۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۳۰۷۹۹۷
استاد حوزه و دانشگاه:

وحدت حوزه و دانشگاه عمیق و ناگسستنی است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد دهه غدیر کشور با اشاره به این که وحدت حوزه و دانشگاه عمیق و ناگسستنی و یک پیوند تاریخی دارد، گفت: حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگر و همانند دو بال و پر هستند که می توانند بلوغ و رشد علمی را در جامعه به نبوغ اعلی و تعالی درجه برسانند.
رييس ستاد دهه غدير کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمود نظری، رییس ستاد دهه غدیر کشور امروز در نشست خبری خود با رسانه های استان که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد با اشاره به این که وحدت حوزه و دانشگاه عمیق و ناگسستنی و یک پیوند تاریخی دارند، گفت: حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگر و همانند دو بال و پر هستند که می توانند بلوغ و رشد علمی را در جامعه به نبوغ اعلی و تعالی درجه برسانند.

 

وی با رد هر گونه فاصله میان حوزه و دانشگاه افزود: هیچ گاه بین عقلای قم و امنایی که دارای خرد جمعی هستند در علم و دانشگاه دو دستگی و تفرقه وجود ندارد چون هادیان راه و سکان داران سفینه بشری در تعالی درجه علمی باید در قل و عمل متحد باشند تا بتوانند در مسیر چراغ هدایت که قرار می گیرند راهنما باشند وگرنه اگر خود بخواهند عامل تفرقه و دودستگی باشند نمی تواند عامل تربیت باشند.

 

حجت الاسلام نظری افزود: از ابتدا تاکنون و تا زمانی که خرد ورزی و تفاهم تعادلی در علوم وجود دارد وحدت بین حوزه و دانشگاه یک وحدت عمیق و عریقی است که عاملان در این هدف اگر به صورت اختیاری نواقص افکاری دارند باید در میان خود حل کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که در جامعه باید این گونه بروز کند که وحدت بین حوزه و دانشگاه یک وحدت ناگسستنی و عامل رشد و ترقی حوزویان و دانشگاهیان است، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی وحدت میان این دو پایگاه علمی کشور به قیادت و زعامت معمار کبیر انقلاب امام راحل وامروز نیز تحت عنایات بی شائبه رهبر معظم انقلاب هر روز بیشتر تقویت می شود.

 

وی با بیان این که مقام معظم رهبری وحدت حوزه و دانشگاه را در جامعه امروز را یک اصل و عامل رشد و بالندگی علمی کشور می‌دانند، خاطرنشان کرد: ما باید این حسن تصادف بین حوزه و دانشگاه را برای دانشجویان، جوانان خردمند و دارای انگیزه نو یک تئوری مبارک بدانیم که دانشجویان در دانشگاه بتوانند این وحدت را تجزیه و تحلیل کنند و بسط و گسترش دهند که بسط آن می تواند عاملی  در هدایت و رشد علمی کشور شود.

 

رییس ستاد دهه غدیر کشور از آیت الله شهید مفتح به عنوان محور وحدت حوزه و دانشگاه یاد کرد و با بیان این که حوزه پس از پیروزی انقلاب به استقبال وحدت با دانشگاه شتافت، تصریح کرد: خوشبختانه با این تعامل یک خرد جمعی بزرگی در جامعه امروز به وجود آمد که این حسن تصادف عامل ترقی کشور است و دانشجویان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه نیز باید به فرموده رهبر انقلاب همدلی و همزبانی داشته باشند تا بتوانند این بار مسؤولیت فرهنگ و دانش را به خوبی به مقصد برسانند.

 

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری که درباره جریان نفوذ در حوزه و دانشگاه پرسیده بود، گفت: باید نسبت به سخنان رهبر معظم انقلاب در این باره بیشتر تأمل شود چون نظریه ایشان هم خبیرانه و هم بصیرانه است و مطالبی را که بیان می کنند هم فصل الخطاب و هم دارای نظریات عمیق است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که هیچ نزاع مبنایی میان حوزه و دانشگاه وجود ندارد، بیان داشت: اگر هم اختلاف نظری وجود دارد مقطعی است و هیچ تأثیری در اصل مسأله ندارد، اما بعضی ها به دنبال افتراق میان حوزه و دانشگاه هستند که این گونه نگاه ها از روی لجالت و دشمنی است.

 

حجت الاسلام نظری خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه موجب پیشرفت و تعالی علوم و فناوری در کشور خواهد شد، در حقیقت موتور علمی کشور با دستان طلاب و دانشجویان روشن خواهد کرد، دانشگاه از لحاظ ساختاری با متد روز ساخته شده است و با این روش می تواند در جامعه مؤثر باشد، حوزه نیز در عرصه های فکری، عقیدتی و عرصه علوم انسانی تأثیرگذار است. 

 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: فاصله گرفتن این دو نهاد علمی و بی بهره شدن دانشگاه از علوم اسلامی و نگرش غلط حوزه نسبت به دانشگاهیان موجب سلب اعتماد مردم نسبت به این دو قشر خواهد بود و در نهایت حوزه و دانشگاه نمی توانند از علوم و تجربیات یکدیگر برای تعالی و رشد استفاده کنند. 

 

حجت الاسلام نظری افزود: دانشگاه می تواند با استفاده از روحانیان خوش فکر و صاحب اندیشه که در حوزه های علمیه از لحاظ علمی و اخلاقی صاحب سبک و نظر هستند، بهره مند شود و علوم دانشگاه را از لحاظ اسلامی و فرهنگ دینی پیش ببرد و ذهنیت منفی میان حوزه و دانشگاه را از بین ببرد. 

 

وی با بیان این که در ادامه سخنان خود با بیان این که رهنمودهای مقام معظم رهبری در همه امور نقشه راه را برای جامعه ترسیم می کنند، ادامه داد: حوزویان و دانشگاهیان وظیفه دارند برای این که این دو محور اصلی دانش، فضل، خرد جمعی و علمی در مسیر صحیح قرار گیرد و همان رهنمودهای رهبری را نصب العین قرار دهند.


رییس ستاد دهه غدیر کشور بصیرت را عامل شناخت و رشد انسان در جامعه دانست و تصریح کرد: کسی که بصیرت و خرد جمعی نداشته و خبیر نباشد کسی انتظار ندارد که در جامعه اظهار نظر کند./950/202/ب2

ارسال نظرات