۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۳۲۰۳۴۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فرهنگ سهم قابل توجهی در اقتصاد و سیاست کشور دارد

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما طی یک یا دو سال گذشته اقتصاد خلاق را مطرح کردیم که در هیات دولت نیز مطرح شده است تا ثابت کنیم که حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند سهم قابل توجهی در اقتصاد و سیاست کشور داشته باشد.
جنتي وزير ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز در «چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره، گفت: در خصوص مساله فرهنگ تقسیمات مختلفی در حوزه فردی، قومی، سازمانی، ملی، منطقه‌ای بین‌المللی وجود دارد، که برای هر کدام نیز می‌توان ویژگی‌هایی را تعریف کرد.

 

وی با اشاره به ابعاد و گستره وسیع فرهنگ، عنوان کرد: اگر بخواهیم یک تعریف حداقلی و محدود از فرهنگ داشته باشیم به طور طبیعی مقوله ادبیات، هنر، موسیقی و معماری در این حوزه می‌گنجد، و حوزه‌هایی مانند زیبایی‌شناختی، میراث فرهنگی و مقولات هنری و ادبی را شامل می‌شود اما اگر به معنای عام آن توجه کنیم مجموعه رفتارها، ارزش‌ها، هنجارها، عملکردهای فردی و اجتماعی را می‌توان یکی از تعاریف فرهنگ معنا کرد.

 

جنتی  اظهار داشت: این تعریف گستره وسیعی دارد که کل افراد جامعه، مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همه را در برمی‌گیرد و می‌شود آن را ذیل فرهنگ تعریف کرد.

 

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: نباید فرهنگ را در کنار مسائل سیاسی و اقتصادی نگاه کنیم بلکه مسائل سیاسی و اقتصادی ذیل فرهنگ تعریف می‌شود که سایر مسائل شاخه‌هایی از آن هستند با این نگاه حوزه پژوهش های فرهنگی وسیع خواهد بود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: جشنواره پژوهش‌های فرهنگی از گذشته تلاش داشته که پژوهش‌های پراکنده را به شکل فرایندی نگاه کرده و در یک مجموعه جمع کرده مورد توجه و تقدیر قرار دهد.

 

 وی گفت: از آغاز سال 94 تا پایان آن ما بحث تحکیم خانواده را مورد نظر قرار دادیم همه کسانیکه در این حوزه در نقاط مختلف کشور پژوهش‌ها و مطالعاتی داشتند در جلسات شورا شرکت کرده و نظرات خود را ارائه دادند که امیدواریم جمع‌بندی آنها در غالب کتاب برای همه مورد استفاده قرار گیرد، وزارت کشور در این زمینه کار گسترده میدانی خوبی انجام داده است.

 

جنتی ابراز کرد: در شورای فرهنگ عمومی، پژوهش‌هایی که در سراسر کشور صورت می‌گیرد اگر درست پیگیری و هماهنگ شود می‌تواند به رفع بسیاری از ناهنجاری‌ها و کاهش آسیب‌های حوزه اجتماعی کمک کند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این جشنواره 700 اثر ارائه شده و بسیاری از استادان در این دوره مشارکت داشته آثار خود را ارائه دادند، امید که این پژوهش‌ها راه ما را برای حل بسیاری از معزلات هموار کند.

 

وی عنوان کرد: شاید نشود ساختاری را تعریف کرد اما مهم ارتباط نزدیک است تا همه اطلاع داشته باشند در حوزه فرهنگ و اجتماع چه کارهایی صورت می‌گیرد و دیگر اینکه همه کمک می‌کنند که برخی از اقدامات پژوهشی جمعی انجام شود.

 

جنتی اظهار داشت: آثار ارائه شده توسط پژوهش‌گران جوان ارائه شده امید بخش است که با نگاه واقع‌بینانه به شرایط موجود، آینده، تغییر و تحولات دنیا و جامعه ما وارد چه عرصه‌ای شده و که بسیار قابل توجه و تقدیر است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: دانشنامه‌های متعدد دینی و ادبی آثاری در حوزه سینما، هنر، تجمسی، موسیقی، و در رابطه با رسانه‌ها و سیاست‌گذاری فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی نیز آثاری را داشتیم که به جشنواره عرضه شده است.

 

وی گفت: در میان سیاستمدارن و اقتصاددانان این ذهنیت است که فرهنگ نمی‌تواند سهمی در اقتصاد داشه باشد، ما طی یک یا دو سال گذشته اقتصاد خلاق را مطرح کردیم که در هیات دولت نیز مطرح شده است تا ثابت کنیم که حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند سهم قابل توجهی در اقتصاد و سیاست کشور داشته باشد.

 

جنتی ابراز کرد: در این دوره یک نگرش جدیدی در وزارت فرهنگ و ارشاد پیدا شده که آن خرده‌گیری‌های گذشته را نداشته باشد مگر در چهارچوب قانون اجازه داده شود که هر کس سخنی دارد بیان نماید ما در این حوزه محدودیت ایجاد نکردیم زیرا اعقتاد داریم توسعه فرهنگی کشور در سایه همین تحقیقات و مطالعات در حوزه دانشگاهی و حوزوی شکل گیرد./807/پ202/ج1

ارسال نظرات