۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۳۱۱۲۹۳

انقلاب رنگی یا براندازی نرم‎

خبرگزاری رسا ـ تمدن جدید غرب، در طول چند صد سال اخیر ، بر اساس خوی استکباری و استعماری خود، در همه کشور های دنیا دخالت های ظالمانه کرده تا از آنها در جهت تأمین منافع خود بهره برداری کند.
براندازي نرم در ايران

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، تمدن جدید غرب ، در طول چند صد سال اخیر ، بر اساس خوی استکباری و استعماری خود ، در همه کشور های دنیا دخالت های ظالمانه کرده تا از آنها در جهت تأمین منافع خود بهره برداری کند . در بیش از صد کشور دنیا ، برای تغییر نظام سیاسی دست به اقدامات نظامی زده و حکومت های بسیاری را که خواستار منافع ملی خود بوده اند سرنگون کرده است . آمریکا که دیرتر از اروپایی ها وارد میدان استعمارگری شد، تاکنون در پنجاه کشور دنیا برای تغییر حکومت ، مداخله نظامی، سیاسی و اقتصادی کرده که نمونه بارز آن کودتای آمریکایی 28 مرداد در کشور ایران است . قرن بیستم، قرن بیداری ملت ها و آغاز انقلاب های ضد استعماری و استقلال طلبی بود ، انقلاب مشروطه ایران اولین انقلاب این قرن و انقلاب اسلامی آخرین حلقه از انقلاب های قرن بیستم بود . مراکز تحقیقاتی دنیای غرب، مطالعات گسترده ای پیرامون انقلاب های قرن بیستم از جمله انقلاب مردم هند انجام دادند تا علت پیروزی این انقلاب ها را کشف کنند.

 

می خواستند بفهمند چه مولفه هایی سبب می شود مردم یک کشور بتوانند بدون بودجه، امکانات و سلاح ، یک حکومت ثروتمند تا دندان مسلح و متکی به حمایت های همه جانبه غرب را تغییر دهند . آنها در تحقیقات خود می‌خواستند پاسخ این سئوال را بیابند که آیا غرب می‌تواند با الگوبرداری از همین مؤلفه ها و با طراحی یک نوع انقلاب مصنوعی ، حکومت های مخالف آمریکا را سرنگون کند . نهایتاً مؤسسات پژوهشی مرتبط با وزارت امور خارجه، تمامی تجربه های دوران جنگ سرد و تمامی تحقیقات مربوط به انقلاب ها را درمعرض بررسی های کارشناسانه اساتید و صاحبنظران قرار دادند تا آنها بتوانند از این داده ها ، خروجی مورد نیاز را که شیوه جدید بر اندازی است حاصل کند . شیوه ای که بتواند جایگزین شیوه های پر هزینه و کم دوام گذشته شود.

 

 اولین کسی که مطالعات اساسی در این زمینه انجام داده و نظریه پرداز اصلی و پدر انقلاب های نرم محسوب می شود ، آقای جین شارپ استاد ممتاز دانشگاه ماساچوست بود که از اواسط قرن بیستم تحقیقات خود را در مورد جنگ نرم ، کودتای بدون خشونت و انقلاب بدون خونریزی آغاز کرد . ا و و همکارانش با تمرکز بر جنبش بدون خشونت ماهاتما گاندی در هند موفق شدند اولین الگوی انقلاب نرم و بر اندازی نرم را برای دولت آمریکا طراحی نمایند . در این شیوه جدید، بدون هزینه های سنگین ،بدون تلفات بالا و بدون نفرت آفرینی کودتاهای نظامی و با تمرکز بر فن آوری های جدید مخابرات و ارتباطات ، امکان براندازی حکومت های مخالف آمریکا حاصل می شد.

 

جین شارپ در سال 1983 موسسه آلبرت اینشتین را با هدف تحقیق وپژوهش و آموزش انقلاب نرم تاسیس کرد . دو کتاب معروف او تحت عنوان های "آموزش براندازی نرم" و "از دیکتاتوری تا دموکراسی" در سال 1994منتشر شد.

 

پس از فروپاشی نظام کمونیستی شوروی و تجزیه شدن آن ، کشور های جدیدی به وجود آمدند که مستقل بودند و گرایشی به اردوگاه غرب نداشتند ، این کشورها هدف های جدید آمریکا در منطقه شدند .

 

آمریکا از جنگ جهانی دوم در آرزوی تسلط بر منطقه ی آسیای میانه بود و حالا در شرایط جدید که راهبرد جنگ سرد جدیدی با روسیه و چین راهم در سر می پروراند، برای تحقق آرزوی خود وارد عمل شد .  

 

شرائط منطقه کاملا مهیا بود تا طرح انقلاب نرم یا کودتای نرم که بعدا انقلاب رنگی یا انقلاب مخملی نام گرفت به اجرا گذاشته شود . با عملیاتی شدن این الگوی جدید براندازی ، آمریکا موفق شد ظرف مدت 15 سال در 5 کشور آسیای میانه با کمترین خسارات و تلفات ، حکومت های مستقل را واژگون و حکومت های وابسته به خود را روی کار آورد . چکسلواکی (1989)، صربستان (2000)، گرجستان(2003) ،اوکراین(2004) و قرقیزستان(2005) ، کشورها ی آسیای میانه هستند که این طرح در آنها با موفقیت به اجرا درآمد .

حکومت میانمار در جنوب شرق آسیا نیز با همین شیوه تغییر کرد ) . در 5 کشور لبنان ، ایران ، روسیه ، ونزوئلا و بلاروس نیز طرح کودتای نرم به اجرا در آمد ولی به موفقیت نرسید ( 2011.

 

بیش از هشتاد مؤسسه تحقیقاتی ، سیاسی و آموزشی ، با سرمایه گذاری های کلان دولت‌آمریکا و سرمایه داران بزرگ این کشور مسئولیت برنامه ریزی ، رهبری فکری ، آموزش کادر ها ورهبری عملیاتی انقلاب های نرم در سراسر جهان را به عهده دارند . مؤسساتی مثل بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی ، بنیاد فرهنگی ناتو ،بنیاد مشارکت خاور میانه ، بنیاد جامعه باز (جورج سوروس) ،بنیاد علوم انسانی ، بنیاد سیرا ،مؤسسه آلبرت اینشتین(جین شارپ) ، خانه آزادی ، مؤسسه رند ، مؤسسه وودرو ویلسن و مرکز بین المللی مبارزات غیر خشونت آمیز .

 

در سال 2006 کنگره آمریکا مبلغ 124 میلیون دلار بودجه برای تشکیل سپاه واکنش سریع اختصاص داد . سپاه واکنش سریع یک سپاه متشکل از نظامیان نیست ، بلکه سپاهی است متشکل از برجسته ترین دیپلمات ها و روشنفکران و نظریه پردازان کودتای نرم و برجسته ترین چهره های روشنفکری دانشگاهی و رسانه ای غربگرا در داخل و خارج کشورهاست .

 

این سپاه ، طوری طراحی شده که با زمینه سازی های مقدماتی بتواند در وقت مناسب ، در کمترین زمان ممکن و با قدرتی بالا ، عملیات تهاجمی گسترده برای براندازی نرم را در کشور مورد نظر به اجرا در آورد . قابل تأمل است که برای سال 2016 یعنی امسال ، کنگره‌آمریکا بودجه انقلاب نرم را به بیست برابر یعنی دو میلیارد و سیصد میلیون دلار افزایش داده و وزیر امور خارجه‌آمریکا ، مسئول اجرای آن معرفی شده . آیا برای مقابله با سپاه واکنش سریع‌آمریکا که امروز در مقایسه با سال 88 بیست برابر شده . اقدام مشابهی انجام داده ایم . آیا مجلس ما بودجه جنگ نرم را بیست برابر کرده است . آیا پایگاه های دشمن در میان مسئولین و روشنفکران و رسانه ها شناسایی و به مردم معرفی شده است تا مردم هنگام اوج گیری فتنه که گرد و غبار ، قدرت دید را کاهش می دهد بتوانند با بصیرت دوست را از دشمن تشخیص دهند .

 

آیا احزاب اصلاح طلب واقعی با وضوح ، مرز خود را با کودتاگران سال 88 مشخص کرده اند تا هواداران ، آنها رابشناسند و به صفوف خود راه ندهند یا هنوزهم بلاتکلیف اند و مثل سال 88 سکوت و ملاحظه کاری را ترجیح می دهند . عدم موضع گیری صریح اصلاح طلبان در مورد جریان ها و شخصیت های بر انداز سال 88 ، به این معنا است که آنها هنوز هم تمایل دارند با ترکیب در هم آمیخته ای از براندازان و اصلاح طلبان به صحنه آیند و از سرمایه اجتماعی هر دو جریان استفاده کنند .

 

این راهبرد اگر در سال 88 با اغماض یک خطا محسوب می شد ، امسال بدون تردید یک خیانت علنی و عامدانه است .این هشدار از درون جبهه اصلاحات هم به گوش می رسد .آقای محمد رضا تاجیک در مصاحبه اخیر خود گفته است :

"معتقدم که در تحقیق و تحلیل نهایی ، یک جریان یا حزب یا نظام اندیشه و گفتمان باید از نوعی میدان گفتمانیت برخوردار باشد. یعنی نمی‌تواند در هر لحظه همه‌چیز باشد. جایی باید تشخص و هویت داشته باشد. جایی باید درون و برون ایجاد شود و خودی و دگر به وجود‌ آید. در غیر این صورت افراد نمی‌توانند با معنای این جریان سیاسی ارتباط برقرار کنند.

 

   در حال حاضر خودی و غیر خودی جریان اصلاحات مشخص نشده. این جزء اولویت‌ها هست که خود ودگر خودمان را تعیین کنیم ..... وقتی این اتفاق نیفتاده دیگر راه چاره‌ای باقی نمانده و باید هزینه هر گرایش و کنشی به نام اصلاحات را بپردازیم. از کسی که به نام اصلاح‌طلبی می‌رود و با فرح پهلوی ملاقات می‌کند تا کسی که با خارج از کشور می‌بندد، تا کسی که در پشت تریبون رسانه‌های خارجی می‌خواهد نظام را براندازی کند ... پس از ماست که برماست.

 

اگر این مرزبندی مشخص شود هر کسی نمی‌تواند در واکنش به هر مسئله کوچکی به دامن رادیکال‌ترین اپوزیسیون خارج کشور پناه ببرد .... ما اول باید بگوییم چیستیم و کیستیم. نمی‌توانیم در عین حال همه کس و همه‌چیز باشیم. جایی باید خودمان را تعریف کنیم که مردم بدانند با که رابطه برقرار می‌کنند و می‌فهمند این طیفی که در خارج کشور نشسته‌اند و صدای‌شان از آنجا بلند شده و به پناه اپوزیسیون برانداز رفته‌اند اصلاح‌طلب نیستند و در دایره اردوگاه اصلاحات جایی ندارند."

 

انتخابات دارد به مراحل حساس خود می رسد و اصلاح طلبان هنوز مرز خود را از برانداز ها جدا نکرده اند . پس باید به ملت ایران و مسئولین هم حق بدهند که حساب آنها را از کودتا گر ها جدا نکند .

 

اکنون باید دید اصلی ترین ابزار هایی که   برای اجرایی شدن پروژه کودتای نرم مورد استفاده آمریکا قرار می‌گیرند کدام اند .

1 مهم ترین ابزارهای کودتای نرم ، رسانه های جهانی ، شبکه های اجتماعی و امکانات ارتباطی جدید هستند که می‌توانند نقش تصمیم سازی برای رهبران کودتای نرم ، نقش آموزشی برای مدیران میانی کودتا نقش فضاسازی و هیجان آفرینی برای افکار عمومی و نقش مدیریت لحظه به لحظه برای نیروهای میدانی ایفا کنند.

 

2 ابزار بعدی ، آن دسته از مسئولین کشورند که به‌آمریکا گرایش دارند ، مواضعی شبیه‌آمریکا اتخاذ می‌کنندو حاضر نیستند دیدگاه های رهبری را محقق کنند . آنها چه آگاهانه این راه را انتخاب کرده باشند و چه ناآگاهانه ،باید بدانند در جدول‌آمریکا حرکت می‌کنند و خواسته‌آمریکا را محقق می کنند . اصل سوم قانون اساسی‌آمریکا می‌گوید هرگونه کمک و مساعدت به دشمن خیانت محسوب می شود . اگر در قوانین کشور ما نیز معنای خیانت به این روشنی بیان شده باشد ،تشکیل دادگاه ویژه خیانت یک ضرورت است.

 

3 ابزار دیگر ،آن دسته از روشنفکران و احزاب سیاسی هستند که ضمن گرایش به غرب ، با نظام داخلی زاویه داشته و آمادگی دارند در جهت تحقق سیاست های‌آمریکا نقش مؤثر ایفا کنند .آنها در حقیقت بلند گوی‌آمریکا در بین ملت خود هستند.

 

4 یکی از ابزارهای مهم انقلاب مخملی ، تشکل های مدنی پراکنده یا جنبش های اجتماعی خوشنام هستند که عضویت در آنها برای مردم عادی آسان و جذاب است ، مثل جنبش دانشجویی ، جنبش زنان ، جنبش محیط زیست ، جنبش ضد نژاد پرستی و جنبش دفاع از حقوق کودکان . در انقلاب های نرم ، در مقاطع حساس ، اینگونه تشکل ها مورد طمع واقع می شوند تا از طریق وسائل ارتباط جمعی و رسانه های ارتباطی جدید مدیریت شده و در خدمت انقلاب نرم قرار گیرند.

 

5 تمامی احزاب و شخصیت های اپوزیسیون نظام در داخل و خارج کشوربا تمام ظرفیت در خدمت پروژه انقلاب نرم قرار می‌گیرند.

 

6 ابزار بسیار تعیین کننده انقلاب نرم در همه کشورها ، رسانه های غربگرای داخل کشور اند که هماهنگ با اطاق فکر انقلاب نرم عمل می کنند. آنها مجری دستور العمل ها ی صادره هستند و نقش مؤثر ایفا می کنند .

 

7 سرمایه داران متمایل به غرب و مرتبط با نظام سرمایه داری آمریکا به دلیل ارتباطات گسترده ،قدرت شکل دهی به اعتراضات خیابانی را دارند و نقش کلیدی در تحقق کودتای نرم ایفا می‌کنند.

 

 از آنجا که در کشور های مختلف جهان انقلاب هایی مشاهده می شود چگونه باید یک انقلاب حقیقی و مردمی را از یک انقلاب مصنوعی و رنگی تشخیص داد ؟/998/102/ب3

منبع: روزنامه رسالت

 

 

ارسال نظرات