۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۳۲۳۵۵۶
پژوهشگر قرآنی:

آثار فاخر امام موسی صدر مرهون نگاه خلاقش است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مهدوی راد گفت: امام موسی صدر با نگاهی خلاقانه توانسته آثار فاخری برای شیعیان به وجود بیاورد.
امام موسي صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد، پژوهشگر قرآنی غروب سه‌شنبه 17 فروردین در نخستین نشست هفتگی شهر کتاب با موضوع تحلیل و بررسی کتاب «امامان اهل بیت(ع) مرزبانان حریم اسلام»، گفت: نگاه متفکرانه و خلاقیت امام موسی صدر از نکات برجسته این عالم دینی بوده است، واقع‌گرایی و روشن‌اندیشی این متفکر علوم انسانی جایگاه بالایی را در تولید آثار اسلامی برای شیعیان به ارمغان داشته است.



محقق علوم قرآنی با اشاره به پژوهش‌های عالمان شیعی گفت: بسیاری از پژوهش‌های عالمان شیعی متاسفانه مورد کم‌‌لطفی اهل سنت واقع می‌شود که همواره تبعات سنگینی برای اسلام داشته است اما کتاب "امامان اهل بیت علیهم السلام مرزبانان حریم اسلام" مورد توجه اهل سنت قرار گرفته است و در کشورهای اردن و مصر رساله و مقالات علمی فراوانی از این کتاب نگاشته شده است.



حجت السلام مهدوی راد در خصوص کتاب امامان اهل بیت علیهم السلام مرزبانان حریم اسلام خاطر نشان کرد: این کتاب هیچ‌گاه جزء برنامه‌ریزی نوشتن امام موسی صدر نبوده است و به صورت درسگفتار برای شاگردان مطرح شده بود اما از جهت کیفیت بالای علمی مورد اقبال اساتید و عالمان دینی واقع شده است.



پژوهشگر علوم دینی، بیان داشت: امام موسی صدر بسیاری از آسیب‌ها و لطماتی که بر پیکره اسلام وارد شده است را بعد از فوت پیامبر(ص) می‌داند و واژه امامت را که بیشترین تحریف را در این بین داشته است و تاکیدات امام علی(ع )در نهج البلاغه  و امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه گواه این امر است.

 

قرآن‌پژوه برجسته گفت: سیدمحمدباقر صدر در این کتاب جزئی‌نگری و کل‌نگری، موضوعه‌نگری، پیوندنگری، جزیره‌ای‌نگری و تفاوت‌های آن‌ها را با هم طرح و بررسی کرده است. همان چهار جلسه نخست به اندازه یک کتابخانه حرف دارد. در ادامه وی فلسفه تاریخ را به‌عنوان نمونه مطرح می‌کند، ولی آن چهار جلسه عملا در مطالعات قرآنی فضایی را ایجاد کرده که دکتر مسلم مساعد با افتخار اعلام کرده که نگاه خود به تفسیر موضوعی را از ایشان گرفته و به  صدر ارجاع می‌دهد.


 
حجت الاسلام مهدوی راد در ادامه با اشاره به این‌که این کتاب در 26 بخش تنظیم شده، در بررسی این کتاب اظهار کرد: در سیره‌‌نگاری اهل بیت (ع) و رسول‌الله (ص) در این قرن اخیر نگاه تحلیلی بسیار قابل‌ توجهی شکل گرفته که دارای زوایای متعددی است. درباره ائمه (ع) یک نگاه همین نگاه کل‌نگری است. در مقاله‌ای که امام موسی صدر نوشته و سپس خوانده و در این کتاب ارائه شده، ایشان می‌گوید اگر ما به این موضوع دید جزئی‌نگر داشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد و اگر ما به همه ائمه به‌عنوان یک کل نگاه کنیم چه اتفاقی می‌افتد.

 

وی افزود: در روزگار ما سه تن ازبزرگان توانسته‌اند حدود 250 سال سیره ائمه را طبقه‌بندی تاریخی کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، مجموعه یادداشت‌هایی داشتند که هنوز به‌صورت کتاب چاپ نشده بود، 48 حاشیه بر آن نوشته شد. این کتاب بعدها با عنوان «پیشوای صادق» به‌صورت چاپی منتشر شد. ایشان مجموعه این 250 سال را به چهار دوره تقسیم کرده‌اند. استاد محمدرضا حکیمی، این 250 سال را به هشت دوره دسته‌بندی کرد. سیدمحمدباقر صدر این 250 سال را با نگاهی کلی‌نگر در سه دوره طبقه‌بندی کرده است.


 
پژوهشگر و نویسنده در ادامه این نشست تخصصی گفت: ایشان مرحله نخست را از بعد از پیامبر اکرم (ص) تا بعد از امام سجاد (ع) می‌دانند. بعد از پیامبر یک کژنگری بسیار جدی در میراث نبوت شکل گرفت که بیشتر از هر چیزی در رهبری جامعه، تفسیر واژه‌ها و از همه مهم‌تر عنوان امامت نمود داشت. این موضوع که عنوان امامت با یک تحریف بسیار جدی روبه‌رو شده بود، بسیار مهم است. تأکیدهای امیرمومنان در تعبیر امامت در نهج‌البلاغه و دیگر منابع و تعابیر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و همچنین تعابیر امام سجاد (ع) را در صحیفه سجادیه باید مطالعه کرد. اگر شخصی تحریف در این نیم قرن (10 تا 60 هجری) را به‌درستی ارزیابی نکند، در فهم تاریخ اسلام، با مشکل مواجه است.


 
حجت الاسلام مهدوی ‌راد عنوان کرد: کار مهم سیدمحمدباقر صدر در این کتاب این است که در هر مناسبتی نگاهی کلان به کل ماجرا داشته است، کار ایشان در این کتاب باز کردن مسیرهایی برای معنادار کردن متونی است که می‌توان درباره سیره ائمه مطالعه کرد./856/202/ب1

ارسال نظرات