۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۳۱۲۴۰۷
رییس انجمن شعر طلاب:

ضرورت اهتمام حوزه علمیه به مقوله شعر و ادبیات/ رویکرد اجتهادی در حوزه به عرصه شعر و ادبیات توسعه پیدا کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مبارز با تأکید بر ضرورت اهتمام حوزه علمیه به مقوله شعر و ادبیات، گفت: رویکرد اجتهادی در حوزه علمیه را می‌توان به عرصه شعر و ادبیات نیز توسعه داد.
حجت الاسلام سيد حسن مبارز شعر

حجت الاسلام سید حسن مبارز، شاعر حوزوی و رییس انجمن شعر طلاب در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت اهتمام حوزه علمیه به جریان شعر و ادبیات اظهار داشت: با توجه به استقبال طلاب و روحانیان از جشنواره اشراق نسبت به دوره‌های پیش، جریان شعر و ادبیات در حوزه علمیه از نظر کمی و کیفی رشد مناسبی داشته است؛ اما با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

 

وی به ویژگی‌ شعر و ادبیات اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه می‌تواند معارف دینی را در قالب شعر به مخاطبان ارائه دهد؛ چنان که جریان‌های غیر متعهد از این ابزار برای ترویج افکار و اندیشه‌های خودشان بسیار استفاده می‌کنند.

 

رییس انجمن شعر طلاب با اشاره به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در این زمینه خاطرنشان کرد: به مناسبت اختتامیه شعر اشراق به محضر رهبر معظم انقلاب رسیدیم که ایشان سخنان ارزشمندی را بیان فرمودند که برخی از مطالبات ایشان در ویژه نامه اشراق به چاپ رسیده است که شامل چند محور اصلی است.

 

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در ابتدا به اهمیت شعر و ادبیات در حوزه علمیه و اهمیت آن در نزد علمای سلف به صورت مصداقی اشاره کرده و تأکید کردند «شاعر بودن با فقاهت منافاتی ندارد» که این نکته فصل مهمی در سلوک طلبگی و علمی طلاب است و شاعر بودن به معنای کنار گذاشتن برخی از شؤون طلبگی نیست.

 

حجت الاسلام مبارز با اشاره به اهمیت زبان و ادبیات فارسی در امر تبلیغ و بیان معارف دینی تأکید کرد: زبان و ادبیات فارسی در حوزه علمیه به صورت شایسته، مورد توجه نیست و طلاب در کنار دروس و متون عربی با ادبیات فارسی به صورت تخصصی آشنا نمی‌شوند؛ در صورتی که امروزه زبان فارسی، زبان تبلیغ و بیان معارف اسلامی است.

 

وی افزود: باید پژوهشگران حوزوی و طلاب برای نوشتن کتاب‌، مقاله، پایان نامه و آثار پژوهشی با ادبیات فارسی آشنا شوند، تا این آثار علمی بر اساس استاندارهای روز و قابل استفاده در مراکز آکادمیک باشد.

 

رییس انجمن شعر طلاب به فعالیت‌های انجام گرفته برای ارتقای ادبی طلاب به ویژه در حوزه خواهران اشاره کرد و گفت: البته این کتاب‌ها محدود بوده و دارای برخی نقاط ضعف است که می‌شود آنها را اصلاح کرد و مسؤولان نیز می‌توانند به حوزه فرهنگ و ادبیات بیشتر توجه کنند.

 

وی تصریح کرد: اگر کتابی در حوزه فقه‌، فلسفه و حکمت نوشته شود، کتاب علمی محسوب شده و به آن بها داده می‌شود؛ اما اگر مجموعه شعری در حوزه علمیه تدوین شود به آن نگاه سطحی شده و از ارزش‌گذاری کمتری برخوردار است که این نگاه باید اصلاح شود.

 

حجت الاسلام مبارز افزود: رویکرد اجتهادی در حوزه علمیه را می‌توان به عرصه شعر و ادبیات نیز توسعه داد و برای رسیدن به جایگاه مطلوب شعر و ادبیات در حوزه باید نگاه انتقادی و اجتهادی را تقویت کرد./908/302/ب2

ارسال نظرات