۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۳۲۰۱۳۹
امام جمعه سابق لندن:

مبلغان دینی باید به زبان و فرهنگ کشورها آشنا باشند

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه هلند به ضرورت آشنایی مبلغان دینی به زبان‌های خارجی تأکید کرد و گفت: برخی از نمایندگانی که به دیگر کشورها فرستاده می شوند، زبان و فرهنگ آن سرزمین ها را بلد نیستند بنابراین باید از افراد بومی استفاده و حرکت مردمی را شروع کنیم.
اعزام مبلغ، تبليغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی جان کاظمی، رییس دانشگاه هلند و امام جمعه سابق لندن، در سومین همایش تحجر و اسلام آمریکایی که با حضور اندیشمندان و علمای اسلام پنج شنبه در تالار شهر برگزار شد، به تمایل مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی به انقلاب اسلامی ایران اشاره و اظهارکرد: به علت نبودن سیستم مدیریت کارامد از این فضا استفاده نشد و آن ها را نتوانستید جذب کنید.

 

حجت الاسلام جان کاظمی، راهپیمایی روز قدس را بزرگ ترین راهپیمایی در تاریخ اروپا در بعد از جنگ جهانی دوم دانست و گفت: بعد از این که امام خمینی این روز را روز قدس اعلام کرد در آن سال ها این راهپیمایی بزرگ ترین راهپیمایی در تاریخ اروپا در بعد از جنگ جهانی دوم بود که تاریخ لندن ندیده بود و اکثریت کسانی که در این راهپیمایی شرکت داشتند، سنی بودند.

 

رییس دانشگاه هلند با اظهار تأسف از این که جمهوری اسلامی ایران از این موج تمایل به انقلاب اسلامی ایران استفاده نکرد، گفت: سنی ها و شیعه هایی که در اروپا و دیگر کشور ها بودند، عاشق انقلاب و امام خمینی بودند اما به خاطر نبودن مدیریت و سیستم مدیریت کارامد موفق به جذب آن ها نشدیم.

 

امام جمعه سابق لندن افزود: شما در سیستم اداری بدترین سیستم اداری را دارید که تا تغییر نکنید پیروزی امکان ندارد.

 

وی به برنامه ریزی یهود و و هابیت برای تفرقه بین شیعه و سنی و جذب آن ها به سمت اهداف خود اشاره و خاطرنشان کرد: 40 سال قبل وهابی ها 5 درصد نبودند اما حال 40 درصد هستند، آن ها برخلاف جمهوری اسلامی ایران که از تمایل به انقلاب و امام بهره نبردند برنامه ریزی کردند و استفاده کردند.

 

حجت الاسلام جان کاظمی به نظر کسینجر، نظریه پرداز آمریکایی در مورد تفاوت بین شیعه و سنی اشاره و بیان کرد: وی سه مزیت را برای شیعه نسبت به سنی بیان می کند که شیعه مرجع دارد و اهل تسنن تعداد زیادی مفتی دارد، شیعه اقتصاد آزاد (خمس ) دارد اما سنی اقتصاد وابسته به استکبار و آل سعود دارد و نیز شیعه عزاداری دارد.

 

امام جمعه سابق لندن افزود: با وجود این مزیت هایی که شیعیان دارند اما از این فرصت استفاده نکرده است.

 

حرکت مردمی راهکار ارتباط با دیگر مسلمانان جهان
وی حرکت مردمی را راهکار ارتباط با دیگر مسلمانان جهان دانست و گفت: وقتی انقلاب شد همه شیعه های جهان که آن زمان 300 میلیون بود عاشق انقلاب شدند و آمدند اما از این موج عاشقان استفاده نشد و باید حرکت مردمی انجام شود.


حجت الاسلام جان کاظمی برادرخواندگی مساجد مشهد با مساجد کشورهای جهان را نمونه ای از حرکت مردمی برای ارتباط با مسلمانان جهان عنوان و اظهار کرد: از جمله حرکت های مردمی برادر خواندگی مساجد بود که اگر از این طرفیت ها استفاده کنیم، اثر نداریم.


رییس دانشگاه هلند به ضرورت آشنایی مبلغان دینی به زبان های خارجی تأکید و اظهار کرد: برخی از نمایندگانی که به دیگر کشورها فرستادده می شوند، زبان و فرهنگ آن سرزمین ها را بلد نیستند بنابراین باید از افراد بومی استفاده و حرکت مردمی را شروع کنیم.

 

وی با اشاره به این که در مناطق مختلف از جمله در بنگلادش آمادگی کامل برای گرایش به شیعه وجود دارد، گفت: در بنگلادش اهل سنت آمادگی بسیاری دارد و آمادگی کامل برای شیعه شدن دارند و در مراسم ها شرکت می کنند اما دفتر مراجع در آنجا نداریم.

 


حجت الاسلام جان کاظمی خاطرنشان کرد: در کشمیر، بلژیک، جنوب آمریکا نیز مردم محب اهل بیت(ع) هستند و در شهرهای مختلف تمایل به تشیع بسیار است، اما تشیع برنامه ای برای جذب آن ها و توجه به این مناطق ندارد اما یهویدیان از این فضا بهره می برند.

 


امام جمعه سابق لندن ادامه داد: وهابی ها 10 میلیون مبلغ دارد ما 20 نفر خطیب که زبان انگلیسی را به خوبی حرف بزند، نداریم در آمریکا ضد صیهونیسم داریم اما استفاده نشده است.

 


وی تصریح کرد: یهود و وهابیت کار علمی  و تحقیقی انجام دادند و 100 نفر دکترا را در دانشگاه های مختلف تربیت کردند تا برای تفرقه بین شیعه و سنی استفاده کنند اما در حوزه ما مدرکی داده نمی شود و مدیریت ما خوب نیست.

 


حجت الاسلام جان کاظمی به ضرورت انجام کار عملی تأکید و ابراز کرد: ما هزار کنفرانس برگزار کردیم اما این ها چاره ساز نیست و باید کار عملی باید کرد.

 


گفتنی است حجت‌الاسلام جان کاظمی 30  سال تبلیغ و تدریس در اروپا و آمریکا را دارد و نخستین دانشگاه شیعه و بین المللی در هلند را تأسیس کرده و در پاکستان، قم و سورریه طلبه بوده است./1310/202/ب1

ارسال نظرات