۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۳۰۶۶۸۱
مدیر سطح چهار مؤسسه تخصصی تبلیغ مطرح کرد؛

تحریف در ارزش گذاری‌ فرهنگی و برجسته‌سازی نیازهای کاذب از اهداف نفوذ دشمن

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پیشنمازی با بیان این که رسانه خطرناک‌ترین راه نفوذ فرهنگی دشمن است گفت: اصل شدن نیازهای کاذب به عنوان نیازهای اساسی و تغییر در ارزش گذاری‌ فرهنگی از شیوه‌های نفوذ دشمن است.
نفوذ فرهنگي نفوذ فرهنگي، جنگ نرم

حجت الاسلام سیدصادق پیشنمازی، مدیر سطح چهار مؤسسه تخصصی تبلیغ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه فرهنگ بیان داشت: فرهنگ، نمودی از رفتارهای فردی، اجتماعی، نحوه تعاملات، آداب و رسوم مبتنی بر ارزش‌های انسانی است؛ حقیقیت فرهنگ این است که در هر رفتار و تعاملی، پیش فرض‌هایی به عنوان شاخص‌های مورد قبول وجود دارند که در آن مسیر حرکت‌ها انجام می‌شوند.

 

وی ادامه داد: فرهنگ به جهت تعامل برون با درون نقش مهمی در شاکله سازی درونی انسان دارد؛ یعنی این که هویت درونی انسان را شکل می‌دهد؛ انسان با ویژگی‌های فرهنگی خود معرفی می‌شود و رفتار او درون را شکل می‌دهد به گونه‌ای که رفتار مثبت و منفی در درون تأثیر می‌گذارد و به مرور زمان همسان سازی را ایجاد می‌کند.

 

دشمن با تغییر فرهنگ به تدریج رفتارهای انسان را مبتنی با اهداف خودش سامان می‌دهد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که دشمن با تغییر فرهنگ می‌تواند به مرور زمان رفتارهای انسان را مبتنی بر اهداف خودش سامان دهد، گفت: اگر دشمن بتواند رفتارها را تغیر دهد، رفتارهای موجود را به سمت رفتارهای مورد قبول خود جهت خواهد داد و اگر انسان نیز تحت تأثیر نفوذ فرهنگی قرار گیرد به مرور زمان رفتار و آداب و رسوم آن مبتنی بر دیدگاه دشمن خواهد شد.

 

وی با تصریح بر این که نقش فرهنگ فرآیندی، آرام و زمان بر است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که نقش فرهنگ آرام است، انسان گاهی اوقات متوجه تأثیر پذیری فرهنگی خود نمی‌شود؛ رفتار هر انسانی مبتنی بر یک سری آگاهی و اطلاعاتی است که مورد قبول او می‌‌باشد و دلیل پذیرفتن رفتاری یا نپذیرفتن آن اطلاعاتی است که در او شکل گرفته است.

 

حجت الاسلام پیش نمازی با طرح سؤالی مبنی بر این که دشمن چگونه می‌تواند نفوذ فرهنگی کند، اظهارداشت: نفوذ فرهنگی دشمن تغییر داده‌ها و آگاهی‌ها مبتنی بر شاخصه‌های خودش است؛ افراد ایرانی بر اساس اطلاعات دینی دارای رفتارهای معرفتی خود می‌باشند؛ اما دشمن داده‌های جدیدی را تعریف و با یک چهره زیبا آن را معرفی می‌کند که به مرور زمان زیر ساخت رفتارها که آگاهی است را تغییر و در نتیجه مسلمانان بر اساس آگاهی که دشمن ایجاد کرده است رفتار می‌کنند.

 

وی با اشاره به راه‌های نفوذ فرهنگی خاطرنشان کرد: دنیای امروز دنیای ارتباطات است؛‌ به عبارت دیگر همه افراد در فضای تهاجمی اطلاعات قرار دارند و گروهی که بتواند اطلاعات خود را در افراد دیگر نهادینه کند آنها را به سمت خود جذب خواهد کرد؛ بنابراین دشمن تلاش فراوانی می‌کند که رسانه‌های دنیا را در اختیار خودش داشته باشد تا بتواند دراین فضا تأثیرگذار باشد.

 

مدیر سطح چهار مؤسسه تبلیغ حوزه علمیه با بیان این که دشمن در نفوذ فرهنگی حق را با باطل مخلوط می کند، اظهار داشت: دشمن به یک باره در برابر همه باورها مقاومت نمی کند؛ بلکه با مخلوط کردن حق و باطل مسیر ورود اطلاعات به ذهن را تسهیل می‌کند.

 

نیازسازی مبتنی بر دیدگاه غربی از شیوه‌های نفوذ فرهنگی است

وی با اشاره به شیوه‌های نفوذ فرهنگی دشمن بیان داشت: نیازسازی مبتنی بر دیدگاه غربی از شیوه‌های نفوذ فرهنگی است؛ انسان به مواردی مانند لباس، مسکن و خوراک نیازمند است که دشمن با تبلیغات، زیبایی غذاهای سالم و سنتی ایرانی را نابود کرده و فست فود را غذای سالم جلوه می‌دهد.

 

حجت الاسلام پیشنمازی بیان کردن نیازهای کاذب به عنوان نیازهای اساسی را یکی دیگر از شیوه‌های نفوذ دانست و گفت: حداقل امکانات می‌توانند نیازهای انسان را برطرف کنند و انسان با زندگی متوسط می‌تواند در آرامش زندگی کند؛ اما با نفوذ فرهنگی نیازهای کاذب به نیازهای اصلی تبدیل شده‌اند؛ در نتیجه زندگی به راحتی شکل نمی‌گیرد و ازدواج دچار مشکلات فراوانی شده است.

 

وی با بیان این که تغییر دادن شاخص‌های حق و باطل از درون جامعه اسلامی به جوامع غیر دینی یکی دیگر از شیوه‌های نفوذ است، تبیین کرد: در کشورهای اسلامی محورهایی وجود دارد که موردی را حق و عدالت و مورد دیگری را ظلم می دانند؛ اما به مرور زمان این شاخصه‌ها و محورها تغییر می‌کنند و دنیا اعلام می‌کند تروریست به دو گونه خوب و بد وجود دارد؛ زیرا معیار ظلم که شاخص شناخت تروریسم است را تغییر داده و گفته‌اند تروریست اگر دوست ما باشد خوب و در غیر این صورت بد است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تغییر شاخص پیروی از رهبری امت به پیروی از رهبری‌های فرامنطقه ای را از موارد نفوذ بیان کرد و اظهار داشت: پررنگ کردن اقتدار رهبری‌های فرامنطقه‌ای به مرور زمان روحیه تبعیت و رفتارهای متناسب با پیروی از رهبری امت را تغییر می‌دهد.

 

وی ادامه داد: دشمن بستری را پهن می کند که انسان نتواند به آسانی حق و باطل را شناسایی کند و شیوه چنین عملی اختلاف افکنی است؛ اختلاف افکنی فضای غبار آلودی در جامعه تشکیل می‌دهد و معیارها به راحتی تشخیص داده نمی‌شوند و انسان در پیروی از رهبران صالح دچار خطا می شود.

 

مدیر سطح چهار مؤسسه تخصصی تبلیغ با اشاره به تغییر پیش فرض های مورد قبول افراد جامعه دینی به جامعه غیر دینی از سوی دشمن، گفت: در ایام عزاداری امام حسین(ع) برخی با توجیه‌های واهی عزاداری را زیر سؤال برده‌اند، برای این که بتوانند به مرور زمان این ارزش را به ضد ارزش تبدیل کنند و نتیجه مطلوب خود را که سست شدن انسان‌های متدین در رابطه با عزاداری است را ایجاد نمایند.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال چادر که ارزش دینی است به مرور زمان تحت عنوان این که چادر محدودیت است و بی‌چادری آزادی است این شاخص را تغییر دادند؛ در این فضا یک سری از شاخص‌های ظاهری و سطحی جایگزین شاخص های باطنی و واقعی شده اند و نمونه آن ارزش گذاری فرهنگی دینی در مورد زنان است که در فرهنگ دینی کرامت، توانمندی و آرامش سازی زندگی زنان در خانواده ارزش است، اما به مرور زمان عریانی و بزک کردن ارزش جلوه داده می شوند./1324/ ت301/ف2

ارسال نظرات