۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۳۰۶۶۸۳
استاد حوزه و دانشگاه:

خانواده کلمه طیبه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام آقامیری خانواده را کلمه طیبه دانست و گفت: هر موجود پاک و پاکیزه کلمه طیبه است و خداوند می‌فرماید کلمه طیبه شبیه به شجره طیبه است و علما معتقدند خانواده شجره طیبه است.
حجت الاسلام حسين آقاميري، معاون مؤسسه سيره شهداي قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین آقامیری، شب گذشته در مجموعه فرهنگی رضوان، با بیان این که پدر و مادر پایه و اساس خانواده هستند، گفت: اینکه توسط برخی گفته می‌شود خدا مرد را برتر از زن قرار داده اشتباه است زیرا معیار تقرب به خداوند بر اساس آیات قرآن ایمان است و در فضای خانواده هم همین قاعده پا برجا است و خانواده نخستین کانونی است که یک انسان در آن قرار می‌گیرد

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: متأسفانه امروز حفظ خانواده دغدغه ما نیست و اگر این مسئله دغدغه بود کتاب‌های مربوط به خانواده در کتابخانه‌ها خاک نمی‌خورد و ما از این بی توجهی‌ها ضربه می‌خوریم.

 

وی خانواده را کلمه طیبه دانست و اظهار کرد: خداوند در آیه 24 سوره ابراهیم می‌فرماید کلمه طیبه مثل شجره طیبه است، برخی مفسرین کلمه طیبه را لا اله الا الله و برخی می‌گویند انسان مؤمن است اما جمیع مفسران معتقدند کلمه معنی وسیعی دارد که تمام موجودات را در برمی‌گیرد بنابراین به موجودات عالم کلمه الله گفته می‌شود و یکی از راه‌های خدا شناسی تفکر در دنیای پیرامونی است که سبب می‌شود انسان متوجه خالق شده و این همان توحید است.

 

حجت الاسلام اقامیری با بیان این که طیبه به معنای پاک و پاکیزه است، تصریح کرد: هر موجود پاک و پاکیزه کلمه طیبه است و خداوند می‌فرماید کلمه طیبه شبیه به شجره طیبه است و علما معتقدند خانواده شجره طیبه است.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: خانواده مکانی است که انسان‌ها در آن رشد می‌کنند و پدر و مادر به عنوان پایه اصلی خانواده باید به دنبال رشد همه جانبه فرزندان خود باشند همان طور که هرچه درخت بزرگتر می‌شود ریشه آن هم بزرگتر می‌شود خانواده نیز در حال رشد و نمو است و در خانه‌های ما باید رشد اتفاق بیفتد اما این رشد در برخی خانواده‌ها ناقص بوده چرا که رشد مادی و جسمی فرزند اتفاق می‌افتد اما روح او رشد پیدا نمی‌کند.

 

وی با بیان این که در خانواده اسلامی رشد روحی و جسمی همزمان اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: البته اسلام رشد روحی فرزند را بیش از رشد جسمی او مهم می‌داند اما برخی خانواده‌ها برای خوراک و جسم فرزند خود بیش از رشد روحی او وقت می‌گذارند که دلیل پناه بردن فرزندان ما به شبکه‌های مجازی کمبود محبت است زیرا در خانه و خانواده خود محبتی که در فضای مجازی می‌بینند را پیدا نمی‌کنند.

 

حجت الاسلام آقامیری در تشریح ویژگی‌های خانواده اسلامی گفت: خانواده اسلامی خانواده‌ای است که از ظاهر خانواده لذت می‌بریم و با توج به این که ثمره خانواده فرزندان است پیامبر می‌فرمایند فرزندانی تربیت کنید که مایه رحمت شما باشد نه مایه لعنت شما.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خانواده اسلامی منظم است و هرکسی جایگاه خود را می‌داند، امام صادق(ع) می‌فرمایند مسائل اقتصادی خود را به همسران خود نگویید چرا که این مسائل دارای فراز و فرود است و زن کشش این فراز و فرود را ندارد و این مصداق بی انظباطی است که زنان کارهای مردان و مردان کارهای زنان را انجام دهند امام صادق(ع) مدیریت داخل خانه را با زن دانستند، ریشه خانه پدر و مادر هستند و نباید بچه‌ها دعوای زن و شوهر را ببینند چرا که ریشه خانواده شل می‌شود اصل و ریشه شجره طیبه ثابت و محکم است به طوری که بادهای سهمگین نمی‌تواند آن را از بین ببرد و این شجره طیبه پربار است و همواره ثمر دارد و میوه دادن این شجره طیبه بی حساب نیست و مشمول قوانین آفرینش است.

 

وی با بیان این که اگر فرزندان خود را با قوانین اسلامی تربیت کردیم عاقبت به خیر شده و موفق می‌شوند، اظهار کرد: اما برخی پدر و مادرها راه را اشتباه می‌روند.

 

حجت الاسلام آقا میری خاطرنشان کرد: در مقابل کلمه طیبه کلمه خبیثه است که همان گفتار زشت و شوم و برنامه‌های گمراه کننده و انسان‌های خبیث هستند و امروز برخی از زندگی‌ها به کلمه خبیثه آلوده شده و خانواده‌ها اسیر برنامه‌های ویران کننده شده است و تعصبات بیجا از جمله این برنامه‌های ویران کننده است./867/203/ب3

 

ارسال نظرات