۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۳۱۶۷۱۹
استاد حوزه و دانشگاه:

حضرت زینب تجلی مقاومت، صبر و ایثار است/ عوامل کاهش فرهنگ صبر در جامعه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه به عوامل کاهش فرهنگ صبر در جامعه پرداخت و گفت: حضرت زینب(ع) تجلی مقاومت صبر و ایثار است و توانست با ارائه خطبه‌هایی در کوفه و شام تبلیغات 60 ساله دشمنان علیه اهل‌بیت(ع) را از بین ببرد.
حرم حضرت زينب(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا فخر روحانی، استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه، امروز در برنامه «آب و آینه» رادیو معارف، به ویژگی‌های حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: در زمان تولد حضرت زینب(س)، پیامبر اکرم (ص) درباره ایشان فرمودند: به حاضران و غایبان سفارش می‌کنم، که حرمت این خانم را نگه دارید و ایشان به خدیجه کبری شباهت بسیاری دارند.

 

فخر روحانی بیان کرد: در این سخن پیامبر تمام صفات و ویژگی‌های حضرت زینب(س) نهفته است، یعنی ایشان همانند حضرت خدیجه کبری تجلی مقاومت صبر و ایثار است و تمام اموال و زندگی خویش در راه دین فدا کرده است.

 

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه به ویژگی‌های اجتماعی حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: به سبب اقتضای زمان حضرت زینب(س) در عرصه اجتماعی ورود پیدا کرد و نشان داد که زنان با رعایت شاخصه‌ها عفاف و حجاب می‌توانند در جامعه و مسیر تاریخ نقش بسزایی ایفا کنند.

 

وی با بیان این که در حادثه کربلا به مدیریت بحران، زمان شناسی، توانمندی مدیریتی و نفوذ کلام در دشمنان حضرت زینب(س) پی می‌بریم، گفت: حضرت زینب کبری(س) توانست با ارائه خطبه‌هایی در کوفه و شام تبلیغات 60 ساله دشمنان علیه اهل‌بیت(ع) را از بین ببرد و خطابه‌های ایشان در مردم انقلاب ایجاد کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: مردم شهر کوفه از حادثه‌پردازان کربلا بوده‌اند اما با نفوذ کلام حضرت زینب(س) تحولی بزرگی در میان مردم ایجاد شد و سبب شد که مردم این شهر جهت عذرخواهی به نزد امام سجاد(ع) بیایند و درصدد توبه و جبران این حادثه برآیند.

 

فخر روحانی بیان کرد: شهر شام مرکز دشمنی‌ها و مخالفت‌ها اهل‌بیت(ع) بوده و هر فردی دشمنی با اهل‌بیت(ع) داشته، بر اثر تبلیغات سوء بنی‌امیه بوده است، اما بعد از خطبه سرایی حضرت زینب(س) تحول و تغییر بزرگی مردم شام ایجاد کرد به گونه‌ای که خلیفه اموی مجبور شد که حادثه کربلا بر عهده ابن زیاد  قرار دهد و خودش را از این مسأله تبرئه کند.

 

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان این که سیره زندگی حضرت زینب(س) الگوی مناسبی صبر، بردباری و مدیریت بحران‌ها است، گفت: در زمان کنونی صبر و مقاومت مردم در برابر مشکلات زندگی کمتر شده است.

 

فخر روحانی به عوامل پایین آمدن فرهنگ صبر در جامعه اشاره کرد و گفت: عادت به زندگی ماشینی، داشتن آرزوهای غیر واقعی، توانمندی مردم در برابر مشکلات کمرنگ کرده است،‌ و زندگی فرد به هر میزان رؤیایی‌تر باشد به همان میزان در دنیای واقع با مشکل مواجهه است.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: طبق آیات و روایات خداوند تمام انسان‌های برای رسیدن به رشد در معرض امتحان الهی قرار می‌دهد، یعنی تا فردی آزموده نشود به کمال نخواهد نمی‌رسد و بنابراین خداوند حکیم است و بهترین آزمون را متناسب با هر روحیه و شخصیت هر فرد در زندگی آن قرار می‌دهد.

 

فخر روحانی در پایان سخنانش عنوان کرد: افرادی که در مشکلات جزع و فزع می‌کنند؛ شخصیت وی هنوز شخصیت وی به کمال نرسیده است؛ بنابراین طبق آیات قرآن کریم صاحبان خرد و اندیشه اهل صبر و مقاومت در برابر مشکلات هستند./998/202/ب2

ارسال نظرات