۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۳۲۱۲۳۹
استاد حوزه و دانشگاه:

والدین فرزندان را برای خدا تربیت کنند

خبرگزای رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: والدین فرزندانشان را برای خدا تربیت کنند، اگر فرزندان را برای خودشان تربیت کنند مشکلات عدیده ای به وجود آورده و متوقع خواهند شد، ولی اگر برای خدا تربیتشان کنند تربیت خدایی داشته و برای خودشان نیز خواهند ماند.
حجت الاسلام سوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عصر امروز سلسله همایش‌های تجلیل از بانوان فاطمی با عنوان «تربیت دختران انقلابی با نگاه به سیره حضرت زهرا (س)» با حضور حجت الاسلام قاسم سوری کارشناس خانواده، معینی پور شاعر آیینی خراسان و جمع کثیری از خانواده ها در حسینیه قرآن و عترت، توسط فرهنگسرای قرآن و عترت شهرداری مشهد برگزار شد.

 

حجت الاسلام سوری با بیان این که سخنرانی ها و مشاوره های بسیاری شنیده ایم ولی با این وجود در جا زده و گاه عقب‌گرد می کنیم، گفت: مردم نسبت به گذشته علم و آگاهی بیشتری دارند ولی طلاق و اختلافات خانوادگی رو به فزونی است.

 

کارشناس خانواده دلیل عقب‌گرد و در جا زدن ها را به علت انباشت و ذخیره اطلاعات دانست و تصریح کرد: ما فقط اطلاعات را در ذهن و مغزمان ذخیره و انباشت کرده روی آن تفکر نداریم، پس مشکل از نگرش ماست نه اطلاعات؛ همین مسأله در دین و عبادات ما نیز وجود دارد، زیاد عبادت می کنیم ولی به مقصد نمی رسیم.

 

وی با اشاره به این که در اجتماع ما دو طرز تفکر اشتباه برای مشکلات وجود دارد، تأکید کرد: برخی به علت اعتقادات دینی پایین، به شانس اعتقاد داشته و مشکلات را به آن نسبت می دهند؛ برخی نیز ظاهر دینی دارند ولی تمام مشکلات و بدبختی هایشان را تقدیر و اراده خدا می دانند.

 

خوشبختی در درون ماست نه بیرون
حجت الاسلام سوری خوشبختی و بدبختی را درونی خواند و بیان کرد: خداوند متعال می فرماید «خوشبختی و بدبختی بندگان دست خودشان است» افراد باید خود به درستی حرف و رفتار را انتخاب کنند و طرز صحیح رفتار با همسر، فرزندان، همسایه، اقوام و اطرافیان را انتخاب و به کار برند.

 

کارشناس خانواده با بیان این که برخی به جای حل مشکلات ناآرامی را برمی گزینند، افزود: پیامبر(ع) وقتی حضرت خدیجه (س) را از دست می دهند ناراحت می شوند، ولی ناآرامی نمی کردند؛ با ناآرامی مشکل حل نمی‌شود بلکه مشکلات عدیده ای نیز به وجود می آید.

 

وی ابراز کرد: امروزه مشکل در زندگی ها مشکل زن و شوهرها نیست، بلکه مشکل زن با زن، مشکل عروس با مادر شوهر و همچنین زن نگران شوهرش است که زن دیگری همسرش را از وی بگیرد.

 

حجت الاسلام سوری با بیان این که والدین نباید به فکر تربیت فرزندان خود باشند، خاطرنشان کرد: فکر تربیت، والدین را پرخاشگر خواهد کرد و فرد پرخاشگر شروع به ملامت، توهین و تحقیر می کند، این گونه تربیت موفق نخواهد بود.

 

کارشناس خانواده گفت: اگر می‌خواهید فرزندانی با الگوی حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) تربیت کنید، باید بکوشید ابتدا خودتان را تربیت کنید زیرا فرزندان بیش از آن که از کلام والدین شان تأثیر بپذیرند از رفتار آنان الگو می‌گیرند.

 

وی والدینی را که خوب تربیت شده و به فکر اصلاح خود هستند را موفق دانست و اظهار کرد: پدر و مادرانی که خوب با هم برخورد می کنند فرزندانشان نیز با هم خوبند، پدر و مادری که با هم دعوا می کنند فرزندانشان نیز با هم در جنگ و ستیز هستند.

 

حجت الاسلام سوری به گوشه ای از زندگی امام راحل(ره) اشاره و تشریح کرد: امام خمینی (ره) وقتی فرزندانشان از ایشان می خواستند تا برای نماز صبح بیدارشان نکنند، آنها را بیدار نمی کردند زیرا می خواستند که آنها خودشان بفهمند و به سمت نماز بروند.

 

کارشناس خانواده درباره نقش والدین در زندگی فرزندانشان ابراز کرد: والدین باید فضا را آماده کنند و مشکلات را با کمک مشاور و بزرگان حل کنند؛ اگر در زندگی فرزندشان مشکلی پیش آمده نباید دخالت کنند.

 

وی در پایان توصیه کرد: والدین فرزندانشان را برای خدا تربیت کنند، اگر فرزندان را برای خودشان تربیت کنند مشکلات عدیده ای به وجود آورده و متوقع خواهند شد ولی اگر برای خدا تربیتشان کنند تربیت خدایی داشته و برای خودشان نیز خواهند ماند./861/202/ب2

ارسال نظرات