باید در بحثهای اخلاقی به سلوک اجتماعی هم توجه کرد/ متن جامع اخلاقی لازمه تحول در عرصه اخلاقی حوزههای علمیه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران امشب در دوازدهمین هماندیشی اساتید اخلاق حوزههای علمیه سراسر کشور در قم به سخنرانی با موضوع آسیب شناسی در عرصه تدریس اخلاق پرداخت و خاطرنشان کرد: مکرر گفته میشود که حوزه در عرصه اخلاقی نیاز به دروس اخلاق دارد که این مسأله از مشکلات حوزه به شمار میرود.
بیان خاطراتی از علما در باب اهمیت اخلاق
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بیان خاطرهای در اهمیت اخلاق پرداخت و اظهار داشت: آیتالله میرزا هاشم آملی به بنده گفت با آیتالله سیدمحسن حکیم به درس آقا ضیا میرفتیم؛ روزی دیدم که سید محسن دیگر به درس آقا ضیا نمیآید، به ایشان گفتم چرا در درس شرکت نمیکنی؟ گفت همزمان با درس آقا ضیا، یک درس اخلاق برپا شده و آن درس را برای خود ضروریتر میدانم و پس از تمام شدن آن به این درس میآیم؛ این فقیه اهمیت درس اخلاق را با عمل خود بیان کرد.
وی با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) تصریح کرد: در سال 1363 آیتالله فاضللنکرانی(ره) از همه اساتید دعوت کرد و گفت که حامل پیامی از امام خمینی(ره) هستم؛ در جلسه ای شخصی گفت حوزههای علمیه شهرها در حال خالی شدن است و همه به قم میآیند؛ امام راحل گفتند خب بیایند، قم را دوست دارند؛ آنچه مهم است شما قم را در یابید و درس اخلاق بگذارید و از زبان من به همه اساتید (از پایه اول تا درس خارج) بگویید که هفتهای یک روز حدیث اخلاقی بخوانند که طلاب همیشه با مضامین و مواعظ اخلاقی همراه باشند.
آیت الله خاتمی به بیان خاطرهای از سفر رهبر معظم انقلاب قم پرداخت و گفت: رهبری در سفر اخیری که به قم آمدند، در جلسه شورای عالی مدیریت حوزه علمیه به حضورشان شرفیاب شدیم و در این جلسه در رابطه با اخلاق بر روی چند نکته تأکید کردند که طلاب ما اخلاق عملی میخواهند، اینها خوب است، اما سازنده نیست.
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: رهبر معظم انقلاب در ادامه فرمودند الگوی عملی ارائه دهید و امام راحل را به عنوان یک الگوی عملی مطرح کردند و جملهای گفتند که اگر توانستید طلبه را نماز شب خوان بار بیاورید و اهل تهجد شود، 60 درصد کار اخلاق انجام شده است و کم کم اهل تخلق به صفات والای اخلاقی میشوند.
بیان آسیبهایی در رابطه با مباحث اخلاقی/پرهیز از بیان مباحث اخلاقی در مدارس علمیه
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آسیبهایی در رابطه با مباحث اخلاقی خاطرنشان کرد: آسیب اول این است که معمولا آسیبهای مخاطبین به درستی ارزیابی نمیشود؛ گاهی مدیران مدارس سلیقه خود را برای دروس اخلاق مطرح میکنند و این در صورتی است که باید آسیب مدرسه را به استاد اخلاق بیان کند که آن را نمیگوید و هر استاد اخلاقی که میآید، درباره یک موضوع صحبت کند و مباحث تکراری بیان میشود.
وی افزود: آسیب سوم که اختصاصی به درس اخلاق ندارد، یکسو نگری است؛ یک نصیحتی را آقای سید حمید روحانی میگفت امام خمینی(ره) در نجف مکرر تکرار میکرد، اما هنگامی که به ایران آمدند، دیگر بیان نکردند و آن این بود که بیشترین آسیب را کسانی به دین زدند که یک سو نگری به دین کردند.
باید در بحثهای اخلاقی به سلوک اجتماعی هم توجه کرد
آیت الله خاتمی درباره اهمیت دادن به مباحث اخلاق در دروس اخلاق اظهار داشت: درسهای اخلاق ما گاهی در سلوک فردی میروند و خروجی آن طوری است که طلبه بعد از این درس با خود میگوید بگذار مسائل اجتماعی را رها کنم و من باشم و زیارت حضرت معصومه(س) و جمکران؛ الگوی دین، مکتب همه جانبه است که مطرح نمیشود و باید در بحثهای اخلاقی به سلوک اجتماعی هم توجه کرد.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وضعیت گوینده در تأثیرگذاری سخن بسیار نقش آفرین است، تصریح کرد: محاسن سفید استاد اخلاق در تأثیرگذاری بیان این درس نقش دارد؛ افرادی که راهی رفتهاند و محاسن خود را در این راه سفید کردهاند باید بیایند موعظه کنند و تأثیرگذار خواهند بود.
متن جامع اخلاقی لازمه تحول در عرصه اخلاقی حوزههای علمیه
امام جمعه موقت تهران افزود: مجلس خبرگانی که ریش سفیدی آیتالله مشکینی را دارد، وقتی رهبری را انتخاب میکند، مردم میگویند ماشاءلله و نقش ایفا میکند؛ نمیگوییم استاد اخلاق جوان نباشد و این عرصهای است که باید به آن توجه کرد.
وی به متون اخلاقی حوزه علمیه پرداخت و گفت: حقیقت این است که ما هنوز متن اخلاقی روز نداریم؛ جامعالسعادات و معراجالسعاده را داریم که متون ارزشمندی هستند و معاونت تهذیب باید بیاید یک متن و موضوعات مورد نیاز و آیات و روایات و خاطرات مربوطه را جمعآوری کند و شاید نیاز هم باشد هر سال این متون تغییر یابد، اما این نیاز حوزه های علمیه است.
آیت الله خاتمی متن جامع اخلاقی را لازمه تحول در عرصه اخلاقی حوزههای علمیه دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما یک متن جامع اخلاقی به اساتید بدهیم که از پایه 1 تا 10 یک ارتباط منطقی بین مباحث باشد مانند سایر کتب درسی، میتوانیم بگوییم تحولی در عرصه اخلاق ایجاد شده است؛ نیازی به تلخیص کتب اخلاقی نیست و مهم آن است که اخلاق روز مطرح شود.
آفات دروس اخلاق امروزی
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری درباره اهمیت وجود دروس اخلاق اظهار داشت: فضای اخلاقی، قصه کمبود ما در حوزه است؛ ما در دورههایی میدیدیم که رغبت شدید به درس اخلاق آیتالله مشکینی در مسجد امام قم بود و در برهههایی شبهای جمعه آیتالله مظاهری درس اخلاق داشت و این فضای اخلاقی ایجاد میکرد؛ در این عرصه ما مشکل داریم و اکنون باید آن فضا دو و سه برابر میشد.
امام جمعه موقت تهران خود انتقادی را نمونه ای از اخلاق کاربردی بیان کرد و گفت: معاونت تهذیب حوزه علمیه در پی ایجاد جاذبه در عرصه درسهای اخلاق هستند، اما هنوز فضای اخلاقی جا نیفتاده است./822/