۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۳۱۰۴۰۶
وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

علوم انسانی باید نقش و جایگاه واقعی در توسعه جامعه ایفا کند

خبرگزاری رسا ـ وزیر علوم تحقیقات و فناوری، به دلیل فقدان اعتبارات و برنامه‌ریزی جامع و فرصت شغلی اشاره کرد و گفت: علوم انسانی در دهه‌های اخیر اگر چه در بعد کمی افزایش یافته اما نتوانسته نقش و جایگاه واقعی خود را در توسعه جامعه ایفا کند.
محمد فرهادي، وزير علوم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری پیش از ظهر امروز در جشن پنجاهمین سال تاسیس پژوهشگاه علوم انسانی که در محل همین پژوهشگاه برگزار شد، ضمن تبریک پنجاهیمن سال تاسیس پژوهشگاه گفت: جامعه انسانی نهادی زیستی و فرهنگی است که علوم انسانی هدایت‌گر فرهنگ و تعیین کننده روابط سیاسی و اجتماعی هر کشوری است.

 

فرهادی عنوان کرد: وقتی از اقتصاد سخن به میان می‌آید بلافاصله علوم فنی و مهندسی و امثال آن به ذهن متبادر می‌شود در حالیکه علوم انسانی مبنا و زمینه ساز توسعه همه جانبه و پایدار است.

 

وی افزود: در دنیای کنونی با عنایت به نقش مدیریتی علوم شاهد تجاری سازی و تبدیل ثروت از طریق علوم اجتماعی مانند جامعه شناسی، حقوق و علوم دیگر و سیاسی و روابط بین الملل هستیم.

 

فرهادی گفت: علوم انسانی نقش مهمی در تفکر انتقادی جامعه دارد و داشتن تفکر انتقادی از ملزومات توسعه یافتگی است واقعیت این است که دامنه علوم انسانی از دامنه سایر علوم گسترده‌تر و پیچیده‌تر است و یافتن راه حل برای مشکلات انسان پیچیده ساده نیست.

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: علوم انسانی در دهه‌های اخیر اگر چه در بعد کمی افزایش یافته اما نتوانسته نقش و جایگاه واقعی خود را در توسعه جامعه ایفا کند به دلیل فقدان اعتبارات و برنامه‌ریزی جامع و فرصت شغلی اشاره کرد.

 

فرهادی بیان داشت: البته در وزارت علوم و فن آوری بناست در زمینه مدل سازی در علوم انسانی و فن‌آوری‌های جدید کار شود که در اداره جامعه و حل مشکلات و مسائل آن تاثیرگذار باشد.

 

وی ابراز کرد: از نگاه تاریخی ما بر میراثی کهن تکیه زدیم در حوزه علوم انسانی بر اخلاق و معنویت متکی بوده است در اشعار شاعران بزرگ ما اخلاق موج می زند این وظیفه شما است که از دل این مراث کهن برای آینده علوم انسانی نظریه پردازی کنید و البته باید به علم روز نیز مجهز باشید.

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: سیاست دولت یازدهم تقویت دانشگاه‌ها و هدایت آنها به سمت و سوی حل مشکلات کشور است که این امر را می توان به پژوهشگاه ها نیز تعمیم داد، که ما انتظار داریم پژوهش خود را به سمت و سوی حل مشکلات علوم انسانی ببرند.

 

فرهادی عنوان کرد: امرزو پژوهشگاه باید بر تاثیر فن‌آوری های نوین در سبک زندگی به آینده‌پژوهی دست زده و سبک زندگی ایرانی اسلامی بر مبانی دینی را طراحی کنند.

 

وی گفت: انتظار دیگر از پژوهشگاه این است که نقش موثر در تولید علم جهانی داشته باشند امروز شاخص‌ها نشان می‌دهد تولید علم ایران در جهان کم است، امروز 50 درصد نشریات علوم انسانی هستند اما تاثیر و آثار بین المللی آن اندک است.

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: برنامه ما حمایت از توسعه نشریه‌های علمی در سطح بین‌المللی و ارتقا آنها است.

 

فرهادی بیان داشت: در زمینه پژوهش هم مشکلات اجتماعی فرهنگی و مردمی زیاد است که باید سرفصل کار باشد در این زمینه مراکز زیاد است.

 

وی ابراز کرد: پژوهشگران باید در جریان تولید علوم انسانی بومی بیش از بیش فعال باشند و این توان را به جهانیان نشان دهند، ارتباطات خوبی با دنیا برقرار می‌کنیم هیات‌هایی از کشورهای اروپایی مشتاق هستند که در زمینه علوم انسانی با ما همکاری داشته باشند.

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این پژوهشگاه در تربیت اندیشمندان و محققان با تکیه بر میراث ایرانی و اسلامی موفق باشد./807/202/ب3

ارسال نظرات