۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۳۱۵۵۱۳
حجت الاسلام خسروپناه تشریح کرد؛

جزییات پیرامون تشکیل کرسی‌های آزاد اندیشی و علمی

خبرگزاری رسا ـ دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: کسی که می‌خواهد کرسی علمی برگزار کند باید پیش از برگزاری، یک مقاله برای دفاع از کرسی خود را آماده داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره پیش از ظهر امروز دوشنبه 19 بهمن در نشست خبری به مناسبت سیزدهمین سالگرد صدور فرمان مقام معظم رهبری پیرامون تشکیل کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، گفت: از سال 82 تا کنون هیأتی را تشکیل داده‌ایم که بر اساس آن در مجمع عالی 112 جلسه و در شورای علمی 84 جلسه برگزار کرده‌ایم.

 

وی افزود: پنج کرسی علوم عقلی،‌ نقلی، رفتاری،‌ اجتماعی و هنر ـ معماری داریم که هر کدام دارای شورای علمی است که در مجموع 350 جلسه در آنها برگزار کرده‌ایم.

 

حجت الاسلام خسروپناه یادآور شد: تاکنون 76 تفاهم‌نامه با محافل عملی کشور به امضا رسانده‌ایم، 45 کارگاه و 119 نشست را نیز با محیط‌های دانشگاهی داشته‌ایم، ضمن اینکه 33 همایش و 72 رونمایی از کتاب را نیز در کارنامه خود داریم.

 

دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره تاکید کرد: به محافل علمی ما حدود 500 طرح تا کنون رسیده است که برای 279 طرح جلسه دفاعیه برگزار شده است که پس از داوری‌های نهایی تنها 23 طرح نو آورانه را تایید کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: 376 کرسی ترویجی نیز برای بررسی نقادانه در دستور کار ما قرار گرفت که از آن کرسی‌ها 319 کرسی با نام ترویجی مورد بررسی با نگاه نقد و به دور از داوری قرار گرفت.

 

حجت الاسلام خسروپناه درباره محتوای کیفی کرسی‌های علمی و آزاداندیشی دانشگاه‌ها گفت: کرسی‌های علمی با آزاداندیشی تفاوت دارد، آزاد اندیشی جنبه فرهنگی دارد و هرچه بیشتر برگزار شود،‌ هدف‌اش تأمین می‌شود اما کرسی علمی، معرفتی است و نمی‌تواند صرف نشست سوری و ظاهری باشد، کسی که می‌خواهد کرسی علمی برگزار کند باید پیش از آن مقاله‌ای نوشته و کاری انجام داده باشد که اگر چنین نباشد، طبیعتاً در برابر ناقد نمی‌تواند دفاعی داشته باشد.

 

در قسمت پرسش و پاسخ این نشست نیز حجت الاسلام خسروپناه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی ترکیب شورای نظارت بر کرسی‌ها و نحوه تعامل مجمع عالی با حوزه‌های علیمه، گفت: در هیأت عالی عده‌ای افراد حقیقی وجود دارند که همیشه ثابت هستند اما افراد حقوقی که عموما از مجامع مختلف علمی هستند تغییر می‌کنند، ضمن اینکه در بحث تعامل با حوزه‌های علمیه باید گفت عده‌ای از اعضا حوزوی هستند اما به طور کل ما تعامل خود را با بخش‌های مشترک حوزوی و دانشگاهی داریم.

 

وی اضافه کرد: حوزه دارای یک ماده واحده درباره کرسی‌های آزاد اندیشی نیز می‌باشد که با مراجعه به بخش معاونت پژوهشی نیز می‌توان با فعالیت‌های حوزوی نیز در بخش کرسی‌های آزاد اندیشی آشنا شد./856/202/ب3

ارسال نظرات