۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۳۱۱۶۰۷
استاد حوزه علمیه مازندران:

سیره امام حسن عسکری باید الگوی عملی جامعه امروز باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امام حسن عسکری(ع) در پاسخگویی به شبهات در افکار عمومی و همچنین تقویت وحدت میان مسلمانان تلاش های گسترده ای انجام دادند، گفت: سیره علمی و عملی آن امام همام باید الگویی برای جامعه امروز باشد.
جشن امام حسن عسکري

حجت الاسلام زین العابدین زارع استاد حوزه علمیه مازندران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با تبریک فرا رسیدن میلاد امام حسن عسکری(ع)، اخلاق الهی و سیرت نبوی آن امام همام را موجب نفوذ معنوی گسترده ای در بین مردم دانست و گفت: این عامل باعث می شد که وقتی امام از منزل بیرون می آمدند، مردم جهت دیدار و پرسیدن سؤوالات خود، در برابر منزلشان صف می کشیدند.

 

وی زمینه سازی برای دوران غیبت امام عصر(عج) را جمله مهم ترین اقدامات امام حسن عسکری(ع) دانست و افزود: آن امام همام در همین راستان روایاتی را که از زمان اهل بیت(ع) در خصوص دوران غیبت و ظهور بیان شده بود را جمع آوری کرد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: امام حسن عسکری (ع)، مباحث غیبت را که بر اساس کلام اهل بیت (ع) و پیامبرگرامی اسلام (ص) بیان شده بود، بین عموم مردم تبیین می‌کردند و نشر می‌دادند تا مردم با فضای بحث غیبت آشنایی داشته باشند.

 

حجت الاسلام زارع با اشاره به برنامه های ایشان برای آماده سازی مردم برای دوران غیبت اظهار داشت: امام هادی(ع) و حضرت امام حسن عسکری(ع) تنها با یاران خاص و کسانی که برای حل مشکلات زندگی مادی و دینی خود به آنها مراجعه می کردند، معاشرت می کردند تا بدینوسیله مردم را به خو گرفتن به دوران غیبت حضرت مهدی (ع) وادار کنند تا پیش آمدن دوران غیبت در نظر آنان عجیب نیاید.

 

وی ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) با درک این نکته که عادات مردم به ادراکات حسی و پذیرفتن مسائل ملموس و طبیعی، آمادگی آنان را برای پذیرفتن امامت یک امام دور از نظرها، که آمیخته به نوعی «غیبت» است، مشکل می سازد؛ با زمینه سازی تدریجی از طریق آماده سازی خواص و یاران حضرت در جریان تولد مهدی موعود (عج) و محدود کردن تماس مستقیم شیعیان با آن حضرت، آنان را برای انجام تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیرمستقیم با امام آماده می ساخت.

 

حجت الاسلام زارع با اشاره به فعالیت های ایشان در زمینه تبیین اندیشه های صحیح اسلامی افزود: امام حسن عسکری(ع) در مدت شش سال امامت، آثار مهمی از تفسیر قرآن و نشر احکام و بیان مسائل فقهی و جهت دادن به حرکت انقلابی شیعیانی که از راه های دور برای کسب فیض به محضر امام(ع) می رسیدند، بر جای گذاشت به نحوی که در زمان امام یازدهم تعلیمات عالیه قرآنی و نشر احکام الهی و مناظرات کلامی جنبش علمی خاصی را تجدید کرد.

 

وی همچنین اظهار داشت: مواضع علمی امام حسن عسکری (ع) و پاسخ‌های قاطع در مناظره و گفت وگوهای موضوعی در برابر شبهه‌ افکنی ها و افکار الحادی و همچنین بحث‌های علمی، روز به روز شخصیت آن حضرت را بارزتر نشان می‌داد.

 

حجت الاسلام زارع اضافه کرد: امام حسن عسکری(ع) در فرصت‌های مناسب تلاش می‌کرد تا شیعیان را با جانشین خویش آشنا کرده و زمینه امامت حضرت ولی‌عصر(عج) را آماده کند تا به این وسیله موضوع امامت حضرت مهدی(عج) را برای پیروان آن حضرت مشخص شود.

 

وی با بیان این‌که امام یازدهم شیعیان جهان همانند سایر امامان معصوم شیعه در زمینه تربیت شاگردان اهتمام خاصی داشت، اضافه کرد: آن حضرت شیعیان مخلص و انسان‌های شایسته و با استعدادی را برای تبلیغ معارف متعالی اسلام و نشر و گسترش فرهنگ اسلامی تربیت و آنان را برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی مخالفین و مناظرات علمی و گسترش احادیث اهل بیت (ع) آماده ‌کرد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امام حسن عسکری(ع) در پاسخگویی به شبهات در افکار عمومی و همچنین تقویت وحدت میان مسلمانان تلاش های گسترده ای انجام دادند، خاطرنشان کرد: سیره علمی و عملی آن امام همام باید الگویی برای جامعه امروز باشد.

 

حجت الاسلام زارع در ادامه سخنان خود با بیان این که تأمل در زندگی و ابعاد حیات طیبه این امام بزرگوار و مظلوم روشنگر حقیقت‌های تلخی است که در زمان امام عسکری(ع) اتفاق افتاده است، افزود: جایگاه امامت و ولایت در تفکر اسلام شیعی جایگاهی بسیار رفیع و با عظمت است و سیره اهل بیت(ع) همچون چراغی روشن برای هدایت بشریت است. 

 

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: امام حسن عسکری(ع) از آنجایی که وظیفه اش حفظ و حراست از دین و دین داری بود حتی در زندان هم از این امر غافل نبودند و کارهای بزرگی از جمله تربیت شاگردانی که هرکدام در بحث صیانت از دین و دینداری و تبلیغ ارزش های دینی نمونه اند، انجام دادند.

 

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که امام حسن عسگری(ع) شاگردان خود را به نوشتن و تألیف تشویق می کردند، گفت: ایشان پیرامون این موضوع بیان فرمودند: هرکس کتابی نوشته و آن کتاب مایع هدایت عده ای بشود به عدد هر کلمه آن کتاب نوری شده و برای رهایی از دغدغه های روز قیامت به کمکش می آید.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که معرفی شخصیت و سیره والای ائمه معصومین(ع) سبب آگاه سازی همه اقشار جامعه از کرامات و فضائل این بزرگواران می شود، خاطرنشان کرد: ترویج جایگاه و شخصیت والای ائمه معصومین امروز به عنوان یک اصل اساسی است که باید با برنامه ریزی مدون و سازمان دهی شده در راستای آن حرکت کرد. 

 

وی با اشاره به شخصیت امام عسکری(ع) و شرایطی که در آن برهه از زمان وجود داشت، افزود: با توجه به این امر حضرت راه مستقیم عترت و شیوه صحیح تفسیر قرآن را به مردم و به ویژه برای اصحاب بزرگوارش، در ایام عمر کوتاه خود، روشن کرد.

 

حجت الاسلام زارع با بیان این‌که در زمان امام عسکری(ع) فرهنگ شیعی شناخته شده بود، گفت: اما با این وجود در رشته های دیگر نیز مانند، فلسفه و کلام، باعث ظهور مردان بزرگی چون یعقوب بن اسحاق کندی، که خود معاصر امام حسن عسکری(ع) بود و تحت تعلیمات آن امام شد./950/302/ب3

ارسال نظرات