طور کل نمی‌توان منکر ارزش و جایگاه مراسمات عزاداری شد، اما چه خوب است که روحانیان محترم بر اساس تعهدی که به حوزه‌های علمیه و جامعه دارند با روشنگری و امر به معروف موجبات رونق و غنای هرچه بیشتر مراسمات عزاداری شوند.



حجت الاسلام ناصحی ادامه داد: وقتی کسی به معارف امام حسین(ع) علم پیدا کرد از همه لحاظ کارهای خود را با معرفت انجام می‌دهد و حتی طبل زدن وی همراه با ثواب می‌شود.



عضو شورای شهر تهران با هشدار در خصوص نفوذ جریانات معاند در عزاداری‌ها، تاکید کرد: باید بسیار مراقب باشیم تا جریانات معاند و ایادی دشمن نتوانند مسیر عزاداری‌های ما را منحرف کنند، این‌ مقابله نیز بدون شک به‌جز همفکری و همراهی حوزویان صورت نمی‌گیرد.



وی با درخواست از سازمان‌های مختلف در خصوص توجه به جایگاه روحانیت، بیان داشت: باید نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، حوزه‌های علمیه، اوقاف و سایر نهادها دست به‌کار شوند و نگذارند مجالس عزای امام حسین(ع) بدون حضور روحانی برگزار شود.



حجت الاسلام ناصحی در خصوص پتانسل موجود در جوانان جامعه، گفت: بسیار رنج‌آور است که جوانان ما وقت زیادی را در مجالس عزا صرف می‌کنند اما آن‌طور که باید و شاید از این مجالس برداشت معنوی و معرفتی نمی‌کنند، در این خصوص باید گفت که وظیفه روحانیت این است که با تمام قوا در راه رونق معرفتی مجالس عزاداری گام بردارد.



عضو شورای شهر تهران در خصوص تخصیص بودجه به مساجد نیز، ابراز داشت: خواهش ما از مسؤولان ذیربط این است که بودجه‌هایی که برای مساجد اختصاص یافته به‌دست ائمه جماعات برسد تا آن‌ها بتوانند برنامه‌های مختلفی که مدنظر دارند را به ثمر برسانند، ضمن این‌که هرگز نباید کمک‌های مردمی نیز کهبه مساجد می‌شود را فراموش کرد.



وی ادامه داد: باید گفت که انصافأ بودجه‌هایی که در اختیار مساجد قرار می‌گیرد وضعیت مطلوبی دارد، در گذشته برای گرفتن بودجه مساجد با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کردند اما بنده و سایر همکارانم در شورای شهر تهران تلاش کردیم تا موضوع بودجه مساجد و نحوه اختصاص این بودجه‌ها بسیار سهل الوصول‌تر از گذشته شود.



حجت الاسلام ناصحی در پایان با پرداختن به موضوع جایگاه واقعی مساجد گفت: به‌طور کل ما مخالف حکومتی شدن و دولتی بودن مساجد هستیم، نگاه ما به مساجد این است که این پایگاه دینی یک نهاد مردمی است و باید تا همیشه مساجد و روحانیت مردمی باقی بمانند.



نگاه ویژه شهرداری تهران به امور مساجد/نظافت راهپیمایی اربعین بسیار اهمیت دارد

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام جواد صادق زاده با اشاره به بحث مصوبات اخیر در شهرداری تهران، گفت: تا پایان آذرماه تمام مصوبات شهرداری تهران در خصوص بودجه مساجد اجرایی می‌شود، اما نکته حایز اهمیت اینجاست که امروز شهرداری تهران و به‌طور کل کشور در شرایط بسیار بد اقتصادی قرار دارد و باید قدردان شهرداری باشیم که همچنان ردیف بودجه مساجد را حفظ می‌کند.



وی افزود: محمدباقر قالیباف علی‌رغم تمام مشکلاتی که شهرداری از نظر مالی دارد با نگاه ویژه‌ای که به مساجد دارد همچنان بودجه مساجد را حفظ کرده است.



حجت الاسلام صادق‌زاده در خصوص نیازسنجی مساجد، بیان داشت: باید معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد نیاز‌های مساجد را شناسایی کنند و در صدد رفع مشکلات مساجد برآیند.



رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با پرداختن به معضلات اجتماعی موجود در شهر تهران، تاکید کرد: یکی از معضلاتی که امروز تهران با آن رو به‌رو است بحث پسامندها و زباله‌های شهری است، در کشورهای پیشرفته جمع‌آوری زباله‌ها هر سه روز یکبار انجام می‌شود اما متاسفانه علی‌رغم هزینه بسیار بالای جمع‌آوری زباله این‌کار گاهی روزی تا چهار بار نیز در تهران انجام می‌شود.



وی ادامه داد: باید فرهنگ مربوط به رعایت نظافت شهری در تهران گسترش یابد و مردم در خصوص نحوه دور انداختن زباله‌های خود آگاه شوند.



حجت الاسلام صادق‌زاده با بیان مطلبی در خصوص رعایت نکردن نظافت در ایام محرم، تصریح کرد: در ایام ماه محرم و در حاشیه عزاداری‌ها پاکبانان زحمت‌کش با مشکلات فراوانی رو به‌رو می‌شوند که این اتفاق به هیچ عنوان زیبنده مجالس عزای امام حسین(ع) نیست.



رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در خصوص یک تجربه شخصی، ابراز داشت: یکی از پاکبانانی که به انجام وظیفه در ماه محرم می‌پرداخته و از قضا اهل تسنن نیز بوده است این ناهنجاری‌های نظافتی را به دستگاه سیدالشهدا(ع) نسبت می‌داده که این موضوع بسیار ناراحت کننده است.



وی ضمن انتقاد از برخی رسانه‌ها، تصریح کرد: متاسفانه در رسانه ملی و در پرداختن به مضوع انباشت زباله‌ها تمام تقصیرها به گردن شهرداری انداخته می‌شود، اما هرگز به این موضوع پرداخته نمی‌شود که اصولا از مبدا زباله‌های ما تفکیک تر و خشک نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود انباشت زباله‌ای و شیرآبه‌ها به محیط زیست آسیب وارد کند.



حجت الاسلام صادق‌زاده با تمجید از شهرداری تهران در خصوص اقدامات بسیار عالی برای آماده‌سازی مسیر راهپیمایی اربعین، اظهار کرد: سال گذشته حدود 20 میلیون زائر در کربلا حضور پیدا کردند، امسال نیز شهرداری تهران از یکماه قبل در سه شهر عراق حضور پیدا کرده است و با اجرای علمیات‌های مختلف عمرانی از قبیل تعویض آسفالت معابر، جدول کشی و ایجاد اماکنی برای توسعه پاکیزگی در شهرهای مسیر راهپیمایی مقدمات این‌کار حرکت عظیم مذهبی را فراهم می‌آورد.



وی ادامه داد: امسال حدود 3 هزار نیروی خدماتی از سوی شهرداری به راهپیمایی عظیم اربعین اعزام می‌شوند که این‌کار بسیار قابل تقدیر است، ضمن این‌که مشاهده شده است که نیروهای مردمی ایرانی نیز برای حفظ پاکیزگی مسیرهای راهپیمایی عظیم اربعین بسیار تلاش می‌کنند.



رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران ادامه داد: افتخار ما این است که در جایی کار می‌کنیم که یکی از دغدغه‌هایش نظافت و پاگیزگی شهرهایی همچون کربلا و نجف است.



وی با پرداختن به موضوع مهم دفاع از حرمین شریفین در کشور سوریه، تاکید کرد: بزرگترین افتخار ما این است که در کشوری زندگی می‌کنیم که رهبری آن در دست فردی است که بسیار آگاه می‌باشد، خدا را نیز شاکریم که هموطنان ما افرادی هستند که با تمام وجود دفاع از حرم خانم حضرت زینب(س) و سایر حرمین را وظیفه خود می‌دانند، به این دلیل باید گفت که خون شهیدان مدافع حرم بسیار ارزشمند است.



رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با اشاره به ابعاد مختلف جهالت گروه‌های تکفیری، گفت: هنگامی که گروه‌های تکفیری قبر حجربن عدی را شکافتند از جنازه سالم آن بزگوار پس از 1400 سال عکس گرفتند، همین نشان می‌دهد که آن‌ها متوجه عظمت شیعیان نیستند وگرنه قطعا از راه خود بر می‌گشتند، در خصوص سوریه نیز همین‌گونه است و اگر جوانان ما نباشند قطعا همین جسارت به قبور متبرکه آنجا خواهد شد.



حجت الاسلام صادق‌زاده در پایان با انتقاد از برخی تفکرات غلط در خصوص خانم رقیه(س)، تصریح کرد: باید تاسف خورد که عده‌ای وجود قبر متبرک حضرت رقیه(س) را در سوریه انکار می‌کنند، بنده بر اساس تجربه‌ زیستی خود از این بزرگوار معجزات و کرامات بسیاری را دیده‌ام و از برکت وجودی آن خانم بهره برده‌ام.



باید مراقب نفوذ دشمن باشیم

در قسمت دیگری از مراسم حجت الاسلام یوسف اصغری با بیان مطلبی در خصوص اقدامات مختلف شهرداری تهران، گفت: امروز شهرداری تهران از حالت یک سازمان خدماتی صرف خارج شده است و به‌طور متمرکز در جنبه‌های مختلف اجتماعی حضور دارد.



وی افزود: مسؤولان شهرداری و در رأس آنان دکتر قالیباف تفکری را دنبال می‌کنند که مدیریت جهادی نام دارد، همین طرز تفکر عاملی شده است تا نگاه ویژه شهرداری به فعالیت‌های دینی همواره حفظ شود.




رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه مصطفی خمینی در خصوص مسایل مالی مساجد، بیان داشت: مباحثی که در خصوص بودجه مساجد مطرح می‌شوند باید به‌صورت ساماندهی و نظام‌مند رفع و رجوع شوند.



حجت الاسلام اضغری تاکید کرد: بحث بودجه مساجد از این منظر باید مورد توجه قرار بگیرد که کارهای اجرایی مساجد بر اساس اولویت‌ها جلو رود، این‌طور نباشد که پول مساجد صرف کارهای غیر ضروری شود.



وی ادامه داد: در گذشته در بحث بودجه‌ها باید مساجد فاکتور ارائه می‌کردند، اما امروز با نگاه جدید این موضوع برطرف شده است، اما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که باید بودجه‌های تخصیصی باید بر اساس اولویت‌ها خرج شود.



حجت الاسلام اصغری در خصوص نحوه استفاده از بودجه‌ها، اظهار کرد: یک برنامه‌ریزی اصولی بر اساس نظارت مستمر و گزارش‌دهی صحیح می‌تواند مسأله بودجه مساجد را در مسیر مناسب قرار دهد.



رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه مصطفی خمینی با پرداختن به موضوع برجام، تصریح کرد: بحث برجام و موارد پسابرجام باید با تحقیق و بسیار اصولی در مساجد مطرح شوند زیرا این موضوع بسیار اهمیت دارد.



وی در خصوص فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص بحث نفوذ، تاکید: یکی از مواردی که به‌شدت مملکت ما را پس از برجام تهدید می‌کند موضوع «نفوذ» است، باید با نگاه بسیار دقیق این موضوع در مساجد تشریح شود، اما بسیار باید مراقب بود تا در راه این روشنگری‌های به‌هیچ عنوان دودستگی ایجاد نشود.‌



حجت الاسلام اصغری در خاتمه، گفت: مساجد باید در بحث‌های روز به‌طور آگانه مشارکت داشته باشند و با روشنگری خود در مقابل هجمه‌های دشمنان ایستادگی کنند، زیرا پایگاه مسجد می‌تواند در بسط و گسترش منویات مقام معظم رهبری بسیار موثر عمل کند.



قدردانی ویژه از شهرداری تهران

در این مراسم حجت الاسلام هاشمی در سخنانی کوتاه، گفت: موضوع مساجد و رسیدگی شهرداری تهران به امروز خانه خدا بسیار اهمیت دارد، از این‌رو وظیفه خود می‌دانیم از مسؤولان شهرداری تشکر ویژه داشته باشیم و برای این عزیزان از درگاه الهی طلب توفیق و بهروزی کنیم.



علم باید در سایه ارزش‌های دینی باشد

در بخش پایانی این مراسم مهندس سید علیرضا حسینی با پرداختن به موضوع علم در جهان مدرن، گفت: 19 آبان در تقویم جهانی با عبارت «علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاری شده است، این نامگذاری نشان می‌دهد که علم بسیار اهمیت دارد.



وی افزود: علم باید با فرهنگ و دین منطبق شود، زیرا ارزش‌های دینی می‌تواند علم را از گزند تحریف و رفتن به‌سوی وجوه منفی جلوگیری کند.



حسینی تاکید کرد: وقتی علم در مسیر صحیح خود قرار نگیرد قطعا به موضوعی تبدیل می‌شود که به بشریت آسیب می‌رساند و علیه ملت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.



شهردار منطقه 9 تهران در خصوص تعامل شهرداری تهران با مساجد، ابراز داشت: شهرداری تهران نه تنها در مسایل دینی، بلکه در وجوه فرهنگی نیز تلاش می‌کند تا با تعامل بسیار سازنده از ظرفیت مساجد به‌خوبی استفاده کند.



وی تاکید کرد: امروز مساجد و ائمه جماعات می‌توانند با نگاه دینی خود بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی را رفع و رجوع کنند، از این‌رو باید به این پایگاه دینی توجه ویژه‌ای شود.



حسینی در پایان با تشریح فعالیت‌های خود در منطقه 9 تهران، گفت: تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفته است تا منطقه 9 از نظر بافت شهری و مسایل فرهنگی به سطح قابل قبولی برسد اما موضوع بسیار مهمی که همچنان وجود دارد این است که مشکل بودجه مسأله‌ای است که در مسیر راه ما قرار دارد.



گفتنی است که جلسات هم‌اندیشی ائمه جماعات استان تهران با مسؤولان فرهنگی و دینی شهرداری تهران در سال‌های اخیر عاملی شده است تا ائمه جماعات بتوانند در فضایی بسیار صمیمی ضمن پیگیری مشکلات مساجد خود به بحث و تعامل با سایر روحانیان بپردازند، ضمن این‌که مشاهده شده است که این محافل دینی موتور محرکی شده است تا جهت‌گیری‌های فکری در مساجد در خصوص پرداختن به مسایل روز کشور در مسیری صحیح قرار بگیرد.



در طول ماه‌های اخیر نیز شهرداری تهران مراسمات مشابهی را در منطقه شرق تهران برگزار کرده است که این حرکت نیز در زمان خود با استقبال ائمه جماعات آن منطقه و مردم و اهلی شرق تهران رو به‌رو شد.



لازم به‌ذکر است که خبرگزاری رسا به‌عنوان تنها مرجع تخصصی در خصوص اطلاع‌رسانی مشکلات، مسایل و فعالیت‌های حوزویان در سال‌های اخیر با تمرکز بر نوع و سطح تعامل حوزویان و ائمه جماعات با دستگاه‌های مختلف اجرایی، در جهت اطلاع رسانی و نشر اخبار این تعاملات قدم‌های بسیار خوبی را برداشته است.



در خاتمه باید گفت؛ نیاز امروز جامعه در وجوه مختلف همچنان می‌تواند از طریق کانال روحانیت برطرف شود، چه خوب است که سابر نهادهای اجرایی همچون شهرداری استان تهران با برگزاری جلسات هم‌اندیشی با حوزویان در راه رفع و رجوع مشکلات جاری از منظر دین قدم بردارند.



این نشست با همکاری شهرداری منطقه 9 تهران، مسؤولان و امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) مهرآباد جنوبی و مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه مصطفی خمینی برگزار شد./856/503/ب1

ارسال نظرات