مرگ و حیات هر دو مخلوق خداوند هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین، عصر امروز در جلسه تفسیر هفتگی که در امامزاده اسماعیل (ع) استان قزوین برگزار شد، به ادامه تفسیر آیه 2 سوره ملک پرداخت و گفت: ضروری است با زبان و لسان روایات بررسی کنیم که آیا روایات هم مرگ و حیات را مخلوق معرفی کردهاند یا خیر.
وی در ادامه با اشاره به بخشی از آیه 2 سوره ملک یعنی الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ اشاره کرد و افزود: خدای متعال مرگ را آفریده و حیات را خلق کرده و این دو، مخلوق الهی هستند و برای این که این مسئله را بیشتر درک کنیم باید بدانیم عدهای کل عالم را مخلوق خدا نمیدانند و معتقدند این عالم بی خالق به وجود آمده است.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه ابراز کرد: اندیشه و فکری که امروز در دانشگاههای جهان از طریق کسانی که عالم را بی خالق میپندارند و این فضا را برای عالم مهندسی میکنند، این است که یک دانشجو توجیح شود که این عالم خودگردان است و بدون آفریننده به وجود آمده و آن تفکر که همه عالم را منهای خدا میبیند، وقتی به مرگ هم میرسد میگوید ما میمیریم و زنده میشویم و جز روزگار عوامل دیگری در مرگ و حیات ما دخالت ندارد.
این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: هرچند در نظریه داروین اصلاً در باب وجود خدا و اینکه آیا خدا انسان را آفریده یا خیر، حرفی ندارد و مخالفت با خدا به صراحت در کلام داروین هم وجود ندارد اما آنهایی که با فکر عالم منهای خدا، خداوندی که تمام هستی در گرو اراده اوست زندگی میکنند، تلاش کردند تا نظریه داروین را هم به نفع خودشان صادر کنند.
ادبیات خداوند جهان هستی در اولین پیام معرفی عالم بشریت
این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به اهمیت خدای متعال در اولین معرفی عالم اظهار کرد: اقْرَأْ به اسم رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ، یعنی بدان که خدا خالق و انسان، مرگ، حیات و همه موجودات عالم مخلوق هستند و این ادبیات خدای متعال در اولین پیام معرفی عالم است.
مرگ و حیات هر دو مخلوق خداوند هستند
نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: برخلاف اندیشه خدایی، در اندیشه غیر خدایی اینگونه است که نه حیات و نه مرگ، هیچ یک مخلوق نیستند و در اندیشه ما مسلمانان شاید خیلیها بر این باور هستند که حیات وجودی است، اما مرگ عدم الحیات است و همین که حیات نبود، به مرگ میرسیم که این تفکر اشتباه است چرا که قرآن میفرماید هم موت و هم حیات هر دو آفریده خدای متعال هستند.
خطیب جمعه قزوین بیان کرد: توجه و یاد مرگ خیلی برای ما نیاز است و باید تلاش کنیم تا در این زمینه مطالعات بیشتری داشته باشیم و در خلوت به مسئله مرگ فکر کنیم و آن را به عنوان یک مسئله جدی در زندگی در نظر بگیریم و بیاعتنا از آن عبور نکنیم.
صحبت از مرگ در حقیقت صحبت از زندگی حقیقی است
این کارشناس حوزوی عنوان کرد: صحبت از مرگ در حقیقت صحبت از زندگی حقیقی است و غفلت از مرگ منجر میشود، انسان بدون آمادگی به پیشواز مرگ برود و در زندگی حقیقی و جاودانه با مشکل مواجه شود.
بهترین ذکر در دنیا، یاد مرگ است
حجت الاسلام والمسلمین عایدینی به روایاتی در خصوص اهمیت یاد مرگ و مخلوق بودن مرگ اشاره کرد و یادآور شد: رسول اکرم (ص) فرمودند بهترین ذکر در دنیا، یاد مرگ است و در جایی دیگر فرمودند برترین عبادت یاد مرگ است.
این استاد حوزوی در ادامه با اشاره به پیامبر گرامی اسلام ابراز کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) باز هم در اهمیت یاد مرگ فرمودهاند اگر کسی جانش را با یاد مرگ پر کند، یعنی سنگینی مرگ را در وجودش ببیند این انسان وقتی به قبرش میرسد، قبرش را باغی از باغهای بهشت میبیند و این اثر یاد مرگ است.
وی به روایاتی از امام علی (ع) در خصوص مرگ اشاره کرد: امام علی (ع) فرمود اگر کسی واقعاً مرگ را فراموش نکند و همواره آن را به یاد داشته باشد، در این دنیا به اندک رضایت میدهد و سیری ناپذیری، مقام، حرص و ولع در دنیا و اینکه همهچیز را برای خودمان میخواهیم، پایان مییابد.
این مقام مسؤول تصریح کرد: نباید خیال کنیم همینکه گفتیم ایمان آوردهایم، ما را به حال خودمان رها میکنند و در این خصوص خدای متعال میفرماید ما انسانهایی که میگویند ایمان آوردهایم را امتحان میکنیم تا صادق و کاذب شناخته شوند.
وی افزود: امام علی (ع) فرمودهاند وقتی مرگ نازل میشود، دو حالت برای انسان پیش میآید، یکی سَکرت موت سکرت از سُکر یعنی مستی است یعنی مرگ آن چنان آدمی را تحت فشار قرار میدهد که حالت مستی برای آدمی ایجاد میکند و این به خاطر عذاب خدای متعال است.
این کارشناس حوزوی با بیان اینکه وقتی مرگ به سراغ انسان میآید، آثاری را به همراه دارد، یادآور شد: امام علی (ع) میفرماید همینکه مرگ آمد دست، اعضاء و جوارح، بیرمق میشوند و توان انجام سادهترین کارها را هم ندارند و اگر مرگ موجود نباشد نمیتواند چنین اثری بر انسان داشته باشد.
این مفسر قرآن در ادامه ابراز کرد: زمانی که مرگ به سراغ انسان میآید، رنگ انسان دچار تغییر و مانند گچ سفید میشود و بعد از این آثار مرگ بیشتر به وجود انسان رخنه میکند و این به معنای موجود بودن مرگ است.
وی در پایان با اشاره به یاد مرگ و زندگی اخروی باشیم گفت: در لحظه مرگ انسان به یاد کارها و اعمالش در طول زندگی میافتد، در حالی که آن زمان بسیار دیر است و باید تا وقتیکه جوان هستیم و میتوانیم خسارتها را جبران کنیم، به یاد مرگ و در نتیجه درست زندگی کردن باشیم./955/202/ب3