۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۳۰۶۸۹۳
حجت الاسلام رفیعی در حرم رضوی:

مسؤولان امانت دار مسؤولیت خویش باشند/ هدف افراد از کاندیداتوری رسیدن به منافع حزبی و خانوادگی نباشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی گفت: یکی از مصادیق امانت مسؤولیت است و بین نماینده مجلس و رییس جمهور در این زمینه فرقی نیست، بلکه همه مسؤولان باید امانت دار باشند و کسی که دارای این صفت است شایسته نمایندگی مردم است.
حجت الاسلام محمد ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، کارشناس دینی رسانه ملی، ظهر امروز در سلسله برنامه های تبلیغی ـ مذهبی حرم رضوی ویژه ماه صفرالمظفر با شرح زیارت امین الله اظهار کرد: زیارت امین الله از امام سجاد(ع) به ما رسیده که امام باقر(ع) فرزندشان از ایشان نقل کرده است و خواندن آن در همه حرم ائمه اطهار سفارش شده است.

 

وی تصریح کرد: در بحارالانوار آمده کسی که این زیارت را بخواند این زیارت برایش در صندوقی حفظ می شود و به محضر امام زمان تقدیم می شود.

 

حجت الاسلام رفیعی با بیان ویژگی های این زیارت عنوان کرد: تنها زیارتی است که دارای کمترین سلام به ائمه اطهار است و در ادامه تبدیل به دعا می شود و شاید کمتر زیارتی باشد که در آن به دعا می پردازیم در حالی که بیشتر زیارت ها اکثر عبارتاتشان به سلام به معصومان(ع)، انبیا و اوصیای الهی اختصاص داده شده است.

 

وی با بیان این که در زیارت امین الله در چند جمله به معرفی حضرت امیرمؤمنان(ع) پرداخته می شود، افزود: سلام بر شما ای امین الله که صفت پیامبر(ص) هم هست، در زیارت جامعه کبیره اهل بیت با صفت امین الله خطاب می کنیم که شما اهل بیت امانتداران الهی هستید.

 

امامت؛ امانتی نزد معصوم

کارشناس دینی رسانه ملی اظهار کرد: منظور از امانت درباره حضرت امیرمؤمنان(ع) و سایر ائمه امانت امامت است، کسی که رهبری جامعه را به عنوان امانت به او سپرده می شود و امام امانتدار آن است.

 

وی تصریح کرد: مفهوم دیگر امانت پیام، احکام و دستورات الهی است با این که با نبوت پیامبر(ص) به عنوان خاتم الانبیاء وحی تمام می شود ولی امامان با فرشتگان و عالم غیب در ارتباط هستند از این رو امام امانتدار همه امور،جان، مال، نفوس و نوامیس مردم نیز هست.

 

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: بنابراین منظور از امانت سه مفهوم و معنای امامت، پیام های الهی و امور مردم است که هر سه آن می تواند صحیح باشد.

 

امام؛ امانتدار مال و ناموس مردم

وی افزود: سلام بر امامی که حافظ اموال و ناموس مردم هستی به طور مثال امام علی(ع) در تقسیم بیت المال تفاوتی بین خواهرش و دیگران نمی گذارد زیرا تنها تفاوت مردم در میزان تقوای آنان نزد پروردگار الهی است و در تقسیم بیت المال تفاوتی ندارند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی متذکر شد: بنا به روایتی برای هرگونه ارتباط، رفاقت، معامله و ازدواج با فردی سه ویژگی را در او جستجو کنید و در صورتی که با شرم و حیاء، امانتدار، صادق و راستگو بود، شایسته ارتباط، معامله و ازدواج هست.

 

حجت الاسلام رفیعی گفت: تمام ویژگی های مثبت اخلاقی حائز اهمیت است، اما این سه ویژگی از حوزه های کلیدی در اخلاق است و ائمه اطهار امانت دار بوده اند و ما را به الگوگیری و پیروی از خود در زمینه توصیه کرده اند.

 

امانتداری مانع ارتکاب مسؤولان به حرام است

وی با بیان این که امانت مفهوم گسترده و مصادیق فراوانی دارد و منحصر به امانتداری اموال نمی شود، اظهار کرد: با توجه به نامه پنجم نهج البلاغه به یکی از فرماندان در خصوص مسؤولیت اجتماعی که امام علی (ع) به او متذکر شدند: «فرمانداری و مسؤولیت به گردن تو امانت است نه طعمه».

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به این که در آستانه انتخابات قرار داریم، متذکر شد: یکی از مصادیق امانت مسؤولیت است و بین نماینده مجلس یا رییس جمهور هم فرقی نیست بلکه همه مسؤولان باید امانت دار باشند.

 

وی افزود: برخی با این طرز تفکر کاندیدای نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی می شوند تا به اهداف و منافع شخی و خانوادگی خویش دست پیدا کنند، در صورتی که مسؤولان دولتی هرگونه سمت خود از ریاست سازمان ها تا فرمانداری، استانداری و نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را امانت بدانند، مرتکب حرام نمی شوند و از اموال بیت المال برای هزینه انتخابات استفاده نمی کنند یا برای انتخاب شدن آبروی دیگری را نمی ریزند.

 

ویژگی های مجالس پیامبر

کارشناس دینی رسانه ملی تصریح کرد: مشابه مجالسی که امروز ما داریم؛ خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و هیأت دولت، مجالس پیامبر(ص) مجلس نظامی، مجلس قضایی، مجلس مشورتی و اقتصادی بود که از امیرمؤمنان(ع) در عیون اخبارالرضا شیخ صدوق آمده است، حسین جان مجلس پیامبر(ص) دارای چهار ویژگی حلم، حیاء، صدق و امانت است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی ادامه داد: مجلس پیامبر(ص) مجلس؛ حلم و بردباری و حفظ آبروی هم بود، کسی بی ادبانه حرف نمی زد و حرمت ها حفظ می شد، آیا نماینده های مجلس ما امروز این گونه هستند؟ همچنین هیچ گونه دروغی در مجلس پیامبر اکرم اسلام(ص) گفته نمی شد.

 

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: کاندیدایی که دارای این چهار صفت، حلم، حیاء، صدق و امانت بود، شایسته نمایندگی دارد به او رأی دهید حتی اگر ناشناس بود.

 

نماز امانتی الهی است

وی با اشاره به یکی یکی دیگر از مصادیق امانت خانواده است، اظهار کرد: به مردان سفارش شده که زنان و فرزندان نزد شما امانت هستند از این رو همسران خود را با زبان و عملکردتان آزار ندهید و همسرداری شایسته یکی از ویژگی های انبیای الهی و معصومان(ع) بوده است.

 

حجت الاسلام رفیعی عیوب و اسرار مردم را یکی دیگر از مصادیق امانت برشمرد و افزود: روایتی از امام محمد باقر(ع) که در کتاب کافی شریف در این خصوص آمده است، کسی که میتی را غسل می دهد اگر نسبت به او امانتداری کند خداوند آن غسال را می آمرزد که منظور پوشاندن عیوب بدن میت است که تا قبل از مرگش خود می پوشانده است.

 

کارشناس دینی رسانه ملی مطرح کرد: پس باید نسبت به خانواده، عیوب و اسرار مردم، ناموس مردم، نماز و سمت و پست های حکومتی امانت دار باشیم؛ کسی که در نمازش کم می گذارد به نماز خیانت کرده است و روایت است که سارق ترین مردم کسی است که از نمازش سرقت کند.

 

وی با اشاره به این که هر نوع ارتباطی با نامحرم حتی از طریق فضای مجازی گناه است، بیان کرد: بخشی از بدحجابی ها مربوط به موی سر نیست بلکه زنان با اظهار اندام هایشان از طریق لباس های محرک، تنگ و کوتاه مسبب گناه در جامعه می شوند./1308/202/ب1

ارسال نظرات