۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۳۲۱۹۷۸
آیت الله علم الهدی:

حضرت فاطمه در فضایل مختلف جامع بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد به جامع بودن حضرت فاطمه(س) در فضایل مختلف اشاره کرد و گفت: هیچ بانویی پیدا نمی شود که مانند حضرت زهرا(س) در همه ابعاد فضیلتی حضرت جامع باشد.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، شب گذشته در مراسم تجلیل از بانوان فاطمی که در فرهنگسرای زیارت برگزار شد، به تبین ویژگی های بانوی فاطمی پرداخت.


وی به جامع بودن حضرت فاطمه(س) در فضایل مختلف اشاره و اظهار کرد: هیچ بانویی پیدا نمی شود که مانند حضرت زهرا(س) در همه ابعاد فضیلتی حضرت به عنوان یک وابسته فکری و عملی جامع باشد.


آیت الله علم الهدی با بیان این که اگر هر کدام از جلوه های فاطمی در بانویی تبلور پیدا کند، فاطمی است، گفت: فضیلت های حضرت فاطمه(س) از قبیل داشتن عفت و حجاب، مدیریت در خانه، مجاهدت سرسختانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی، تحمل رنج و سختی در فراز و نشیب زندگی از ملاک های بانویی فاطمی است و هر کدام از آن در بانویی ظهور پیدا کند وی یک بانوی فاطمی است.


امام جمعه مشهد تحقق بانوی هم شکل با حضرت زهرا(س) را با بکارگیری جوهره اصلی شخصیت ایشان امکان پذیر دانست و گفت: با تحلیل کلی در جوهره اصلی شخصیت حضرت زهرا(ص) می توان واقعیتی را پیدا کرد و با لحاظ کرن آن واقعیت در زندگی به عنوان بانوی فاطمی هم شکل واقف شویم اما به عین حضرت فاطمه(س) نمی توان واقف شد.


وی با اشاره به ساده زیستی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، گفت: همانند آن ها زندگی کردن در آن زمان و نیز این عصر امکانپذیر نیست اما حضرت علی فرمودند: «شما نمی توانید مثل من زندگی کنید اما در پرهیزگاری، تقوا، استحکام و سرسختی در اجرای احکام الهی من را کمک کنید.»


آیت الله علم الهدی با تأکید به الگو قرار دادن زندگی حضرت زهرا(س) به عنوان الگو در زندگی، گفت: باید جوهره زندگی حضرت زهرا(س) را تشخیص داده و آن را در زندگی خود حاکم کنیم.


نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: باید به این امر توجه کرد که آیا آسایش، آرامش، لذت، داشتن توان اقتصادی و مادی دارای اصالت است و یا این که فضایل انسانی، ایثارگری و از خود گشتگی دارای اصالت است.


وی افزود: اگر زندگی انسان محدود به زندگی دنیوی بود، توجه به لذت های دنیایی اصالت داشت اما با توجه به زندگی حضرت فاطمه(س) و حضرت زهرا(س) آن ها زندگی را در این زندگی دنیوی نمی بینند.


آیت الله علم الهدی با بیان این که انسان موجود ابدی است، اظهار کرد: انسان آمده است تا به ابدیت زندگی کند و قابل اضمحلال نیست.


امام جمعه مشهد زندگی را دارای دو مرحله ثبات و گذار دانست و بیان کرد: بینش حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) این است که زندگی دنیوی به عنوان مرحله گذر و رسیدن به ثبات است بنابراین همه شرایط و امکانات باید برای نقطه ثبات به کار گرفته شود.


وی با بیان این که بینش حضرت فاطمه(س) در عرصه مدیریت زندگی تأمین آرامش در زندگی بود، گفت: در مدیریت ایشان تأمین آرامش در خانه مهم ترین مسأله بود و به خاطر مدیریت ایشان هیچ کونه رنجش و تنشی در زندگی وجود نداشت.


آیت الله علم الهدی مقاومت سرسختانه در عرصه سیاسی و اجتماعی را شاخصه دیگر بانوی فاطمی بیان و خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه(س) تنها با یک خطبه و سخنرانی و شعار برای رسیدن به هدف راضی نمی شدند بلکه مقاومت سرسختانه در این مسیر داشتند بنابراین اگر یک زن مقاومت سرسختانه در این عرصه داشته باشد، بانوی فاطمی است./1310/202/ب1

ارسال نظرات