۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۳۱۲۵۸۵

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ وجود بیش از 130 نسخه خطی از «ابن خلّکان» در کتابخانه مرکزی، اهدای شش هزار سند تاریخی به مرکز اسناد آستان رضوی، بازدید گروهی از نخبگان افغان از گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی و برگزاری اختتامیه دوره های آموزشی مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم از آخرین عناوین خبرهای کوتاه آستان قدس رضوی است.
 آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مجموعه ارزشمندی شامل130 نسخه ارزشمند خطی، چاپ سنگی و چاپی از آثار ابن خلکان و شرح و ترجمه آن، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که قدمت برخی نسخه‌ها به قرن هشتم می‌رسد.

 

شمس‌الدین، ابوالعباس احمد بن ابراهیم بن ابی بکر بن خلکان، مشهور به ابن خلکان (608-681  ه.ق)، قاضی، مورخ و ادیب مشهور شافعی‌مذهب است و گنجینه ارزشمندی از آثار وی مشتمل بر 130 نسخه خطی، چاپ سنگی، چاپی و شرح و ترجمه آن، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی موجود است.

 

مهم‌ترین تألیف ابن خلکان «وفیات الأعیان و انباء ابناء الزمان» نام دارد و از مهم‌ترین کتب فن رجال است که سرگذشت دانشمندان ایران و اسلام را نوشته است و شرح حال 846 نفر از بزرگان علما، امرا، وزرا و عرفا به ترتیب حروف معجم (تهجی) آمده است؛ نسخه موجود در آستان قدس رضوی، در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود.

 

نسخه‌های نفیس دیگری از این اثر موجود است؛ از جمله نسخه‌ای به کتابت قرن نهم، و نسخه‌ای به کتابت قرن یازدهم که شامل 588 برگ است و وقفی میرزارضاخان نائینی در 1311 است.

 

نسخه‌ای در سال 1093 هجری قمری به قلم اسماعیل بن صالح حمری کتابت شده و وقفی مقام معظم رهبری در سال 1381 شمسی است و قدیمی‌ترین نسخه چاپ سنگی، چاپ تهران به سال 1284 شمسی اوایل سلطنت ناصرالدین شاه است.

 

از آثاری که ذیل وفیات نوشته شده، «عقود الجمال فی ذیل الوفیات» از محمد بن بهادر زرکشی است و اثر دیگر کلمات شریفه نوح بن مصطفی حنفی در موضوع عقاید است که بر کتاب ابن خلکان شرح نوشته است و اصل آن در کتابخانه باکو به کتابت 1287 ه.ق به قلم «عبدالغنی افندی» است.

 

گفتنی است که ابن خلّکان افزون بر قضاوت، به علوم فقه و اصول نیز پرداخت و درتاریخ و نحو و ادب نیز چیره‌دست بوده است و تبار وی به یحیی بن خالد برمکی می‌رسد.

 

اهدای شش هزار سند تاریخی به آستان قدس رضوی

بیش از شش هزار برگ سند تاریخی سند مکتوب و غیر مکتوب به مرکز اسناد آستان قدس رضوی در 9 ماه نخست امسال از سوی عاشقان و ارادتمندان به بارگاه منوّر رضوی اهدا شده است که از مهم‌ترین آن‌ها، احکام و فرامین پادشاهان قاجار و اسناد پیشینه خاندان مسعودی خراسانی است.

 

این مجموعه سند اهدایی، شامل  تعداد چهار هزار و 800 برگ و فایل دیجیتالی سند مکتوب، افزون بر یکصد و 70 حلقه و فایل دیجیتالی سند دیداری و شنیداری و تعداد یک هزار و 355 قطعه سند تصویری می باشد.

 

این اسناد، پیشینه این خاندان و به ویژه «محمد حسن مسعودی خراسانی» نخستین رییس بلدیه (شهردار) شهر مشهد است که شامل اسنادی به دستخط وی و اسناد دیوانی، احکام و فرامین و انتصابات این خاندان به مناصب دولتی است که توسط یکی از افراد این خاندان به این مرکز اهدا شده است.

 

براساس این گزارش تعدادی حکم و فرمان مربوط به دورة فتحعلی‌شاه قاجار مبنی بر برقراری مستمری و غیره در سال جاری اهدا شده که از درجة نفاست و ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

 

از نکات حائز اهمیت در اسناد تاریخی، جنس کاغذ است و در برخی اسناد اهدایی امسال، از کاغذهای منحصر به فردی استفاده شده است.

 

اختتامیه دوره های آموزشی مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم

مراسم اختتامیه دوره های آموزشی که در مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم آستان قدس رضوی برگزار شد که سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در حاشیه این مراسم اظهار کرد: مجموعه چاپ آستان قدس رضوی به لحاظ وسعت و تنوع عرصه های مختلف، یکی از بزرگ ترین مجموعه های چاپی در کشور به شمار می رود که در نوع خود کم نظیر است.

 

وی ابراز کرد: گام های جدیدی در خصوص به روز رسانی تجهیزات و امکانات، صنایع چاپ جدید و بسته بندی در کنار چاپ‌های صنعتی و چاپ کتاب در این موسسه برداشته شده است و این مجموعه همواره سعی داشته در این حوزه به روز رسانی کند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بازنشر قرآن های ارزشمند بایسنقر میرزا و ابراهیم سلطان یکی از اقدامات بسیار منحصر به فرد و بی نظیر این موسسه است.

 

سرابی با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی از سوی این موسسه عنوان کرد: با توجه به توسعه، سرعت رشد و به روز شدن صنعت چاپ در کشور، آموزش در این صنعت امری لازم و ضروری است و برگزاری این دوره ها، در رشد و توسعه هر چه بیشتر صنعت چاپ به ما کمک شایانی می کند.

 

وی با بیان اینکه آموزش از اقتضائات قطعی در راه توسعه فرهنگ چاپ است، اضافه کرد: حوزه چاپ، از اقتصاد کشور تبعیت می‌کند و امیدواریم با به فرجام رسیدن برجام، گشایش‌های جدیدی در عرصه چاپ به وجود آید.

 

بازدید گروهی از نخبگان افغان از گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی

 150نفر از جوانان برگزیده افغان ساکن استان‌های مختلف ایران از موزه قرآن و نفایس، موزه هدایای مقام معظم رهبری و تالار اختصاصی آثار اهدایی استاد فرشچیان حرم مطهر رضوی بازدید کردند.


این گروه متشکل از جوانان برتر افغانستانی مقیم ایران در مقاطع تحصیلی دبیرستان و دانشگاه بودند که در حاشیه برگزاری مسابقات افغانستان‌شناسی کشوری در شهر مشهد با آثار بی نظیر گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی از نزدیک آشنا شدند.


صادق پناهی؛ دانشجوی برگزیده مقیم شهر کرج با اشاره به وجود موزه‌های پرقدمت آستان قدس رضوی در جوار حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) گفت: از آنجایی که بارگاه این امام همام، قطب مذهبی منطقه به شمار می رود، این همجواری بسیار جالب توجه و اثرگذار است.


وی ادامه داد: نمایش آثار اهدایی سران کشورهای مختلف و شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری به مقام معظم رهبری در این گنجینه نفیس نیز ارزش فراوانی دارد. در این میان، تابلوی تمثال مقام معظم رهبری از کلاژ ساقه گندم که اهدایی سفارت ایران در کابل بود، بسیار مورد توجه‌ام قرار گرفت.


وی که برای اولین بار بود از موزه های آستان قدس رضوی بازدید می‌کرد، درباره تالار اختصاصی آثار اهدایی استاد فرشچیان عنوان کرد: آثار این استاد برجسته نقاشی و نگارگری به حدی فاخر است که نیاز به تعریف و تحسین ندارد.


سکینه صفری؛ یکی دیگر از نخبگان افغان نیز درباره نفاست آثار استاد محمود فرشچیان ابراز کرد: برای درک مفهوم این تابلوهای زیبا و فاخر نیاز به زمان بیشتری است و باید ساعت ها آن ها را با دقت نظاره کرد و سپس نظر دارد/1308/101/ب1

ارسال نظرات