۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۳۰۸۸۲۷
استادحوزه و دانشگاه:

آغاز امامت امام عصر، شروع دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر(عج) است، بلکه آغاز دوره‌ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می‌آید.
آغاز امامت امام زمان

خانم اسماعیل زاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت: شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان بود که امام حسن عسکری(ع)، حضرت مهدی (عج)را فقط به یاران خاص خود نشان می دادند، از این رو تقریبا بعد از امام رضا(ع) بر اساس روایات و شواهد مختلفی شنیده بودند از نسل پیامبر اکرم(ص)، مهدی صاحب زمانی می‌آید که حکومت طاغوتیان را از بین می‌برد.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر(عج)است، بلکه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید.

 

اسماعیل زاده تصریح کرد: آغاز امامت آن حضرت،به مشیت الهی و برخی مصالح دیگر با غیبت همراه بود که به غیبت صغری مشهور است و تا سال 329هجری قمری به طول انجامید؛ پس از آن، مرحله جدیدی از غیبت که به دوره غیبت کبری معروف است، آغاز شد که تاکنون نیز ادامه دارد؛ این دوران، سخت‌ترین دوره امتحان مردم است، از این رو ارتباط مستقیم با امام برای همگان میسر نیست و نائب خاصی نیز وجود ندارد تا مردم بتوانند به وسیله او از آن حضرت کسب تکلیف و پاسخ پرسش هایشان را دریافت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: بشر در این دوره، به دلیل بى توجهى به ارزش هاى اصیل الهى و انسانى، با وجود برخوردارى از زندگى به ظاهر زیبا، آراسته و مدرن به زندگى نکبت‌بارى دچار مى‌شود، بدین معنا که هر چند شکم ها سیر و زندگى پر زرق و برق خواهد بود، ولى روح ها مضطرب، نگران و سرگشته است و از دست دادن هدف و فلسفه درست زندگى، یکایک افراد بشر را به یأس و ناامیدى کشنده‌اى دچار مى‌سازد‌.

 

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: براى پیشگیرى از دچار شدن به چنین وضعى رهنمودهاى بسیار مهمى از سوى پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) ارائه شده است؛ رعایت این موارد، سبب در امان ماندن از خطر انحراف است؛ زیرا پاىبند نبودن به احکام الهى و از دست دادن ثبات فکرى و اعتقادى صحیح، سبب آلودگى به فتنه هاى آخرالزمان خواهد شد.

 

اسماعیل زاده بیان اینکه امامان ما که همه در زمان خودشان تحت خفقان شدید حکومتی و شرایط امنیتی سخت بودند، افزود: امام حسن عسکری(ع) نیز در شرایط امنیتی خیلی شدیدی حفاظت می‌شدند و تمام رفت و آمدهایشان، ارتباط حضرت با یارانشان تماما کنترل می‌شد، از این رو امام حسن عسکری(ع) رسالتشان این بود برای محافظت از جان امام زمان(ع) جوری برخورد کنند که ولایت آن حضرت و تولدشان مخفی بماند به همین دلیل امام با عده معدودی از یاران خاص خود که آنها را می شناختندو مطمئن بودند ارتباط داشتند و امام زمان(عج) را به آن‌ها نشان می دادند تا بعدها افرادی وجود امام زمان(عج) را تکذیب نکنند.

 

استاد حوزه ودانشگاه اظهار کرد: برای ایجاد آمادگی در بین شیعیان است که امام عصر(عج) غیبت صغری دارند، بعد غیبت کبری،اگر حضرت مهدی(عج) فقط در غیبت صغری بودند ممکن بود حالت شک و سردرگمی برای شیعیان ایجاد کند؛ از این رو غیبت امام عصر(عج) حالت تدریجی داشت.

 

وی در پایان گفت: ما باید با انجام وظایف و تکالیف مربوط به دوره غیبت، بتوانیم در شمار منتظران واقعى آن حضرت باشیم./972/303/ب2

ارسال نظرات