۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۳۰۹۲۲۵
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛

نشست علمی «روح تشریع در اسلام» با نگرشی به سیره امام موسی صدر

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی روح تشریع در اسلام به منظور بررسی و بازخوانی کارنامه علمی و عملی امام موسی صدر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علیدوست برگزار شد.
امام موسي صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی روح تشریع در اسلام به منظور بررسی و بازخوانی کارنامه علمی و عملی امام موسی صدر پیش از ظهر امروز در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

لازم به توضیح است، سخنران این نشست حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمیه و دبیری این نشست را نیز حجت الاسلام علی اصغر نصرتی رییس اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برعهده داشت.

 

در ابتدای این نشست حجت الاسلام نصرتی به بررسی اجمالی کارنامه علمی و عملی امام موسی صدر پرداخت و پس از وی حجت الاسلام والمسلمین علیدوست سخنان خود را آغاز کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با بیان این که امام موسی صدر در عین محکم بودن در مجموع نگاهی با رأفت و رحمت دارد، خاطرنشان کرد: زمانی که رییس جمهوری کشور مسیحی از ایشان سؤال می کند آیا برای صحبت با مسلمان ها به این کشور آمده اید می گوید: آمده ام هم با مسیحی ها و هم مسلمان ها صحبت کنم که نشان می دهد اصل دین مداری برای ایشان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و ویژگی چهارم ایشان، قدرت بالا در پیرایش مفاهیم زاییده شده از دیگران است؛ به عنوان نمونه در آن زمان اندیشه سوسیالیسم در حال پیشرفت بود ولی ایشان مفاهیم را طوری معنا می کند که مفهوم اسلام پررنگ شود  و خاصیت پنجم و مهم وی، بی طرف بوده و خیلی تیز و صاحب تحلیل و برداشت های دقیق بوده است.

 

وی با اشاره به آیه الم تر کیف فعل ربک بأصحاب الفیل، که محمد بن عبدو آن را به وبا تفسیر می کند، اظهار داشت: ایشان چنان تحلیل می کند که جلوی تفکر اشتباه در ارتباط با وبا را می گیرد و بسیار جالب و عقلانی بحث اصلی را مشخص می کند و اعتقاد داشت در مطرح کردن مباحث، نه باید مفرطانه عقل گرا باشیم و نه مفرطانه به علم گرایی روی بیاوریم.

 

بازتاب سخنان امام موسی صدر در کنفرانس بین المللی 1973

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به مقاله ای که از امام موسی صدر در باب تشریع و شریعت اسلامی مطرح شده است، عنوان داشت: می خواهیم متن را با توجه به متن تفسیر کنیم چرا که جلسه امروز نقد و بررسی مقاله ای که ایشان در کنفرانسی ارائه داده است که عنوان آن «روح الشریعه الاسلامیة و واقع التشریع الیوم فی العالم الاسلامی» که در کنفرانس هفتم در سال 1973 مطرح شده و برای 42 سال پیش است و در آن زمان امام موسی 35 ساله است و این کنفرانس، نشست عظیمی است و اشخاص مهمی حضور دارند به گونه ای که نقل شده 975 مستمع بوده اند و 100 استاد مسلم در این مراسم حضور داشته و 10 روز ادامه داشته است و در این نشست صحبت های ایشان بازتاب خاصی پیدا می کند.

 

لازم به ذکر است، در پایان این نشست حاضران سؤالات خود را مطرح کردند و حجت الاسلام والمسلمین علیدوست به آنها پاسخ داد.

 

گفتنی است این نشست به همت اداره همکاری های علمی و پژوهشی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مؤسسه فرهنگی و تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد./1330/پ203/ف

ارسال نظرات