۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۳۱۵۶۱۰
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی:

امروز بسیاری در پی استحاله مفاهیم انقلابی هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی با اشاره به تلاش عده ای برای تحریف و استحاله مفاهیم انقلابی، گفت: بزرگ ترین حق امام و رهبر معظم انقلاب فهم دقیق بیانات و دغدغه های ایشان و داشتن تلقی درست از آن ها است.
حجت الاسلام سيدجلال حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی عصر امروز در آیین اختتامیه دوره تخصصی «رویش فرهنگ» در تالار اجتماعات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: این مراسم در واقع باید افتتاحیه ای برای گام های جدی تر فعالان فرهنگی باشد چرا که ضرورت ایجاب می کند که در تأمین نیازهای اصلی حوزه فرهنگ در نظام اسلامی هوشمندانه حاضر باشیم.

 

وی با بیان این که در مباحث فرهنگی دچار چالش های جدی هستیم، افزود: در طی انقلاب اسلامی  با وجود این که مدام اقتدار و صلابت نظام در دنیا به رخ کشیده شده اما رهبر معظم انقلاب مدام با تعابیر و ادبیات جدیدی همچون ناتو، شبیخون و تهاجم فرهنگی نسبت به حوزه فرهنگ و مسائل آن به مسؤولان هشدار می دهند.


حجت الاسلام حسینی افزود: اخیرا نیز ایشان با جدیدترین تعبیر یعنی نفوذ فرهنگی  را به عنوان مهم ترین ساحت نفوذ، مطرح کرده اند که جا دارد این مفاهیم را مورد مداقه قرار داده، ابعاد آن را بررسی و تحلیل و از آن برنامه استخراج کنیم.


دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، بزرگ ترین حق امام و رهبر معظم انقلاب را، فهم دقیق بیانات و دغدغه های ایشان و داشتن تلقی درست از آن ها عنوان و اظهار کرد: اهمیت این مسأله به این خاطر است که امروز بسیاری در پی استحاله مفاهیم انقلابی هستند و می خواهند ارزش های انقلاب را به عکس آن بدل کنند.


وی افزود: این عده می خواهند ذائقه ما را تغییر دهند به گونه ای که اگر کسی حرفی از ارزش های اصیل انقلابی در تریبون ها بزند مورد طرد و استحیا قرار گیرد.


قلب ارزش های اصیل دینی، بالاترین مصیبت برای یک جامعه دینی است
حجت الاسلام حسینی، تبدیل ارزش های اصیل دینی به عکس آن را بالاترین مصیبت برای یک جامعه دینی برشمرد و گفت: جامعه دینی ما دچار آسیب های مزمن، درهم تنیده و پیچیده اجتماعی است که شایسته یک نظام دینی نیست؛ در مسائل سخت افزاری توفیقات بسیار داشته ایم اما در مسائل نرم افزاری مانند سبک زندگی کار نکرده و غفلت داشته ایم.

 

اولویت ها را رعایت نکنیم، باخته ایم
معاون آستان قدس رضوی اولویت نشناسی در مسائل فرهنگی را ضعفی جدی معرفی و تصریح کرد: اگر اولویت ها را رعایت نکنیم در جنگ فرهنگی باخته ایم؛ به عنوان مثال، تعابیر رهبری نسبت به فضای مجازی و رسیدگی به آن تعابیری عجیب و تأمل برانگیز است؛ ایشان می فرمایند در تراز انقلاب اسلامی باید در فضای مجازی مجاهدت شود.


راه اندازی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نگاه آستان قدس رضوی به فرهنگ، نگاهی راهبردی و استراتژیک است، گفت: مجموعه مقدسی که امروز به عنوان کانونی اثربخش در حوزه فرهنگی چنین مأموریت گسترده ای برای خود قائل است، پیش از انقلاب اسلامی فعالیت فرهنگی اش تنها به واحدهای کتابخانه و موزه محدود می‌شد.


حجت الاسلام حسینی شکل گیری زنجیره کامل فعالیت های فرهنگی در آستان قدس را ثمره انقلاب اسلامی خواند و افزود: فعالیت های فرهنگی آستان قدس امروز در سایه عنایات اهل بیت(ع) و تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب به عنوان سرلوحه مهندسی فرهنگی آستان،  در حوزه های کتاب، هنر، رسانه، تبلیغ دینی، آموزش و پژوهش گسترش یافته است.


دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به تحصیل 20 هزار نفر در مجموعه های آموزشی آستان قدس، وجود 50 کتابخانه شامل 10 کتابخانه تخصصی، گنجینه فاخر نسخ خطی، 270 مترمربع امکانات ورزشی و فعالیت بنیاد فرهنگی رضوی با پوشش شش هزار دانش آموز، از افتتاح کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با شعار «هر خانواده ایرانی با یک کتابخانه آستان قدس» شامل سه و نیم میلیون کتاب تحت وب در پایان هفته جاری خبر داد.


ضرورت تداوم دوره تخصصی رویش فرهنگ تا ارائه مدل و الگو
وی با بیان این که دوره رویش فرهنگ به اذعان صاحب نظران فرهنگی از دوره های فاخر و ارزشمند بوده است، ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری دوره، تداوم این دوره و طراحی و برنامه ریزی برای ادامه آن را خواستار شد.


حجت الاسلام حسینی خطاب به دست اندکاران برگزاری دوره رویش فرهنگ، خاطرنشان کرد: بایستی محتویات دوره ها را توسعه دهیم تا جایی که قابل تبدیل به مدل و الگوبرداری باشد./930/202/ب2

ارسال نظرات