۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۳۰۹۰۴۰
معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان:

تولید علم با تحقیق و کار پژوهشی امکان پذیر است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان با بیان این‌که اگر کار پژوهشی نباشد، تولید اطلاعات و تأسیس علوم متوقف می شود، گفت: فقدان محتوای علمی، ضعف استحکام علوم و سطحی بودن مفاهیم سبب ضعف کارهای آموزشی و عدم موفقیت در عرصه تبلیغ می‌شود.
حجت الاسلام انجم شعاع

حجت الاسلام علیرضا انجم شعاع، معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با بیان معنای لغوی و اصطلاحی پژوهش، گفت: بر اساس فرهنگ های لغت موجود پژوهش به معنای جست و جو، بررسی و هرگونه کاوش است که می تواند در مطلق هرگونه محتوا و یا محیط علمی و یا غیر علمی صورت گیرد.

 

وی با اشاره به معنای اصطلاحی پژوهش در دیدگاه مادی گراها و مکاتب فلسفه تجربی، افزود: در فضاهای علمی و مکاتب فلسفه تجربی پژوهش به معنای روش های حل مساله است و هر فرآیندی که نتیجه آن کشف موضوعی و یا تبدیل مجهولی به معلوم شود، پژوهش و یا تحقیق نامیده می شود.

 

این پژوهشگر علوم اسلامی با بیان دیدگاه پوزیتیویسم ها، گفت: در نگاه اثبات‌گراها و تحصل‌گرایان پژوهش به معنای روش های آزمون پذیر و یا آزمایش است؛ آن ها محیط تحقیق را در مسائل تجربی و محسوسات محدود می کنند، چرا که عقیده به اصالت ماده دارند و نگاه آن ها به علم محدود به امور مادی است.

 

وی با اشاره به دیدگاه عام و کلی تمام مکاتب فلسفی از کلمه پژوهش، افزود: در نگاه اکثریت و یا تمام مکاتب علمی نتیجه پژوهش و تحقیق تولید علم، تاسیس مفهوم، نو آوری و فناوری است.

 

این کارشناس مسائل مذهبی به تعریف کار پژوهشی اشاره داشت و تصریح کرد: در تعریف پژوهش باید ارتباط بین پژوهش و آموزش را دید؛ بر همین اساس با در نظر گرفتن ارتباط بین سه امر پژوهش، آموزش و تبلیغ می توان تعریف بهتر و کاملی از فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی ارائه کرد.

 

حجت الاسلام انجم شعاع اظهار داشت: هر جا علم و اطلاعاتی وجود دارد، دو رکن دیگر در اطراف آن وجود دارد، رکن اول تولید علم و یا بحث پژوهش و تولید مبانی علوم است و رکن دوم توزیع علم و یا بحث آموزش آن علوم تولیدی و گسترش آن مفاهیم و علوم است.

 

وی با اشاره به نقش تبلیغ در نظام علمی و تحقیقاتی، افزود: محیط تبلیغ بازار مصرف علوم و مفاهیم تولید شده در عرصه پژوهش و تحقیق است و هرگاه پژوهش ها و تحقیقات انسان کاربردی و مطلوب باشد، تبلیغ انسان نیز سودمند و مفید خواهد بود.

 

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به ارتباط نزدیک و تاثیرگذار فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی بر امور آموزشی و تبلیغی، گفت: اگر کار پژوهشی نباشد، تولید اطلاعات و تاسیس علوم متوقف می شود؛ فقدان محتوای علمی، ضعف استحکام علوم و سطحی بودن مفاهیم سبب ضعف کار های آموزشی و عدم موفقیت در عرصه تبلیغ می شود.

 

وی تاکید کرد: بر همین اساس اگر طلبه پژوهش گر نباشد نمی تواند پاسخ گوی نیازهای زمان، مشکلات علمی و شبهات دینی باشد؛ در نتیجه این طلبه توفیقی در پاسداری از مرزهای دینی و اسلامی نمی یابد و در عرصه تبلیغ دچار شکست و ضعف خواهد بود.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به محیط های پژوهشی، گفت: پژوهش در سه فضای پژوهش، آموزش و تبلیغ مطرح است و وقتی که ما می گوییم پژوهش در پژوهش یا پژوهش در آموزش منظور بررسی روش های پژوهشی و یا روش های آموزشی است.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان با اشاره به مبنایی ترین موضوع تحقیقاتی و پژوهشی، خاطر نشان کرد: بنیادی ترین موضوع پژوهشی که در عرصه پژوهش در پژوهش مطرح می شود، موضوع کیفیت فکر کردن، تفکر و چگونگی حل مسأله است.

 

حجت الاسلام انجم شعاع با اشاره به مهم ترین و اصلی ترین فضاهای پژوهشی، گفت: در عصر امروز برترین و اصلی ترین تجلی گاه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، مقاله نویسی است و مهم ترین شاخصه طلبه پژوهش محور، کمیت و کیفیت مقالات تولید شده از سوی طلبه است./9701/302/ب1

ارسال نظرات